-
ZOZ: zmiana rodzaju pracy a norma czasu pracy
... stosowania wypowiedzenia zmieniającego. Dla celów porządkowych informację o dobowej normie czasu pracy obowiązującej pracownika można umieścić w piśmie informującym o ... roku kalendarzowym, oddelegowanie nie powoduje obniżenia wynagrodzenia, a nowy zakres czynności odpowiada kwalifikacjom pracownika. Jeśli zatem zmiana rodzaju wykonywanej przez ...
-
Ergonomiczne stanowisko pracy
... Powtarzanie tych samych czynności powoduje znużenie i apatię. ... Odpowiedni zakres jego regulacji to 5 stopni w ... pracownika, systemy komputerowe muszą zapewniać przekazywanie pracownikom informacji zwrotnej o ich działaniu, systemy komputerowe muszą gwarantować wyświetlanie informacji w formie i tempie odpowiednich dla pracownika, bez wiedzy pracownika ...
-
Umowa o pracę: rodzaj pracy niezbędnym elementem
... narzuca, aby w jej postanowieniach znalazło się miejsce dla określenia rodzaju pracy, którą wykonuje pracownik. Niezawarcie ... zakres czynności należących do pracownika, który stanowi skonkretyzowanie umówionego rodzaju pracy i nie wymaga zgody zatrudnionego na jego zmianę. Konieczne jest jednak pamiętać, że ustalony w ten sposób zakres czynności ...
-
Zwrot kosztów dojazdu weterynarza prowadzącego firmę
... dla zwierząt do (…); 2. wyznaczać osoby niebędące pracownikami Inspekcji, posiadające odpowiednie kwalifikacje, do wykonywania niektórych czynności pomocniczych. Wyznaczenie do wykonania czynności, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności ...
-
Zatrudnianie pracowników do pracy zdalnej
... pracownika do odpowiedzialności, za uszkodzenie sprzętu przysługuje pracodawcy odszkodowanie od pracownika, jak i od ubezpieczyciela. Natomiast, jeżeli używany sprzęt należy do pracownika, to według § 2 pkt 1 strony mogą określić zakres tego ubezpieczenia. 3. Prawa pracodawcy Pomimo, iż praca wykonywana przez pracownika ... czynności ... dla pracownika ...
-
Wynagradzanie pracowników przez podmioty trzecie - kto jest płatnikiem składek ZUS?
... pracownika, realizowany w „trójkącie umów”, a przed zastosowaniem konstrukcji z art. 8 ust. 2a ustawy systemowej powinno się odpowiedzieć na pytanie, czy dodatkowe czynności rozszerzają zakres ... lub pośredniemu finansowaniu przez pracodawcę czynności wykonywanych dla niego przez pracowników działających w charakterze zleceniobiorców osoby ...
Tematy: wynagradzanie pracowników, umowa zlecenia, umowa o dzieło, umowy cywilnoprawne, płatnik składek, składki ZUS, składki ZUS dla przedsiębiorców, obowiązki pracodawcy, składki na ubezpieczenie społeczne, składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, składki na ubezpieczenie wypadkowe, składki na ubezpieczenie chorobowe, ubezpieczenie chorobowe, ubezpieczenie wypadkowe, ubezpieczenie emerytalne -
Jak działa ubezpieczenie karnoskarbowe?
... czynności księgowych, w związku z którą udzielana jest ochrona obejmująca całokształt czynności wykonywanych przez ubezpieczone osoby, a związanych z rachunkowością czy obsługą kadrowo-płacową danej organizacji. W zakresie tych czynności ... wszystkie sytuacje, dla których ... zakres ochrony i składkę może mieć wpływ podstawa prawna zatrudnienia pracownika ...
-
Unijna nowelizacja kodeksu pracy
... pracownika lub zastosowania wobec niego niekorzystnych konsekwencji, przyznania ochrony pracownikowi udzielającemu pomocy innemu pracownikowi korzystającemu z uprawnień przysługujących z tytułu naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu (dodanie w art. 183e § 2 KP); zakres tej ochrony byłby analogiczny jak dla pracownika ...
-
Najważniejsze zmiany w prawie i podatkach w 2017 roku
... czynności ... pracownika, która wynosi 30000 zł (15-krotność minimalnej stawki), odszkodowanie dla pracowników, wobec których pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu w wysokości nie niższej niż 2000 zł, odszkodowanie dla pracownika ...
-
Rozmowy telefoniczne pracowników a podatek od firmy
... czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności ... dla pracownika za rozmowy prywatne: Wn Pozostałe rozrachunki z pracownikami - wartość brutto, Ma "VAT należny" - kwota VAT, Ma "Pozostałe przychody operacyjne". Uregulowanie przez pracownika ...
-
Składniki wynagrodzenia: premia czy nagroda?
... pracownika dla zakładu pracy. Pracownicy kompetentni, cieszący się zaufaniem pracodawcy, otrzymują wyższe wynagrodzenie niż inni o zbliżonym czy wręcz porównywalnym zakresie czynności i ... płacowych ma istotne znaczenie zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Pracodawcy często używają pojęcia premia dla oznaczenia zarówno premii regulaminowej, ...
