-
Branża motoryzacyjna ma 422 mln zł długów. JDG-i z największymi problemami
... ”, z którego wynika, że pod koniec 2022 roku w Polsce zarejestrowanych było 26 457 659 samochodów. Polska zajęła tym samym czwarte miejsce w Unii Europejskiej, ustępując jedynie Niemcom, Włochom i Francji, a w skali całej Europy piąte, biorąc pod uwagę także Wielką Brytanię. Wzrost w porównaniu do 2021 ...
-
Przepisy AI Act vs kontrola nad AI w firmie
... weszły w życie 1 sierpnia 2024 r. Ich celem jest wspieranie biznesu w odpowiedzialnym wdrażaniu oraz rozwoju AI, uwzględniając podnoszenie poziomu bezpieczeństwa obywateli Unii Europejskiej. Oznacza to, że przedsiębiorcy wszystkich branż będą mieli nowe obowiązki w zachowaniu transparentności w obszarze AI. Zmiany prawne obejmują wszystkie systemy ...
-
Salamanca jak Gorzów, czyli ile kosztuje mieszkanie w Hiszpanii?
... w danym kraju lub mieście nieruchomości są drogie, czy tanie, trzeba patrzeć przez pryzmat lokalnych zarobków. Według portalu euronews.com średnia w Unii Europejskiej to 120 768 zł netto rocznie. Z porównywanych krajów najbliżej tej wartości są Włochy z zarobkami na poziomie 103 606 zł ...
-
Transport międzynarodowy: składki ZUS za kierowców pogrążą pracodawców?
... duży wydatek czeka wielu przewoźników. Zgodnie ze zmianami od 1 stycznia 2025 r. wszystkie ciężarówki, które wykonują międzynarodowy transport drogowy na terenie Unii Europejskiej i posiadają tachografy analogowe i cyfrowe sprzed czerwca 2019 r., będą musiały zostać wyposażone w urządzenia inteligentne drugiej generacji (G2V2). Pomimo że informacje ...
-
Konsument może pozwać przedsiębiorcę przed sąd swojego miejsca zamieszkania
... to on ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. Kupujący i sprzedawca z tego samego państwa Ciekawe rozstrzygnięcie pod koniec lipca wydał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W sporze konsumenta z firmą z tego samego państwa orzekł, że może w nim znaleźć zastosowanie unijne rozporządzenie 1215/2012 w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń ...
-
Czego dotyczyły spory transgraniczne w okresie I-VIII 2024?
... usług turystycznych. Dzięki poradom i pomocy ekspertów ECK udało się rozwiązać wiele trudnych sporów polskich konsumentów z przedsiębiorcami działającymi na terenie Unii Europejskiej. To realna i efektywna pomoc w egzekwowaniu praw konsumentów z Polski. Pomagamy w realizacji uzasadnionych roszczeń, również w uzyskaniu rekompensat finansowych – mówi ...
-
Z komunikacji zbiorowej korzysta coraz więcej Polaków
... najczęściej korzysta z komunikacji publicznej? Kto decyduje się na jazdę bez biletu? Jakie jest zadłużenie gapowiczów? Polacy są najbardziej zmotoryzowanym narodem w Unii Europejskiej. Liczba samochodów na 1000 mieszkańców jest u nas najwyższa - przekracza 600 i rośnie najszybciej spośród wszystkich krajów unijnych.[1] Jeździmy dużo i nie ...
-
Czas pracy kierowcy: odpoczynek w kabinie droższy niż hotel?
... być wykorzystane w odpowiednim dla każdej płci miejscu zakwaterowania wyposażonym w odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną.” W wyniku powyższej zmiany wszystkie kraje Unii Europejskiej powinny wdrożyć sankcje za spędzenie tygodniowego odpoczynku kierowcy w kabinie pojazdu. Kolejne kontrowersje pojawiły się na tle możliwości kontrolowania ...
-
Polski przemysł: co gryzie branżę metalową?
