-
Sklep internetowy: obowiązki e-przedsiębiorcy
... ustawy o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827) minęło już prawie dziesięć miesięcy. I choć większość e-sklepów dostosowała się do nowego porządku prawnego, nadal nie wszyscy go przestrzegają. Warto przy tej okazji przypomnieć, jakie są główne obowiązki e-przedsiębiorcy. Przede wszystkim informuj Ustawa o prawach konsumenta nałożyła na ...
-
Sklep internetowy: nowe obowiązki informacyjne
... prawach konsumenta w art. 17 wprowadza nowe obowiązki informacyjne, jakie musi spełnić przedsiębiorca ... postanowień dyrektywy może sugerować, że samo aktywowanie przez konsumenta przycisku oznaczonego odpowiednimi słowami, stanowi już potwierdzenie wyraźnego przyjęcia przez konsumenta do wiadomości, że zamówienie wiąże się z obowiązkiem zapłaty, ...
-
Nowa ustawa konsumencka: prawa i obowiązki obu stron
... przesyłki zwrotnej, chyba że sprzedawca zgodził się ponieść je sam. Przydatne linki: - Prawa konsumenta: poradnik kupującego - Ustawa konsumencka w praktyce - poradnik przedsiębiorcy - Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta Umowa tylko na piśmie Nowe przepisy uniemożliwiły również przeprowadzenie procedury zawierania umów wyłącznie ...
-
Nowa ustawa konsumencka po 10 miesiącach obowiązywania
... konsumencka: prawa i obowiązki obu stron - E-commerce: jak nowa ustawa konsumencka wpłynęła na decyzje zakupowe? - Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta 2) Moment złożenia zamówienia E-sklepy informacje dotyczące m.in. terminu zapłaty, terminu dostawy, podsumowania zamówienia czy łącznej wartości złożonego zamówienia umieszczają często ...
-
Klauzule niedozwolone w 2015 roku
... wzmożone kontrole, podczas których będzie przyglądał się m.in., jak e-sklepy radzą sobie z wdrożeniem obowiązujących od zeszłego roku przepisów nowej ustawy o prawach konsumenta. Prawo do odstąpienia od umowy nadal problematyczne Możliwość zwrotu towaru jest dla wielu konsumentów czynnikiem decydującym o zakupach w sieci. Kupujący, którzy ...
-
Odstąpienie od umowy: dyskusyjne odszkodowanie od kupującego
... strony przedsiębiorcy. Mogą się jednak okazać kluczowe w przypadku sporu lub wątpliwości. Przydatne linki: - Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta - Prawa konsumenta: poradnik kupującego - Ustawa konsumencka w praktyce - poradnik przedsiębiorcy Zarówno ustawodawca europejski, jak i polski nie ustalił wytycznych, które podpowiadają jak ...
-
Kampania UOKiK "Takie prawo, że można"
... prawach konsumenta. Spoty prezentujące najważniejsze uprawnienia kupujących będzie można zobaczyć w 12 stacjach telewizyjnych, 20 stacjach radiowych, na 4 portalach internetowych, ekranach LCD w punktach prasowych, bankomatach oraz w komunikacji miejskiej w całym kraju. 25 grudnia 2014 roku weszła w życie ustawa o prawach konsumenta. Nałożyła ...
-
Dyrektywa OMNIBUS - ważne zmiany dla firm nie tylko z branży e-commerce
... własności, a więc np. przepisy regulujące umowę sprzedaży. Rękojmia i hierarchia uprawnień konsumenta w razie niezgodności towaru z umową Zgodnie z dodanym do ustawy o prawach konsumenta art. 43a ust. 1 do umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru na konsumenta, w tym w szczególności umów sprzedaży, umów dostawy oraz umów o dzieło, nie ...
-
Reklamacja konsumencka. Przedsiębiorco, masz 14 dni na odpowiedź
... prawach konsumenta (art. 7a). Jeżeli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w tym terminie, uważa się, że uznał reklamację (art. 7a ust. 2 tej ustawy). Kiedy mamy do czynienia z reklamacją? Nie ma ustawowej definicji „reklamacji”, chociaż ustawa o prawach konsumenta ...