-
Dyżur pracowniczy a godziny nadliczbowe
... obowiązków można wpisać pracownikowi w zakres czynności i ewentualne przybycie na wezwanie ... dla pracownika, muszą być traktowane jako godziny nadliczbowe. Pracownikom samorządowym za pracę w godzinach nadliczbowych przysługuje, według ich wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że wolny czas, na wniosek pracownika ...
-
Oddelegowanie a podróż służbowa w podatku dochodowym
... dla firmy kosztem uzyskania przychodu. Jednak kwota nadwyżki ponad obowiązujący limit stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy. W konsekwencji, na przedsiębiorcy ciąży z tego tytułu obowiązek płatnika. Będzie on zobowiązany obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla ...
-
Praca zdalna trafi na stałe do Kodeksu pracy?
... pracownikowi wykonującemu pracę zdalną prowadzenie ewidencji wykonanych czynności, uwzględniającą w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania ... wymagania, pozwalające na wykonywanie pracy w sposób bezpieczny i higieniczny dla pracownika. Do uregulowania powyższych kwestii przydatnym mogą okazać się, obowiązujące już ...
-
Swoboda zrzeszania się w związki zawodowe
... jaki będzie zakres działania ... dla pracownika, dlatego też nie mogą dążyć do zagwarantowania jakiś przywilejów swym członkom. W sprawach indywidualnych związek zawodowy może reprezentować nie zrzeszonego pracownika tylko na jego wniosek. Samorządność i niezależność związków zawodowych Gwarancje prawne dla ... doraźnej czynności wynikającej z tej ...
Tematy: związki zawodowe -
Wspólnik spółki osobowej a umowa o pracę i umowa zlecenia
... warunków wynagradzania dla wspólnika, ... jedynie wówczas, gdy zakres czynności ... pracownika, zleceniobiorcę) oraz Spółkę reprezentowaną przez pozostałych wspólników uprawnionych do reprezentacji. Dopuszcza się w takim przypadku zastosowanie art. 108 kodeksu cywilnego, w tym sensie, że wspólnik może być stroną umowy jeżeli ze względu na treść czynności ...
-
ZUS w pigułce. Jak rozliczać składki ZUS?
... , gdy wynagrodzenie brutto pracownika w danym miesiącu przekroczy kwotę ustawowego wynagrodzenia minimalnego. W 2014 r. jest to 1680,00 zł, a dla pracownika w pierwszym roku pracy wynagrodzenie ... wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej. Składki na ZUS ...
-
Wypadek przy pracy: nowe przepisy
... w życie nowych przepisów, stosuje się przepisy tego rozporządzenia, z tym że czynności dokonane w toku wszczętych postępowań zachowują swą skuteczność. Konieczne ... i okoliczności wypadku. W jego składzie musi znaleźć się miejsce dla pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społecznego inspektora pracy (§ 4 rozporządzenia). W przypadku ...
-
Umowy terminowe - wady i zalety
... ta dotyczy bowiem czynności podejmowanych przez ... Dla pracownika Mniejsza stabilizacja zatrudnienia niż w przypadku umów bezterminowych Ryzyko szybkiego zakończenia zatrudnienia przez pracodawcę poprzez wypowiedzenie Ograniczona możliwość zakwestionowania wypowiedzenia umowy terminowej - jedynie do uchybień pracodawcy natury formalnej Węższy zakres ...
-
Praca zdalna nie jest przedłużeniem urlopu
... artysty. - Takie sytuacje niestety mają miejsce i mogą skończyć się dla pracownika nawet karą porządkową od pracodawcy. Nadużywanie instytucji pracy zdalnej ... każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą. Oznacza to, że pracownik zdalny powinien swe czynności służbowe wykonywać wyłącznie w tym miejscu, które uzgodniła z szefem. Można powiedzieć, że praca ...
-
Czego szef wymaga od asystentki?
... , zwiększył się także zakres pełnionych na nim obowiązków. Głównymi zadaniami osób na stanowiskach sekretarskich i asystenckich nadal jest koordynowanie szeregu czynności administracyjnych związanych z ... może mieć często do czynienia. To bowiem wymagające stanowisko, które jest jednak dla pracownika świetną bazą do dalszego rozwoju kariery w ...
-
Wyższa podstawa wymiaru składek ZUS w 2013 r.
... pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy nie będzie mogło być niższe od kwoty 1.600 zł (brutto). Będzie zatem wyższe od obecnie obowiązującej minimalnej płacy o 100 zł. Z kolei dla pracownika ... pracy (lub spółdzielczego stosunku pracy) czynności wchodzące w zakres obecnie wykonywanej działalności gospodarczej. Wydawnictwo Podatkowe ...