... rok do roku o ponad 13 proc. W tym samym okresie, wg raportu World Steel Association , światowa produkcja stali spadła o 0,1 proc. r/r, a w Unii Europejskiej - o 7,4 proc. r/r. Powodem była słaba koniunktura gospodarcza, czego efektem był zastój w inwestycjach i spadek popytu na produkty stalowe. Presję na ...
-
Przemysł motoryzacyjny już bez rekordów. Jak zakończy 2024 rok?
... Każdy kolejny miesiąc, każdy kolejny kwartał pokazują jak silne są powiązania pomiędzy przemysłem motoryzacyjnym w Polsce a sytuacją tej branży w całej Unii Europejskiej. Wysokie koszty działalności oraz finalnie niższe zamówienia od klientów, co szczególnie widoczne jest w segmencie elektromobilności, powodują znaczące ograniczenie rentowności ...
-
Ceny kawalerek, czyli małe nie znaczy tanie
... kawalerek w naszej ofercie zależą m.in. od lokalizacji osiedla. Zaczynają się od 340 tys. zł dla lokali około 26 mkw. w inwestycji Unii Lubelskiej Vita w Poznaniu. Natomiast w Warszawie i Krakowie koszt zakupu tego typu lokalu to wydatek rzędu blisko 500 tys. zł. Wynika to ...
-
Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu a branża transportowa
... działania nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ustawa ma wdrożyć do polskiego prawa unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Polska jak i inne kraje członkowskie zobowiązały się wykonać dyrektywę do 15 listopada 2024. Co oznacza ona w praktyce i jak wyglądać ...
-
Jakie motywacje stoją za dezinformacją?
... autorzy najnowszego raportu EU DisinfoLab. Komisja Europejska przygląda się rozwojowi dezinformacji Tak znaczący wzrost dezinformacji w Internecie stał się przedmiotem analiz Unii Europejskiej i jej jednostki odpowiedzialnej za RODO. Komisja Europejska uznała, że przetwarzanie danych osobowych przez media, podlega zakresowi zastosowania RODO ...
-
Demografia pogrąża rynek pracy. Aktywizacja zawodowa to mus
... w wieku 20-24 lata łączy pracę zawodową ze studiami, a pozostałe 36 proc. studiujących nie jest aktywnych na rynku pracy. Wśród państw Unii Europejskiej średnio 21 proc. osób w wieku 20-24 lata studiuje i pracuje równocześnie. Ponadto Polska charakteryzuje się jedną z najwyższych w Europie luk w zatrudnieniu ...
-
Nowa polityka migracyjna. Co zmieni w sytuacji cudzoziemców na rynku pracy?
... Polski, wyniosła 6 337 121, a w całym 2023 r. do Polski przybyło ich 14 031 061, w tym 12 960 221 osób pochodziło spoza Unii Europejskiej i państw EOG (Europejski Obszar Gospodarczy). W sumie liczba przekroczeń granicy Polski przez obywateli państw trzecich zwiększyła się dwukrotnie – porównując 2023 ...
-
Czy Meta narusza konkurencję? Sprawdzi to UOKiK
... treści. Aby uniknąć podobnej sytuacji, w Australii podjęto negocjacje. We Włoszech nowelizacja prawa autorskiego została zaskarżona przez Metę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Sprawa jest na początkowym etapie.
-
IPO w Europie: spadek aktywności w III kwartale 2024 roku
... dostępne pod adresem: www.pwc.pl/ipowatch. Raport IPO Watch EMEA obejmuje debiuty na głównych giełdach w regionie EMEA (włączając w to giełdy w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Islandii, Norwegii, Turcji, Serbii, Szwajcarii, Bliskiego Wschodu oraz Afryki) i jest publikowany kwartalnie. Przeniesienia pomiędzy rynkami w ramach jednej ...
-
Opóźnione loty w Europie. Główne przyczyny zakłóceń i prawa pasażerów
... lotniczych z AirCashBack. Prawa pasażerów w przypadku opóźnień Jak podkreślają eksperci z AirCashBack pasażerowie, których loty są opóźnione, mają określone prawa wynikające z przepisów Unii Europejskiej. W przypadku opóźnienia trwającego powyżej 3 godzin na trasach do 1500 km, pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie w wysokości do 250 euro ...
-
Czy jest możliwe zwolnienie pracownika i zastąpienie go sztuczną inteligencją?
... w wielu branżach – od handlu i usług przez przemysł. Coraz głośniej mówi się o konieczności uporządkowania tego zagadnienia. Trwają procesy legislacyjne na poziomie Unii Europejskiej, które mają regulować zasady stosowania sztucznej inteligencji. W wielu aspektach mamy sporo znaków zapytania i to otoczenie prawne względem pracowników i pracodawców ...
-
Linie lotnicze vs nietrzeźwi pasażerowie. Ryanair i Wizz Air zaostrzają zasady
... na pokład samolotu, jeśli ich stan stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu. Linie lotnicze mają prawo odmówić przewozu takim pasażerom. W krajach Unii Europejskiej obowiązują także przepisy Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), które jasno określają obowiązek załogi do zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim pasażerom. W praktyce ...
-
Silversi liczą na pracę i rozwój zawodowy. Barierą stereotypy?
... ,2 proc. osób z tego przedziału wiekowego, natomiast w 2023 odsetek ten wynosił już 58,1 proc. Wciąż jednak jest to poziom poniżej średniej Unii Europejskiej, wynoszącej 63,9 proc. Jako jeden z powodów tych zmian można wskazać negatywne trendy demograficzne i coraz bardziej odczuwalny niedobór rąk do ...
-
W 2025 polska gospodarka jedną z najszybciej rosnących w Europie
... do poziomu oscylującego wokół 5% i Zespół Analiz Ekonomicznych EY spodziewa się, że pozostanie na podwyższonym poziomie do 2026 r., a w 2025 r. będzie najwyższa w Unii Europejskiej. Jej dynamika będzie w dużej mierze zależna od tempa uwalniania zamrożonych cen energii. Jeśli ceny energii będą stopniowo uwalniane w ciągu ...
-
Upadłość FlyEgypt: o odszkodowaniach można pomarzyć?
... oczywista – mówi Dominik Lewandowski z DelayFix, największej polskiej firmy odzyskującej odszkodowania za opóźnione i odwołane loty. Branża wysokiego ryzyka? Prawo Unii Europejskiej wprowadza szereg wymogów względem wspólnotowych przewoźników lotniczych, w sytuacji, w której chcą uzyskać koncesję i wykonywać loty wewnątrzwspólnotowe. Konieczne jest ...
-
Rejestracja do VAT - kiedy warto to zrobić?
... prawnicze, doradcze, sprzedaż towarów objętych akcyzą, handel elektroniką czy częściami samochodowymi. Co w przypadku przedsiębiorców, którzy współpracują z zagranicznymi kontrahentami na terenie Unii Europejskiej? Zdarzają się sytuacje, gdy pomimo braku obowiązku rejestracji do VAT ze względu na korzystanie z limitu 200 tys. podatnik powinien ...
-
Coraz więcej pieniędzy na ochronę zdrowia
... . Ogólnie ten rynek będzie się dalej rozwijał i globalnie powinien osiągnąć wartość ponad 300 mld USD w 2030 roku. Polska, z położeniem w centrum Unii Europejskiej i dostępem do wykwalifikowanych specjalistów, jest atrakcyjnym miejscem do lokowania produkcji IoT w medycynie – mówi Jacek Byrt. Z powodnych powodów szansą dla ...
-
Regulacje ESG w transporcie - kosztowna konieczność?
... . W 2027 roku obowiązek raportowania ESG rozciągnie się również na wybrane spółki spoza UE, posiadające jednostkę zależną lub oddział na terenie Unii, których przychody na obszarze UE przekraczają 150 mln EUR rocznie. Pierwsze raporty zgodne ze standardami ESRS będą musiały zostać złożone ...