-
Umowa na odległość wg nowych zasad
... reguluje w sposób jednoznaczny sprawę konsumenckiej zgody milczącej. Brak odpowiedzi konsumenta na niezamówione świadczenie nie będzie mógł być interpretowany jako zgoda ... konsumenta o „prawie do namysłu” wydłuży możliwość zwrotu towaru do 12 miesięcy. Obowiązywać będzie jednolity formularz odstąpienia od umowy. Chociaż ustawa o prawach konsumenta ...
-
Odstąpienie od umowy w e-commerce a odszkodowanie za zużycie rzeczy
... dobrej wiary. Jakie zmiany w nowej ustawie? Omawiane zagadnienie zostało jednoznacznie uregulowane w projekcie ustawy o prawach konsumenta, w którym wyraźnie wskazano, jakie uprawnienia przysługują przedsiębiorcy w przypadku odstąpienia konsumenta od umowy zawartej na odległość. Zgodnie z art. 34 ust. 4 projektu, konsument ponosi odpowiedzialność ...
-
Reklamacja wadliwego towaru według nowych zasad
... domniemania istnienia wady to tylko niektóre ze zmian w nowej procedurze dochodzenia przez konsumenta roszczeń od przedsiębiorcy w sytuacji wystąpienia wady w zakupionym towarze. 25 grudnia 2014 roku weszła w życie ustawa o prawach konsumenta. Uchyliła ona ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, która dotyczyła sposobu dochodzenia ...
-
14 dni na zwrot towaru zakupionego przez Internet
... Internet. Ustawa wejdzie w życie najprawdopodobniej z początkiem 2015 roku. Nowa ustawa, w szczególności wprowadza następujące zmiany w prawach konsumenta: ZMIANA TERMINU ODSTĄPIENIA OD UMOWY – dotychczasowe 10 dni na odstąpienie przez konsumenta od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość zostało wydłużone do 14 dni, konsumenci ...
-
Reklamacja: jaki termin na jej rozpatrzenie?
... o stanowisku sprzedawcy. Przydatne linki: - Prawa konsumenta: poradnik kupującego - Ustawa konsumencka w praktyce - poradnik przedsiębiorcy - Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta Na zakończenie warto pamiętać, że wskazany powyżej okres na „ustosunkowanie się” do żądań konsumenta nie jest równoznaczny z terminem na przywróceniem towaru ...
-
Nowa ustawa konsumencka a zmiany w sprzedaży B2B
... dotyczące rękojmi wobec konsumentów ulegną jedynie kosmetycznym zmianom. Przydatne linki: - Prawa konsumenta: poradnik kupującego - Ustawa konsumencka w praktyce - poradnik przedsiębiorcy - Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta - Kodeks cywilny Większa odpowiedzialność sprzedawcy W przypadku rękojmi, wprowadzone w kodeksie cywilnym ...
-
Zaproszenia na badania lekarskie, czyli jak nie paść ofiarą oszustów?
... oferowanym przez spółkę poza lokalem przedsiębiorstwa, z powołaniem się na wyłączenie zawarte w art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (u.p.k.), w sytuacji, gdy umowy były zawierane przez przedstawicieli handlowych spółki niebędących pracownikami służby zdrowia. W tym przypadku została nałożona kara w wysokości ...
-
Prawa konsumentów pod lepszą ochroną
... 10 a 14 dni - Sejm przyjął dziś rządową nowelizację ustawy o prawach konsumenta. Nowelizacja przewiduje też, że przy wszystkich zawieranych umowach konsumenckich konieczna będzie wyraźna zgoda konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności. Nowe przepisy m.in. wdrażają unijną dyrektywę o prawach konsumentów z 25 października 2011 r. Nowe regulacje mają ...
