-
Deepfake zagraża wyborom 2024
... w wielkiej Brytanii - przywódcy Partii Pracy Keira Starmera, które zostały rozesłane w Wielkiej Brytanii tuż przed konferencją Partii Pracy w październiku 2023 r. Miały one pokazać, jak lider partii znęca się nad personelem i mówi, że nienawidzi Liverpoolu, który był gospodarzem konferencji Partii Pracy. W styczniu 2024 ...
Tematy: sztuczna inteligencja, AI, deepfake, fake news, wybory, wyniki wyborów, cyberzagrożenia, cyberataki -
Czy powrót inflacji wpłynął na wyniki wyborów?
... wyborach. Należy również wspomnieć, że w wielu krajach urzędujące rządy zostały ponownie wybrane pomimo dwucyfrowej inflacji w czasie ostatnich wyborów. Obejmują one populistycznych lub twardogłowych prezydentów w Turcji (2023 r.), Egipcie (2023 r.) i Serbii (2022 r.), a także partie lub koalicje z większością parlamentarną w Argentynie (2023 ...
-
AI Act - zakazy i obowiązki
... nad takimi systemami. Firmy, które opracowują lub wykorzystują aplikacje AI niesklasyfikowane jako wysokiego ryzyka, miałyby jedynie minimalne obowiązki informacyjne. Mogłyby one jednak zdecydować się na dołączenie do innych i wspólnie przyjąć kodeks postępowania w celu przestrzegania odpowiednich wymogów i zapewnienia, że ich systemy sztucznej ...
-
Enter Air z zarzutami UOKiK
... reklamacje w ciągu 30 dni. Co za tym idzie, brak odpowiedzi po 14 dniach według spółki nie świadczy o tym, że zostały one uznane, a konsumenci nie otrzymują automatycznie tego, o co wnioskowali. Ponadto, przewoźnik wymaga złożenia reklamacji w sprawie bagażu na lotnisku bezpośrednio po locie ...
-
Dlaczego linie lotnicze odmawiają wypłaty odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot?
... reklamacje w ciągu 30 dni. Co za tym idzie, brak odpowiedzi po 14 dniach według spółki nie świadczy o tym, że zostały one uznane, a konsumenci nie otrzymują automatycznie tego, o co wnioskowali" – zaznaczono. Reklamacja w sprawie bagażu Ponadto, przewoźnik wymaga złożenia reklamacji w sprawie bagażu na ...
-
Odwołany lub opóźniony lot a prawo pasażerów do zwrotu kosztów dodatkowych
... wynajmu samochodu, atrakcji dodatkowych jak np. wstępy do muzeów to pasażer ma prawo do zwrotu tych kosztów, o ile nie były one zwrócone przez dostawcę usług. Koszty zakupu niezbędnych artykułów W sytuacji, gdy opóźnienie lotu wymagało zakupu niezbędnych rzeczy (np. ubrań, artykułów higienicznych ...
-
Stacje ładowania samochodów elektrycznych co 3 km
... podajemy je w metrach, a nie w kilometrach. Przyznam, że nawet ekspertom Powerdot, specjalizującym się w tworzeniu infrastruktury do ładowania aut elektrycznych, wydały się one zaskakująco małe – komentuje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.– Użytkownicy aut elektrycznych żyją natomiast w przekonaniu, że stacje są oddalone od ...
-
Nowa polityka migracyjna. Co zmieni w sytuacji cudzoziemców na rynku pracy?
... jedynie na podstawie umów o pracę, a nie jak np. dotychczas również tych cywilnoprawnych. Proponowanych zmian jest bardzo dużo, w szczególności dotyczą one kwestii proceduralnych w wydawaniu dokumentów legalizacyjnych, sporej liczby nowych obowiązków nakładanych na pracodawcę zatrudniającego cudzoziemców, których niedotrzymanie będzie surowo karane ...
-
Podatek od nieruchomości 2025 - czy właściciele i najemcy centrów handlowych zapłacą więcej?
