eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek reklamy online w Polsce 2015

Rynek reklamy online w Polsce 2015

2016-05-09 09:59

Rynek reklamy online w Polsce 2015

Rynek reklamy online w Polsce 2015 © Mathias Rosenthal - Fotolia.com.jpg

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Rynek reklamy online w Polsce ma się całkiem dobrze - z najnowszego badania IAB AdEx zrealizowanego przez PwC wynika, że na przestrzeni całego minionego roku wydatki na reklamę w sieci wzrosły o ponad 20 procent. To jednak nic w porównaniu z reklamą mobilną, która notuje aż trzycyfrowe zwyżki. O dużej dynamice można mówić również w odniesieniu do budżetów reklamowych przeznaczonych na reklamę wideo online i social media.

Przeczytaj także: Rynek reklamy online w Polsce III kw. 2015

Jak wynika z badania, w minionym roku dynamika wartości reklamy cyfrowej rosła wraz z kolejnymi kwartałami, sięgając kolejno +12%, +16%, +19% oraz +32%. Wzrost liczony dla wszystkich 12 miesięcy sięgnął +20,2%, co jest równoznaczne z pozyskaniem dodatkowych 528 mln zł względem analogicznego okresu roku wcześniejszego. Tym samym wydatki na komunikację cyfrową zdołały osiągnąć wartość rzędu 3,17 mld zł. Doskonałą kondycję sektora potwierdza prezes IAB Polska, Włodzimierz Schmidt.
„To już kolejny raz, gdy rynek reklamy interaktywnej udowadnia swój rosnący potencjał oraz ogrom możliwości. Użytkownicy coraz więcej czasu spędzają w sieci przed ekranami swoich, coraz częściej mobilnych, urządzeń. To przekłada się oczywiście na strategie reklamodawców, którzy podążając za klientami wykorzystują w coraz większym stopniu możliwości jakie stwarza reklama interaktywna” – mówi.

Ranking poszczególnych formatów w torcie reklamowym online pozostaje bez zmian. Nadal obserwowany jest wzrost znaczenia reklamy graficznej, która zwiększyła swą wartość o 33%, a udział o prawie 5 punktów procentowych. Duży wpływ na tempo rozwojowe tego formatu ma wideo online z dynamiką na poziomie 34% oraz reklama w social media, której wartość wzrosła o 141%. Pozostałe formaty także zanotowały wzrosty, oprócz e-mail marketingu, który wyhamował zmniejszając swą wartość o około 13 mln względem porównywalnego okresu roku wcześniejszego. Dwucyfrowy wzrost zanotował marketing w wyszukiwarkach (+13%) oraz ogłoszenia (+12%). Warto także zwrócić uwagę na utrzymującą się wysoką trzycyfrową dynamikę wydatków reklamowych w urządzeniach mobilnych, które wzrosły o 259% i pozyskały 16% tortu reklamowego online.

fot. mat. prasowe

Wydatki na reklamę online 2015

W minionym roku wydatki na reklamę online w Polsce wzrosły o 20,2%.


Biorąc pod uwagę strukturę branżową, nie uległa ona znacznej zmianie. Najwięcej wydały: motoryzacja (20% udziału), finanse (10%) oraz handel (9%). Największą dynamikę wzrostu odnotowały natomiast komputery i audio-wideo (46%), napoje i alkohole (42%) oraz produkty farmaceutyczne i leki (34%).

fot. mat. prasowe

Tort reklamowy

W minionym roku za niemal połowę tortu reklamowego odpowiedzialna była reklama display

fot. mat. prasowe

Wydatki według branż

Największe wydatki reklamowe dotyczyły motoryzacji.


O badaniu
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, Iplex (szacowane), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, LOWE, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 2 maja 2016 r.



Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: