eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPiątnica najczęściej wybieraną przez Polaków marką FMCG

Piątnica najczęściej wybieraną przez Polaków marką FMCG

2025-05-30 11:54

Piątnica najczęściej wybieraną przez Polaków marką FMCG

Ranking Brand Footprint zdominowany przez producentów nabiału © Freepik

Tegoroczny ranking Brand Footprint, przygotowany przez firmę badawczą YouGov oraz redakcję magazynu Handel i portalu HandelExtra, zdominowali producenci nabiału. Najczęściej wybieraną przez Polaków marką FMCG została Piątnica. Kolejne miejsca na podium zajęły Mlekovita oraz Mlekpol. Tytuł Najszybciej Rosnącej Marki przypadł Oshee, a Marki Przełomowej - Pepsi.

Przeczytaj także: BLIX AWARDS 2024. Konsumenci wskazali ulubione marki FMCG

Firma YouGov po raz kolejny przeanalizowała zachowania zakupowe polskich konsumentów w zakresie produktów marek FMCG.
Raport Brand Footprint pozwala nam obserwować zachowania zakupowe 13,5 mln polskich gospodarstw domowych oraz porównywać je z nawykami konsumentów z innych krajów Europy. Tegoroczne wyniki pokazują nie tylko znaczenie konkurencyjności cenowej i efektywnej sieci dystrybucji, ale także głęboko zakorzenionych tradycji oraz wzorców żywieniowych. Z danych wynika, że fundamentem diety Polaków są produkty mleczne, a pozycja lokalnych graczy z sektora nabiałowego jest niezachwiana – wyjaśnia Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w YouGov.

Partnerem merytorycznym i medialnym rankingu Brand Footprint – już po raz kolejny – jest wydawnictwo Handel/HandelExtra.
Nagrodzone marki to przykłady firm, które od lat realizują strategię budowania przewagi konkurencyjnej. Część z nich podejmuje odważne decyzje związane z rozszerzaniem portfolio i wchodzi w kategorie pozornie odległe od ich biznesu. Co ważne, robią to z powodzeniem i skutecznie przyciągają nowe grupy konsumentów. To także marki, które potrafią zbudować lojalność nabywców w czasach, gdy konsumenci są bardziej niż kiedykolwiek wcześniej skłonni do porzucania dotychczasowych wyborów zakupowych na rzecz tańszych alternatyw czy promocyjnych okazji – mówi Michalina Szczepańska-Brzozowska, redaktorka naczelna miesięcznika Handel.

Ranking Brand Footprint zdominowany przez producentów nabiału

Najczęściej wybieraną marką FMCG w Polsce została Piątnica OSM, a kolejne miejsce zajęły kolejno Mlekovita oraz Mlekpol.


Najczęściej wybieraną marką w Polsce została Piątnica OSM, która osiągnęła wynik CRP na poziomie 261,8 mln i tym samym wyprzedziła zeszłorocznego zwycięzcę – Mlekovitę. W tym roku firma zajęła drugie miejsce (z wynikiem 240,3 mln), a trzecią pozycję utrzymał Mlekpol (203,9 mln).
Wyjątkowo silna pozycja marek nabiałowych może być efektem specyficznych uwarunkowań kulturowych i przyzwyczajeń konsumpcyjnych, które wciąż silnie wpływają na decyzje zakupowe Polaków – mówi Szymon Mordasiewicz. – Podczas gdy na wielu zachodnioeuropejskich rynkach obserwujemy rosnącą dywersyfikację koszyka zakupowego, np. w kierunku produktów wegańskich, ekologicznych czy gotowych do spożycia, to polscy nabywcy pozostają wierni sprawdzonym, tradycyjnym kategoriom. Warto jednak zauważyć, że te również ewoluują, odpowiadając na zmieniające się oczekiwania konsumentów. Dowodem są dynamicznie rozwijające się segmenty nabiału bez laktozy czy produktów o wysokiej zawartości białka, na czele z wyjątkowo popularnym typem skyr. To pokazuje, że lojalność wobec marek i wybory zakupowe kształtują się bardzo różnie. Dlatego producenci i detaliści powinni nie tylko obserwować ogólne trendy, ale też dobrze rozumieć, jak przekładają się one na konkretne rynki lokalne – dodaje ekspert.

W rankingu Brand Footprint zastała także wyróżniona Pepsi – jako Przełomowa Marka, która znacząco zwiększyła swój poziom CRP i zadebiutowała na liście top 20, a także Oshee jako Najszybciej Rosnąca Marka.
Obecność w rankingu tych dwóch zupełnie różnych marek pokazuje, że wybory nabywców nie zawsze są zero-jedynkowe. To dowód na to, że sukces rynkowy zależy także od umiejętności trafienia w różne potrzeby i okazje konsumpcyjne. W tym przypadku marka Oshee zdobyła blisko 1 mln nowych gospodarstw domowych dzięki skutecznemu rozszerzeniu portfolio i wyjściu poza dobrze sobie znane kategorie – zaznacza Szymon Mordasiewicz.

Informacje o raporcie Brand Footprint Europe:
Raport Brand Footprint Europe jest częścią serii Global Brand Footprint tworzonej we współpracy z Kantar Worldpanel. Dane pochodzą z 21 rynków europejskich, a przeanalizowanych zostało ponad 20 600 marek konsumenckich (z wyłączeniem marek własnych sprzedawców detalicznych).

Wskaźnik Consumer Reach Points (CRP) przedstawia siłę marki na podstawie tego, jak często wybierają ją nabywcy. Jest obliczany poprzez pomnożenie trzech liczb: populacji gospodarstw domowych, penetracji (procent gospodarstw domowych kupujących daną markę) i wyboru konsumentów (jak często kupowana jest marka).


Pełny raport Brand Footprint będzie dostępny w czerwcu 2025 roku.

Przeczytaj także: Polacy kochają marki własne Polacy kochają marki własne

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: