Limuzyna czy pickup? Z jakim autem kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta?
2025-04-25 11:00

Z jakim autem kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Czy powrót inflacji wpłynął na wyniki wyborów?
W przeprowadzonej ankiecie poproszono Polaków o wskazanie, z jakim typem auta najbardziej kojarzy im się każdy z kandydatów.Najważniejsze wnioski z badania:
- Magdalena Biejat najczęściej kojarzona jest z miniaturowym autem miejskim (16%). Zdaniem badanych, jej wizerunek łączy w sobie zwinność, prostotę i niskie koszty eksploatacji.
- Grzegorz Braun (15%), Marek Jakubiak (12%) i Adrian Zandberg (12%) najczęściej postrzegani są jako robocze pickupy – symbol praktyczności, ale także paliwożerności.
- W przypadku Szymona Hołowni (12%) dominujące skojarzenie to rodzinne, hybrydowe kombi, łączące wygodę z ekologicznym podejściem.
- Karol Nawrocki najczęściej przywodzi na myśl służbowe kombi z dieslem – praktyczne i niedrogie w utrzymaniu.
- Sławomir Mentzen zdaniem respondentów najbardziej przypomina egzotyczną limuzynę (11%), wyróżniającą się efektownym wyglądem i komfortem.
- Krzysztof Stanowski kojarzy się głównie z szybkim, sportowym coupe (11%), czyli autem dynamicznym, pełnym werwy i zadziorności.
- Rafał Trzaskowski otrzymał najwięcej skojarzeń z luksusowym sedanem (12%), czyli prestiżem i elegancją na drodze.
fot. mat. prasowe
Z jakim autem kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta?
Rafał Trzaskowski otrzymał najwięcej skojarzeń z luksusowym sedanem (12%), czyli prestiżem i elegancją na drodze.
Na czym polegało badanie?
Uczestnikom zaprezentowano listę różnorodnych typów samochodów – od kompaktów i miniaturowych aut miejskich, przez sportowe coupe, aż po robocze pickupy i samochody elektryczne. Poproszono ich o przyporządkowanie kandydatów w wyborach prezydenckich do najbardziej pasujących kategorii aut. Metoda badawcza pozwoliła na uchwycenie pierwszych, najbardziej naturalnych skojarzeń.
Dlaczego samochody?
Samochody – podobnie jak politycy – budzą emocje, a jednocześnie mogą stanowić metaforę wartości i funkcji, które pełnią. Dzięki temu obrazowe porównania, takie jak „luksusowy sedan” czy „egzotyczna limuzyna”, w przystępny sposób pokazują wizerunkowe różnice między kandydatami.
Wybory prezydenckie to czas, w którym wyborcy poszukują cech bliskich ich priorytetom i wartościom. Porównanie kandydatów do konkretnych typów samochodów to nasz pomysł na nietypowe i angażujące zbadanie wizerunków, które funkcjonują w świadomości Polaków. Takie zestawienie ujawnia w skrócie kluczowe atrybuty kandydatów – od pragmatyzmu i dynamiki, aż po elegancję czy dbałość o środowisko – tłumaczy ekspert On Board Think Kong.
Metodyka badania
Badanie zostało przygotowane przez zespół agencji komunikacji marketingowej On Board Think Kong (OBTK) i na zlecenie agencji zrealizowane przez firmę badawczą SW Research. Badanie wykonano w dniach 25-26 marca 2025 roku metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnej próbie 827 osób w wieku 18+, zgodnie z rozkładem płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania.
![Hakerzy mogą ingerować w wybory prezydenckie w Polsce [© freepik.com] Hakerzy mogą ingerować w wybory prezydenckie w Polsce](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/dezinformacja/Hakerzy-moga-ingerowac-w-wybory-prezydenckie-w-Polsce-266134-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)