-
Nie ma szans na zatrzymanie redukcji etatów w branży automotive?
... ? Co może być ostatnią szansą utrzymanie miejsc pracy w sektorze motoryzacyjnym? Z wyliczeń Stowarzyszenia Dystrybutorów i Części Motoryzacyjnych wynika, że w ciągu ostatnich 5 lat w Unii Europejskiej w obszarze produkcji części utworzono jedynie 55 tys. nowych stanowisk pracy, podczas gdy zlikwidowano ich ponad dwa razy więcej (ok ...
-
4 wyzwania dla cyberbezpieczeństwa w 2025 roku
... cyberprzestępców korzystających z RaaS może paść jeszcze więcej organizacji. 4. Większe wymagania prawne dotyczące bezpieczeństwa: Dyrektywa NIS2, ustanowiona przez Radę Unii Europejskiej oraz Parlament Europejski jako fundamentalny komponent strategii bezpieczeństwa cyfrowego UE, zwiększa wymagania dotyczące analizy ryzyka i ochrony informacji ...
-
Nearshoring. Jaka część usług dla biznesu przypadnie Polsce?
... 20-25 proc. rocznie. Inwestorzy biorą też pod uwagę, że lokowanie produkcji bliżej rynku zbytu może zostać z czasem wymuszone przez regulacje Unii Europejskiej w związku z obostrzeniami mającymi na celu ograniczanie śladu węglowego. Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner, CEO w
-
Zatory płatnicze i spowolnienie gospodarcze, czyli wyzwania polskiego biznesu
... budownictwie specjalistycznym. Analitycy z biura maklerskiego BNP Paribas wskazują, że główną przyczyną tych spadków jest okres przejściowy pomiędzy perspektywami finansowymi Unii Europejskiej, który opóźnił realizację projektów infrastrukturalnych. Wraz z większym napływem funduszy z Brukseli w kolejnych miesiącach sytuacja może poprawić się, ale ...
-
NIS 2: czy Twoja firma jest ważna? A może kluczowa?
... pewno tak, ale czy dla potrzeb Dyrektywy NIS 2 również? Dyrektywa w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS 2), ma zostać wdrożona w państwach członkowskich UE do 17 października 2024 r. Jej celem jest zwiększenie bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych w Europie ...
-
Firmy transportowe aż 56 dni pod lupą inspekcji od 31 grudnia 2024
Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli ...
-
Z jednej strony lęk o kradzież tożsamości, a z drugiej?
... , którym udostępniają informacje. Wynika to z rygorystycznych regulacji dotyczących zarówno ochrony danych osobowych jak również cyberbezpieczeństwa, które obowiązują na terenie Unii Europejskiej. W najbliższym czasie, w wyniku wprowadzenia Dyrektywy NIS2 te obowiązki zostaną jeszcze bardziej zaostrzone. Prace nad ich implementacją trwają również ...
-
Obietnice wyborcze - kto stracił, a kto skorzystał?
... , już dziś wpływają na ceny energii, co szczególnie negatywnie oddziałuje na branże energochłonne. Ceny energii w Polsce są obecnie najwyższe w całej Unii Europejskiej, co odbija się szczególnie na tych branżach, które nazywamy energochłonnymi, a do których zasadniczo zaliczamy: chemię, hutnictwo, przetwórstwo surowców mineralnych ...
-
Czy EBC pójdzie na całość w przyszłym roku?
... EBC i innych europejskich instytucji monetarnych to odpowiedź na wielowymiarowe zagrożenia: słabnący wzrost gospodarczy, napięcia polityczne w kluczowych państwach Unii Europejskiej oraz niejasne perspektywy globalnych łańcuchów dostaw i taryf celnych. Jednocześnie europejski rynek obligacji, korzystając z perspektywy dalszych obniżek stóp ...