eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyLimuzyna czy pickup? Z jakim autem kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta?

Limuzyna czy pickup? Z jakim autem kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta?

2025-04-25 11:00

Limuzyna czy pickup? Z jakim autem kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta?

Z jakim autem kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta? © fot. mat. prasowe

Kampania prezydencka wchodzi na ostatnią prostą. Kurczy się czas na podjęcie decyzji o wyborze kandydata. Tymczasem Agencja On Board Think Kong we współpracy z SW Research zapytała Polaków, z jakimi samochodami kojarzą się im kandydaci na prezydenta. Oto wyniki.

Przeczytaj także: Czy powrót inflacji wpłynął na wyniki wyborów?

W przeprowadzonej ankiecie poproszono Polaków o wskazanie, z jakim typem auta najbardziej kojarzy im się każdy z kandydatów.

Najważniejsze wnioski z badania:
  • Magdalena Biejat najczęściej kojarzona jest z miniaturowym autem miejskim (16%). Zdaniem badanych, jej wizerunek łączy w sobie zwinność, prostotę i niskie koszty eksploatacji.
  • Grzegorz Braun (15%), Marek Jakubiak (12%) i Adrian Zandberg (12%) najczęściej postrzegani są jako robocze pickupy – symbol praktyczności, ale także paliwożerności.
  • W przypadku Szymona Hołowni (12%) dominujące skojarzenie to rodzinne, hybrydowe kombi, łączące wygodę z ekologicznym podejściem.
  • Karol Nawrocki najczęściej przywodzi na myśl służbowe kombi z dieslem – praktyczne i niedrogie w utrzymaniu.
  • Sławomir Mentzen zdaniem respondentów najbardziej przypomina egzotyczną limuzynę (11%), wyróżniającą się efektownym wyglądem i komfortem.
  • Krzysztof Stanowski kojarzy się głównie z szybkim, sportowym coupe (11%), czyli autem dynamicznym, pełnym werwy i zadziorności.
  • Rafał Trzaskowski otrzymał najwięcej skojarzeń z luksusowym sedanem (12%), czyli prestiżem i elegancją na drodze.

fot. mat. prasowe

Z jakim autem kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta?

Rafał Trzaskowski otrzymał najwięcej skojarzeń z luksusowym sedanem (12%), czyli prestiżem i elegancją na drodze.


Na czym polegało badanie?


Uczestnikom zaprezentowano listę różnorodnych typów samochodów – od kompaktów i miniaturowych aut miejskich, przez sportowe coupe, aż po robocze pickupy i samochody elektryczne. Poproszono ich o przyporządkowanie kandydatów w wyborach prezydenckich do najbardziej pasujących kategorii aut. Metoda badawcza pozwoliła na uchwycenie pierwszych, najbardziej naturalnych skojarzeń.

Dlaczego samochody?


Samochody – podobnie jak politycy – budzą emocje, a jednocześnie mogą stanowić metaforę wartości i funkcji, które pełnią. Dzięki temu obrazowe porównania, takie jak „luksusowy sedan” czy „egzotyczna limuzyna”, w przystępny sposób pokazują wizerunkowe różnice między kandydatami.
Wybory prezydenckie to czas, w którym wyborcy poszukują cech bliskich ich priorytetom i wartościom. Porównanie kandydatów do konkretnych typów samochodów to nasz pomysł na nietypowe i angażujące zbadanie wizerunków, które funkcjonują w świadomości Polaków. Takie zestawienie ujawnia w skrócie kluczowe atrybuty kandydatów – od pragmatyzmu i dynamiki, aż po elegancję czy dbałość o środowisko – tłumaczy ekspert On Board Think Kong.

Metodyka badania
Badanie zostało przygotowane przez zespół agencji komunikacji marketingowej On Board Think Kong (OBTK) i na zlecenie agencji zrealizowane przez firmę badawczą SW Research. Badanie wykonano w dniach 25-26 marca 2025 roku metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnej próbie 827 osób w wieku 18+, zgodnie z rozkładem płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: