eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościeGospodarka.pl poleca › Jak temat maila wpływa na open rate i skuteczność mailingu?

Jak temat maila wpływa na open rate i skuteczność mailingu?

2019-03-25 12:39

Jak temat maila wpływa na open rate i skuteczność mailingu?

Jak temat maila wpływa na open rate i skuteczność mailingu? © thodonal - Fotolia.com

Przygotowanie i wysyłka skutecznego mailingu wiąże się z kilkoma etapami, na które musimy zwrócić uwagę. Gdy zdecydowaliśmy już do jakiej grupy docelowej powinniśmy go skierować, czas zadbać o to, by odbiorcy zainteresowali się naszym mailem i otworzyli go. Największy wpływ na liczbę otwarć, czyli wartość Open Rate (współczynnik otwarć) ma odpowiedni tytuł maila. Dlatego też warto poświęcić na niego więcej uwagi, aby nasz mailing był jak najbardziej skuteczny.

Przeczytaj także: 13 najczęstszych błędów przy wysyłaniu mailingu

Przeciętny użytkownik poczty elektronicznej dostaje codziennie kilkanaście-kilkadziesiąt różnych maili. Na podstawie nadawcy i tematu wiadomości w ciągu zaledwie kilku sekund decyduje, czy otworzyć danego maila, czy wyrzucić go do kosza. Naszym celem jest więc w pierwszej kolejności wyróżnienie się spośród wszystkich innych wiadomości, które otrzymuje nasz adresat. Możemy to zrobić poprzez tytuł maila. Dobry tytuł to taki, który potrafi w kilku słowach dać do zrozumienia, że ten e-mail zawiera rozwiązanie problemu lub przynosi naszemu odbiorcy konkretne korzyści. Dostarcza mu realną wartość. Nasz tytuł powinien budzić odczucie, że wystarczy po prostu otworzyć wiadomość i ją przeczytać, a jakaś ważna sprawa w życiu odbiorcy rozwiąże się dzięki temu, co dla niego przygotowaliśmy. Podstawą przy tworzeniu zarówno tytułu, jak i całej wiadomości, jest więc skupienie się na odbiorcy, jego oczekiwaniach, potrzebach, przyzwyczajeniach. Tylko w ten sposób możemy być skuteczni w naszych działaniach.

Na co jeszcze zwrócić uwagę, tworząc początek naszego maila?

Nadawca wiadomości


To pierwsze pole, które zazwyczaj sprawdza odbiorca. Ważne, by nadawca wiadomości był dla niego wiarygodny. Jeśli odbiorca wie, z kim ma do czynienia, to jest większe prawdopodobieństwo, że mail zostanie otwarty. Gdy nadawca jest obojętny lub nieznany, decyzja podejmowana jest na podstawie samego tematu.

Często spotykamy się z poradami, że użytkownicy chętniej otwierają wiadomości, gdy w polu nadawcy znajduje się imię (i nazwa firmy). Obecnie ten sposób jest coraz mniej skuteczny a w wielu przypadkach niewskazany (szczególnie w przypadku ofert B2B).

Tytuł maila


Te kilkadziesiąt znaków, które mamy tutaj do dyspozycji, powinno być dobrze przemyślane. Możemy skłonić odbiorcę do otwarcia wiadomości lub spowodować jej odrzucenie. Tylko jeśli odbiorca uzna temat za interesujący, możemy liczyć na to, że wybierze „otwórz” zamiast „przenieś do kosza”.

Tytuł musi zawierać zapowiedź konkretnej korzyści, jaką odbiorca uzyska, otwierając wiadomość. Jednocześnie musi byś spójny z zawartością wiadomości.

Temat wiadomości ma na celu:
  • przyciągnąć uwagę,
  • wzbudzić zainteresowanie,
  • przekonać odbiorcę, że otwierając wiadomość, zyska coś wartościowego,
  • nakłonić do działania.

Długość tematu


Temat maila nie powinien być dłuższy niż 50-60 znaków, by mógł wyświetlić się w całości w większości programów pocztowych. Ma to znaczenie również pod kątem uwagi odbiorcy. Im temat dłuższy, tym bardziej zniechęca odbiorcę do poświęcenia na niego uwagi i czasu. Im będzie krótszy, tym lepiej.

Prostota


Krótki i prosty przekaz o wiele łatwiej i szybciej skupi na sobie uwagę odbiorcy, niż długi lub „przekombinowany”. Tytuł wiadomości powinien zawierać wyłącznie to co jest najbardziej istotne, czyli wyłącznie to co jest sednem treści danej wiadomości. Nie chcemy przecież, by użytkownik zaczął być podejrzliwy i wcale nie zajrzał do naszej wiadomości.

Spojrzenie od strony klienta


Nasz tytuł (jak i cały mail z ofertą) powinien być skoncentrowany na kliencie, na jego potrzebach i zainteresowaniach. Używajmy słów i zwrotów świadczących o tym, że naszym celem jest rzeczywiste rozwiązanie problemów naszych odbiorców. Dajmy odczuć potencjalnemu klientowi, że jest dla nas ważny i że troszczymy się o niego. Najważniejsze dla klienta informacje umieśćmy na samym początku maila, gdyż już sam początek decyduje o tym, czy klient doczyta tytuł do końca (ma to również znaczenie ze względu na ograniczoną liczbę znaków wyświetlaną w poczcie odbieranej na smartfonach).