... mogą się jednak pojawić. Nie wiadomo na przykład, jak traktowane będą panele fotowoltaiczne wraz z infrastrukturą. Trudno byłoby uznać, że są one „niezbędne” dla funkcjonowania budynku. Z drugiej jednak strony Państwo – na podstawie przyjętych planów i polityk – ma przecież wspierać transformację energetyczną. Czy na ...
-
Uszkodzony bagaż. Wizz Air z zarzutami UOKiK
... zwalnia się od niej w sytuacji, gdy konsument nie zgłosi uszkodzenia na pokładzie samolotu. Takie zapisy kwestionuje Prezes UOKiK, bowiem mogą one spowodować, że podróżni zostaną wprowadzeni w błąd i zrezygnują ze swojego prawa dochodzenia odszkodowania od spółki. Jeśli zarzuty się potwierdzą, Wizz Air ...
-
Przepisy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń pomogą zmniejszyć lukę płacową
... zwiększania luki płacowej. Dopuszczalne są różnice wynagrodzeń za pracę na takim samym stanowisku lub o podobnej wartości pod warunkiem, że wynikają one z obiektywnych i niedyskryminujących kryteriów, takich jak osiągnięcia i kompetencje. Zdaniem ekspertów Baker McKenzie, największym wyzwaniem dla wielu organizacji będzie wypracowanie podziału ...
-
Przelewy w euro w 10 sekund: Czy europejskie banki są na to gotowe?
... muszą dołożyć wszelkich starań, aby ich systemy były szybkie, wydajne i przede wszystkim – odporne na cyberataki, których liczba nieustannie wzrasta. Stanowiły one 74 proc. wszystkich incydentów. Banki muszą uznać cyberbezpieczeństwo za priorytet. Opinię tę podziela m.in. Komisja Europejska. UE posiada kilka aktów ...
-
Reklama telewizyjna odrabia straty?
Ostatnie 6 lat to dla globalnego rynku reklamy okres nieustających praktycznie wzrostów. Jeśli obecna koniunktura gospodarcza doczeka się kontynuacji, to również polski rynek reklamowy powinien utrzymać notowany od minionego roku trend wzrostowy. Z punktu widzenia reklamy najistotniejszym medium w Polsce pozostaje telewizja - budżety przeznaczone ...
-
Reklama leków: uregulowania prawne
Wymagania, które muszą spełniać reklamy produktów leczniczych, znacznie różnią się od wymagań reklam innych produktów. Jest to zupełnie zrozumiałe z uwagi na przedmiot, którego dotyczą. Jednak znaleźć wśród wielu przepisów prawnych dotyczących reklamy produktu leczniczego te właściwe i pamiętać o wszystkich warunkach takiej reklamy jest bardzo ...
-
Rynek reklamy online w Polsce 2015
Rynek reklamy online w Polsce ma się całkiem dobrze - z najnowszego badania IAB AdEx zrealizowanego przez PwC wynika, że na przestrzeni całego minionego roku wydatki na reklamę w sieci wzrosły o ponad 20 procent. To jednak nic w porównaniu z reklamą mobilną, która notuje aż trzycyfrowe zwyżki. O dużej dynamice można mówić również w odniesieniu do ...
-
Opłata reklamowa - stawki i kary
W poprzedniej części poradnika zaprezentowane zostały obiekty, które zgodnie z nowym prawem będą obciążone obowiązkiem uiszczenia opłaty reklamowej oraz sytuacje, w których właścicielom przysługiwać będzie zwolnienie z takiej daniny. W tej części prezentujemy zasady ustalania wysokości stawki opłaty reklamowej, kwestia opłaty reklamowej w ...
-
Marki kosmetyczne sięgają po pieniądze na reklamę
Na przestrzeni minionych dwóch lat globalne budżety na reklamy kosmetyków były dość okrojone. Jak jednak wskazują najświeższe doniesienia agencji mediowej Zenith, sytuacja ta ma ulec zmianie. W okresie 2019-2021 wydatki reklamowe marek kosmetycznych mają utrzymywać stabilny wzrost. Do 2021 roku za 50% wszystkich wydatków na reklamę w tym sektorze ...