-
Praca zdalna w Polsce, życie za granicą. 35% firm zgadza się na ten model
... prawnymi zarówno dla pracownika, jak i firmy. Dlatego coraz więcej pracodawców stosuje rozwiązanie polegające na wprowadzeniu regulaminu wewnętrznego, który ustanawia ogólne zasady i ograniczenia dotyczące pracy zdalnej z zagranicy. Ograniczenia mogą odnosić się do okresu takiej pracy, państw gdzie może być ona świadczona czy czynności, które ...
-
Samochód służbowy prywatnie: opodatkowanie VAT
... a niekiedy karta przetargowa dla niektórych pracowników. Samochód taki co do zasady winien być wykorzystywany w celach służbowych. Pracodawca może jednak zgodzić się także na jego wykorzystywanie przez pracownika prywatnie. Czy w takim przypadku trzeba jednak z tego tytułu wykazać VAT należny? Zakres czynności opodatkowanych podatkiem od towarów ...
-
Umowy śmieciowe: czy można z nimi walczyć?
... dla pracownika niż wynika to z treści przepisów prawa pracy, w tym kodeksu pracy. Czy może mieć to wpływ na umowy zlecenia? Oczywiście. Jeśli bowiem umowa zlecenia będzie posiadać postanowienia charakterystyczne dla ... umowy o pracę, a wykonująca te same czynności co zleceniobiorca, otrzymuje wyższe wynagrodzenie), o wypłatę odszkodowania lub ...
-
Przepisy prawne: najważniejsze zmiany V 2014
... , które jednak realizują zadania publiczne; dopuszczono stosowanie formy elektronicznej dla czynności, dla których do tej pory zastrzeżona była forma pisemna, takich jak ... pracy, powinien wskazując przyczynę wypowiedzenia, nawiązać do zastosowanego kryterium doboru pracownika do zwolnienia z pracy (sygn. akt I PK 172/2012, dalej „Wyrok”). W Wyroku ...
-
Kompetencje sądów pracy
... pracownika - sąd bada czy podejmowane przez pracownika czynności w procesie nie naruszają słusznego interesu pracownika ...
Tematy: -
Prawa autorskie w relacji pracodawca-pracownik
... Dla zastosowania art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych ważne jest, by stworzony utwór był wynikiem zobowiązania pracownika do wykonywania pracy obejmującej obowiązki twórcze w znaczeniu prawa autorskiego, a zatem powstał w następstwie realizowania zespołu czynności ...
-
Wniosek o emeryturę - obowiązki pracodawcy
... pracownika celem przygotowania kompletnego wniosku o emeryturę. Pracodawca powinien w interesie pracownika podejmować we własnym zakresie wszystkie czynności mające na celu przygotowanie i przedłożenie kompletnego wniosku o emeryturę. Wśród tych czynności ...
-
Jakie formy zatrudnienia w projekcie unijnym są dozwolone?
... czynności służbowych pracownika lub opisie stanowiska pracy; b) zakres zadań związanych z realizacją projektu stanowi podstawę do określenia proporcji faktycznego zaangażowania pracownika w realizację projektu w stosunku do czasu pracy wynikającego z umowy o pracę tego pracownika ...
-
Biuro rachunkowe a licencja Ministra Finansów
... czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych były wykonywane przez tego uprawnionego do ich wykonywania pracownika. Pytanie: Chcę otworzyć biuro rachunkowe, jednakże sam nie posiadam licencji MF (zabrakło mi parę punktów, żeby go zdać). Czy w związku z tym, jeśli zatrudnię pracownika ...
-
Rodzaje umów pracy i współpracy
... dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie(odpłatnie lub nieodpłatnie). W braku odmiennej umowy zlecenie obejmuje umocowanie do wykonania czynności w imieniu dającego ... pełnienia tego typu pracy (dyżuru) w domu. Jest to podstawowy zakres obowiązków pracownika takowej umowy. W razie konieczności zatrudnienia pomocniczych pracowników ...
-
Nabycie praw autorskich do utworu pracowniczego
... . Art. 60 k.c. stanowi, że wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde jej zachowanie, które ... majątkowych praw autorskich do utworu przez pracodawcę. Zakres uprawnień pracodawcy Art. 12 prawa autorskiego ... , które są związane z celem umowy. Wynagrodzenie dla pracownika Pracodawca nie jest zobowiązany do płacenia odrębnego ...
-
Zakaz konkurencji – jak to powinno wyglądać w praktyce?
... powodować dla niego szkodę. Warto zatem zarówno określić zakres działalności, której dotyczy zakaz, tj. branży, dziedziny gospodarki, rodzaju działalności, jak i wszelkie formy aktywności pracownika, ... jak też zakresu i rodzaju czynności objętych zakazem. Pracodawca nie ma jednak w tym zakresie pełnej dowolności i zakres zakazu może być w przypadku ...
-
Nadzór udziałowca nie jest przychodem z nieodpłatnego świadczenia
... dla niego przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., wymaga oceny charakteru dokonanego rodzaju czynności, w szczególności zbadania, czy należy ona do czynności ... czynności kontrolnych nie powoduje powstania przychodu z nieodpłatnego świadczenia. Tym samym NSA nie dopatrzył się nieodpłatnego świadczenia, ponieważ praca pracownika ...