Nie wprowadzaj odbiorcy w błąd


Bardzo złym pomysłem jest rozpoczynanie maila od „Re” lub „FW”. W pierwszej chwili użytkownik skupi uwagę na naszej wiadomości, jednak gdy odkryje kłamstwo, poczuje się oszukany i pozostanie niesmak oraz negatywne skojarzenia związane z naszą firmą. Podobnie ma się rzecz z umieszczaniem w tytule informacji np. o wygranej, której w rzeczywistości nie ma, lub jej zdobycie wiąże się ze spełnieniem wielu warunków.

Używaj języka korzyści


Jeśli w pierwszym kroku przeanalizowaliśmy, do jakiej grupy odbiorców powinniśmy wysłać nasz mail i zidentyfikowaliśmy potrzeby oraz zainteresowania tych użytkowników, to mówienie językiem korzyści nie powinno stanowić problemu.

Pilność oferty


W większości przypadków, tylko oferty wymagające natychmiastowego podjęcia działań, mają szansę powodzenia. Jeśli odbiorca uzna nasz mail za ciekawy, ale mało pilny, najpewniej odłoży jego lekturę na później i najprawdopodobniej zapomni o nim. Możemy zachęcić odbiorcę do szybkiego działania stwarzając wrażenie oferty ograniczonej czasowo np. „Tylko dzisiaj: 20% zniżki na laptopy”. Jeśli już w tytule zasygnalizujemy, że oferta wkrótce straci ważność lub liczba produktów objętych promocją jest ograniczona, mamy większe szanse na to, że klient od razu zapozna się z naszą wiadomością i nie odłoży jej na później.

Ważne też, by nasza oferta była dopasowana do aktualnej sytuacji odbiorców. Dobrym pomysłem jest nawiązanie do aktualnych wydarzeń, do pory roku, zbliżających się świąt.

Zainteresowanie


Starajmy się naszym tytułem wzbudzić zainteresowanie i ciekawość odbiorcy. Możemy to zrobić np. poprzez umieszczenie w tytule pytania, na które użytkownik będzie chciał poznać odpowiedź znajdującą się w mailu. Pamiętajmy jednak, że gdy zdecydujemy się na użycie pytania w temacie, nie możemy zawieść klienta i w treści wiadomości musi on rzeczywiście poznać odpowiedź lub wyjaśnienie.

Przydatne do przyciągnięcia uwagi jest też użycie w tytule konkretnych liczb. Możemy w ten sposób podać wysokość rabatu, czas trwania promocji, liczbę produktów objętych wyprzedażą.

Jeśli już w tytule zasugerujemy rozwiązanie jakiegoś problemu naszego odbiorcy, to również zwiększymy szanse na otwarcie naszego maila i zapoznanie się z jego treścią.

Wezwanie do działania


Dobrze jest, jeśli już w tytule uda nam się umieścić wezwanie do działania: Zobacz, Oszczędź, Unikaj… Pokazują one realne działania, które powinien podjąć użytkownik. Nie są to tylko nawoływania do kliknięcia. Pokazują plusy tego, co odbiorca znajdzie po otwarciu maila. Inne przykłady dobrego wezwania do działania: Odbierz rabat, Pobierz bezpłatnie, Kup teraz taniej, Wypróbuj za darmo.

Unikanie znaków, przez które mail może trafić do spamu


Filtry antyspamowe są wyczulone na dużą liczbę wykrzykników lub innych znaków, symbole walut np. $, słów pisanych w całości wielkimi literami oraz na słowa szczególne: promocja, viagra, darmowy, free, kupon itp.

Preheader


Preheader to pierwsze zdanie, jakie program pocztowy znajduje w treści maila i wyświetla zaraz obok tematu wiadomości w skrzynce odbiorcy. Nie każdy system pocztowy obsługuje preheadery, jednak zdecydowana większość ma tą funkcjonalność. Jeśli nie przygotujemy treści preheadera, system pocztowy automatycznie wyświetli w jego miejscu słowa, które w naszej kreacji zajmują pierwsze linijki. Często jest to tekst “Jeżeli nie widzisz poprawnie tego maila, kliknij tutaj”. Wykorzystajmy możliwości preheadera do rozwinięcia i uzupełnienia tytułu naszego maila.

Powyżej zawarliśmy podpowiedzi, co zrobić by zwiększyć otwieralność naszych mailingów. Pamiętajmy jednak zawsze, że jeśli tytuł maila nie będzie spójny z zawartością wiadomości, to nawet bardzo wysoki wskaźnik otwarć nie przełoży się na realizację celu, jaki stawialiśmy sobie wysyłając mailing.


Temat maila a wyższy open rate i skuteczność mailingu

Wyślij precyzyjnie targetowany mailing

Szukasz nowych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów? Skorzystaj z naszej bazy mailingowej. Mamy ponad 760 tys. adresów e-mail i różnorodne kryteria targetowania. Pomożemy w doborze właściwej grupy docelowej oraz przygotowaniu kreacji i tytułu maila.

Biuro reklamy eGospodarka.pl

Telefon: (22) 621 07 85
E-mail: reklama@egospodarka.pl
Skype: eGospodarka.pl