-
Sklepy online stosują klauzule niedozwolone
Sklepy internetowe w dalszym ciągu stosują w swoich regulaminach klauzule niedozwolone, a co za tym idzie nie stosują się do wymogów UOKiK. Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez RzetelnyRegulamin.pl, zabronione prawem zapisy można znaleźć w aż 54 procentach regulaminów. Podobnie jest w przypadku ochrony danych osobowych. Tylko co ...
-
Rynek reklamy online w Polsce 2011
Tendencja wzrostowa na rynku reklamy on-line wciąż się utrzymuje - według badania IAB AdEx przeprowadzonego przez PwC, wydatki ogółem na reklamę w polskim Internecie w 2011 roku wyniosły 1,948 miliarda złotych (w porównaniu z rokiem wcześniejszym jest to wzrost o ponad jedną piątą). Wzrastają wydatki na reklamę online w mniej aktywnych sektorach ...
-
Marketing internetowy - reklama natywna
W dziedzinie marketingu internetowego obserwujemy szybki rozwój nowych narzędzi. Większość z nich to jednak znane już sposoby, które w nieco zmienionej formie, wykorzystane w Internecie, zyskały tylko nowe nazwy. Tak jest choćby z reklamą natywną (reklama natywna jest bliźniaczo podobna do znanych już artykułów sponsorowanych). Nie znaczy to ...
-
Wydatki na reklamę w Polsce i na świecie - prognozy IV kw. 2014
Według najnowszych szacunków ZenithOptimedia, w bieżącym roku wydatki na reklamę mają wzrosnąć w Polsce o 2,4%. W ujęciu globalnym oczekiwane są wzrosty na poziomie 5,1%. Szacuje się, że również w nadchodzącym roku polski rynek reklamy doczeka się ponad 3-procentowego wzrostu. Najszybciej rosnącą grupą wydatków jest reklama internetowa. Z kolei ...
-
Blokowanie reklam: Polacy dobrze wiedzą, jak to robić
Polacy zdecydowanie nie przepadają za reklamami w sieci - okazuje się, że plasujemy się na drugiej pozycji europejskiej czołówki użytkowników najczęściej blokujących tego rodzaju treści. Z wtyczek typu AdBlock korzysta aż 37 proc. polskich internautów. Bardziej oporni na reklamy są jedynie Grecy. Zjawisko blokowania reklam w internecie to już ...
-
Czy ktoś jeszcze klika banery reklamowe?
W ciągu miesiąca jednemu internaucie wyświetla się w przeglądarce ponad 1700 masowych banerów reklamowych. Takie wyliczenia przedstawia comScore. Z reguły internauta nie zapamiętuje żadnego z nich. Socjologowie nowych mediów określają to zjawisko mianem "ślepoty banerowej" (ang. banner blindness). Choć kliknięcia w masowe banery reklamowe mierzone ...
-
Reklamy coraz bardziej nas irytują
... 20 punktów procentowych – wynika z badania przeprowadzonego przez dom mediowy OMD. Bardzo wysokie wartości tego wskaźnika zanotowano w ostatnim półroczu, jednak mogą one wynikać ze zmiany w sposobie przeprowadzania badania, zrezygnowano bowiem z ankiet telefonicznych na rzecz internetowych. Na większą irytację badanych mogą bowiem wpływać ...
-
Rynek reklamy online w Polsce 2014
Rosną budżety przeznaczone na reklamę w Internecie. W ubiegłym roku wydatki przeznaczone na ten cel wzrosły o ponad 7 procent. To całkiem sporo, a jednocześnie niewiele - wydatki na reklamę mobilną notują bowiem aż trzycyfrowe wzrosty. Największą dynamiką charakteryzuje się właśnie reklama w urządzeniach mobilnych, social mediach oraz wideo online ...
-
Ustawa krajobrazowa zrujnuje polskie gminy?
Pomimo obowiązywania od 11 września 2015 roku Ustawy krajobrazowej, gminy wciąż nie spieszą się z przygotowywaniem i wprowadzaniem w życie tzw. kodeksów reklamowych, które miały uporządkować chaos w przestrzeni publicznej i dać podstawę do pobierania opłat reklamowych. Nowe przepisy zostały zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego i wciąż czekają ...
-
Rynek reklamy online w Polsce I poł. 2016
Rosną budżety przeznaczone na reklamę w Internecie. W I połowie bieżącego roku wydatki przeznaczone na ten cel wzrosły o niemal 1/5 (19,9%), dzięki czemu rynek komunikacji cyfrowej osiągnął wartość 1,7 mld zł. Najbardziej prężnymi reklamodawcami są branża motoryzacyjna oraz handel, które odpowiadają za odpowiednio 13% i 12% tortu reklamowego. ...
-
Programmatic to już 80 proc. reklamy display
Regionem, który wyznacza tendencje panujące w reklamie online, są niewątpliwie Stany Zjednoczone i to właśnie na tamtejszym rynku widać wyraźną dominację programmatic buying. Z szacunków serwisu eMarketer wynika, że w tym roku właśnie w tym modelu zakupionych zostanie aż 82,5 proc. reklam typu display. Podobny trend dostrzegalny jest również w ...
-
Rynek reklamy online w Polsce w 2018 r.
Rosną budżety przeznaczone na reklamę w Internecie. W minionym roku wydatki przeznaczone na ten cel osiągnęły rekordową wartość 4,5 mld zł., co w ujęciu rocznym oznacza dynamikę rzędu 13%. Najbardziej prężnymi reklamodawcami pozostają handel, komunikacja, motoryzacja, finanse i żywność, które odpowiadają za połowę tortu reklamowego. To główne ...
-
Rynek reklamy online w Polsce w I poł. 2019 r.
Rosną budżety przeznaczone na reklamę w internecie. W pierwszej połowie bieżącego roku wydatki przeznaczone na ten cel osiągnęły wartość 2,4 mld zł, co w ujęciu rocznym oznacza dynamikę rzędu 12,9% oraz wzrost o 275 mln zł. Najbardziej prężnymi reklamodawcami, podobnie jak w analogicznym okresie poprzedniego roku, są handel, telekomunikacja, ...
-
Reklama w motoryzacji VII 2005
Pierwsze miejsce na liście największych reklamodawców w mediach wśród marek samochodów osobowych zajęła w lipcu firma Toyota Motor - podaje Instytut Samar, powołując się na dane zebrane przez firmę Expert-Monitor. Wydatki na reklamę, poniesione przez tego japońskiego producenta wyniosły prawie 4 mln zł, co stanowi 12,7 procent wszystkich nakładów ...
-
Reklama w Internecie efektywna po 18:00
... zwracają uwagę na reklamę dopiero po godzinie 18 - wynika z badań percepcji reklam online. W przypadku przekazów reklamowych skierowanych do firm są one najskuteczniejsze w godzinach pracy: 10-17 - podała firma Artefakt. Według badań, przeprowadzonych przez Lightspeed Research, internauci w Wielkiej Brytanii, niezależnie od wieku, najchętniej ...
-
Decyzje zakupowe Polaków: reklama mało wiarygodna
71,1% polskich internautów twierdzi, że w mediach jest za dużo reklam, a kupując produkty kieruje się przede wszystkim opinią znajomego. Znajomi oraz rodzina mają największy wpływ na decyzje zakupowe Polaków. Ponad 50% z badanych unika reklam w Internecie i telewizji, stosując rozmaite strategie - od programów typu Adblock po wychodzenie z pokoju. ...
-
Reklama kontekstowa 2010
Reklama kontekstowa to już blisko 30% budżetów przeznaczanych na cały Search Engine Marketing i 8,5% całego rynku reklamy online - wynika z raportu przeprowadzonego przez sieć reklamy kontekstowej Adkontekst. Jak czytamy w raporcie, udział wydatków na kampanie prowadzone przez agencje Search Engine Marketing oraz domy mediowe w sieciach ...
-
Rynek reklamy online w Polsce I-II kw. 2011
Kryzys finansowy, jak na razie, aż tak nie dotyka branży internetowej. Według badania IAB AdEx, przeprowadzonego przez PwC, wartość polskiego rynku reklamy on-line w pierwszym półroczu 2011 wyniosła prawie miliard złotych. Jest to o jedną czwartą więcej, niż w analogicznym okresie z ubiegłego roku. Reklama wideo także rośnie w siłę, podobnie jak ...