-
Większe prawa dla klientów e-sklepów
... pierwszy dzień Świąt, 25 grudnia 2014 roku, weszła w życie ustawa o prawach konsumenta. Nowe przepisy m.in. wdrażają unijną dyrektywę o prawach konsumentów z 25 października 2011 r. Ustawa zwiększa ochronę konsumentów oraz wprowadza regulacje korzystne dla przedsiębiorców. Ustawa ma ograniczyć wiele problemów konsumentów i ...
-
Black Friday i Cyber Monday: jakie prawa konsumentów?
... że mamy do czynienia z polskim sprzedawcą. Prawa konsumenta – na stronie powinny zostać umieszczone informacje o podstawowych prawach konsumenta – prawie do odstąpienia od umowy oraz ... cenach, jednocześnie tłumaczą, że nie są sprzedawcą, odsyłając w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji. Aby ustrzec się przed praktyką dropshippingu, sprawdź, ...
-
Coraz więcej skarg na biura podróży
... należy również zwrócić uwagę na to, że coraz więcej mówi się o prawach konsumenta, coraz więcej jest również wygranych procesów w sprawach związanych z nie przestrzeganiem umów ( ... z wakacji trwający 36 godzin. Tymczasem jak podkreśla Krzysztof Tomczak, Miejski Rzecznik Konsumenta z Bydgoszczy: "Biuro podróży zobowiązuje się nie tylko do tego, ...
-
Czy w salonie dealerskim musi być cennik samochodów?
... wynikających z InfCenTiUU. Pewną wskazówką może być art. 8 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, który stanowi, że najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta, o ile informacje te nie wynikają już z okoliczności, w sposób jasny i zrozumiały m.in. o łącznej ...
-
Ustawa konsumencka w call center
... po rozpoczęciu rozmowy z odbiorcą, ale przed przystąpieniem do prezentacji treści handlowych. Przydatne linki: - Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta - Prawa konsumenta: poradnik kupującego - Ustawa konsumencka w praktyce - poradnik przedsiębiorcy Umowa ważna tylko na piśmie Jeżeli firma telemarketingowa kontaktuje się z konsumentem ...
-
Jak prawo telekomunikacyjne paraliżuje telemarketing
... wydłużałby czas załatwienia sprawy i generował by nieuzasadnione koszty związane z powielaniem połączeń. Przydatne linki: - Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta - Prawo telekomunikacyjne 2.2. Uproszczenie klauzul zgód konsumentów. Obecnie, szereg przepisów wymaga uzyskiwania wielu zgód na podobne formy kontaktu. Przeciętny konsument ...
-
Płaciłeś za kontakt z infolinią Orange? Sprawdź jak otrzymać zwrot kosztów
... próbę skontaktowania się z usługodawcą, nie powinny być pobierane żadne opłaty. UOKiK zdecydował, że działania Orange Polska mogły być niezgodne z ustawą o prawach konsumenta, dlatego też dzięki zobowiązaniu do zmiany praktyk Orange zwróci konsumentom zakwestionowane opłaty. Możliwość łatwego odzyskania pieniędzy jest ważna w sytuacji, gdy ...
-
Sprzedaż bezpośrednia: prawa i obowiązki stron
... Dnia Sprzedaży Bezpośredniej Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o podstawowych prawach klientów i obowiązkach sprzedawców. Dzisiaj obchodzony jest Dzień ... 25 grudnia czas ten wydłuży się do 14 dni. Wtedy wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta. Akwizytor, sprzedawca na pokazie przed zawarciem umowy muszą pokazać konsumentom ...
-
Przedawnienie roszczeń. Skutki zmian w prawie
... Sprawiedliwości ogłosiło oficjalny projekt ustawy z dnia 31 maja 2017 roku o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta. Dostępna na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji nowelizacja nie przewiduje wszystkich zmian, które wcześniej zapowiadano. Z chwilą jej wejścia w życie rynek ...
-
Dystrybucja towarów w e-handlu
... ustawy o prawach konsumenta, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o wymienionych w tym przepisie kwestiach. Zgodnie z art. 12 ust. pkt. 5) ustawy o prawach konsumenta, najpóźniej w chwili ...
-
Klauzule niedozwolone - raport październik 2015
... konsumenta o konieczności pokrycia kosztów odesłania rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy (w tym przypadku nieodebrania jej od kuriera), może zażądać ich pokrycia przez konsumenta lub dokonać kompensaty zgodnie z art. 498 § 1 KC, jednakże do wartości najtańszego zwykłego sposobu dostarczenia rzeczy. (D. Szostek (w:) Ustawa o prawach konsumenta ...
-
Prawo konsumenckie: zmiany w e-commerce w 10 krokach
... e-sklepów są zobowiązani do wdrożenia rozwiązań wprowadzonych ustawą o prawach konsumenta. Polski ustawodawca nie zdecydował się wprowadzić kodeksu praw konsumentów, który zbierałby razem wszystkie przepisy dotyczące ich praw. Dlatego należy pamiętać, że poza ustawą o prawach konsumenta część obowiązków jest nadal uregulowana w innych ustawach, np ...
-
Zakupy online: kiedy nie masz co liczyć na zwrot towaru
... przydatności do spożycia (art. 38 pkt 4 ustawy o prawach konsumenta). 3. Usługi związane z prasą Nowa ustawa o prawach konsumenta przewiduje także możliwość wyłączenia prawa do odstąpienia od umowy o dostarczanie gazet, periodyków lub czasopism (art. 38 pkt 10 ustawy o prawach konsumenta). Należy pamiętać, że wyjątek ten nie dotyczy prenumeraty ...
-
Zwrot towaru. Jak rozumieć przepisy?
... o prawach konsumenta: Art. 34 ustawy o Prawach konsumenta [Zwrot towaru przez konsumenta] „4. Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie ...
-
Koniec rękojmi w sprzedaży konsumenckiej
... wobec konsumenta za niezgodność towaru z umową i jednocześnie rozszerzyła jej stosowanie na kategorię przedsiębiorców, którym ustawodawca przyznał prawa konsumenta – mówi Olga Gerlich, Senior Associate w kancelarii Wolf Theiss. Z 1 stycznia 2023 r. weszły w życie przepisy wprowadzające zasadnicze zmiany do ustawy o prawach konsumenta w związku ...
Tematy: ustawa o prawach konsumenta, rękojmia, rękojmia za wady fizyczne, rękojmia za wady, reklamacja, Omnibus, dyrektywa cyfrowa, dyrektywa towarowa, prawa konsumentów, sprzedaż konsumencka, e-commerce, usługi cyfrowe, niezgodność towaru z umową, wadliwy towar, odpowiedzialność sprzedawcy, uprawnienia kupującego -
Nowe obowiązki sklepów on-line. Jaki jest stan implementacji dyrektywy towarowej?
... dyrektywy towarowej jest wprowadzenie nowego rozdziału do ustawy o prawach konsumenta dotyczącego reklamacji konsumenckiej. Oznacza to, że jeśli złożymy reklamację jako konsument czy przedsiębiorca na prawach konsumenta, to zastosowanie będzie miała właśnie ustawa o prawach konsumenta, a nie kodeks cywilny – jakkolwiek przepisy dotyczące rękojmi za ...
-
Klauzule niedozwolone w regulaminie sklepu internetowego: 10 konsekwencji
... ) i karnymi. 7. Konsument nie poniesie odpowiedzialności za nadmierne zużycie produktu Jeżeli sprzedawca nie poinformuje konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami zawartymi w ustawie o prawach konsumenta, to konsument nie ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób ...
-
E-commerce pod presją. Nadchodzi nowa ustawa konsumencka
... zmian i dodatkowe koszty. Przydatne linki: - Prawa konsumenta: poradnik kupującego - Ustawa konsumencka w praktyce - poradnik przedsiębiorcy - Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta Sprzedawca internetowy ma również obowiązek poinformować klienta o jego prawach związanych z odstąpieniem od umowy i reklamacją. Znowelizowane przepisy ...