eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Rynek IT w mediach

Rynek IT w mediach

2013-07-12 10:38

Rynek IT w mediach

Rynek IT w mediach © HaywireMedia - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Wg najnowszego raportu „Rynek IT w mediach” – nikt nie jest w stanie pokonać Google. Wyszukiwarkowy gigant ma niezachwianą pozycję i reputację innowatora oraz pioniera. Analiza „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” bierze pod lupę nie tylko wizerunek największych korporacji IT, ale także sprawdza pozycję mobilnych systemów operacyjnych oraz przeglądarek internetowych.

Przeczytaj także: Główny ekonomista Credit Agricole wygrywa ranking cytowań

Z badania wynika, że na branżowych portalach internetowych najwięcej możemy przeczytać o trzech wspomnianych amerykańskich gigantach. Pod względem ilościowym prowadzi właśnie Google (2,3 tys. tekstów w maju br.), natomiast na dalszych miejscach Microsoft wyprzedził Apple, HP i Amazona. Pierwsza trójka jest zdecydowanie częściej przywoływana w publikacjach niż pozostałe poddane analizie korporacje. Poza pierwszą piątką znalazły się: IBM, Dell i Oracle.

fot. mat. prasowe

Liczba informacji na temat korporacji IT w maju 2013 – branżowe portale internetowe

Pod względem ilościowym prowadzi właśnie Google (2,3 tys. tekstów w maju br.)


W zestawieniu pod uwagę wzięto organizacje, które ulokowały się w pierwszej setce listy największych amerykańskich firm magazynu Fortune (w kategoriach Computers Office Equipment, Computer Software, Internet Services and Retailling oraz Information Technology Services).

Google najczęściej pojawiało się nie tylko na portalach, ale także na forach i w social media - czyli tam, gdzie czytelnicy mają bezpośredni wpływ na treść. To właśnie w tej ostatniej kategorii korporacja z Mountain View zyskała największą przewagę nad drugim Apple. Na forach internetowych producent iPhone’ów i iPadów uplasował się dopiero na piątej pozycji – między innymi za Dellem i HP.

Na wynik „Wielkiego Brata” duży wpływ miała konferencja Google I/Q 2013, która w połowie maja generowała setki publikacji dziennie. Microsoft w miesiącu tym zrobił ogromny szum wokół nowej konsoli Xbox One, dlatego wyprzedził Apple, któremu nie wystarczyło otwarcie nowego Apple Store w Berlinie, ani wycieki dotyczące iWatcha, który miałby się pojawić na rynku w przyszłym roku.

fot. HaywireMedia - Fotolia.com

Rynek IT w mediach

Google najczęściej pojawiało się nie tylko na portalach, ale także na forach i w social media - czyli tam, gdzie czytelnicy mają bezpośredni wpływ na treść.


Biorąc pod uwagę jedynie branżowe portale internetowe, korporacja z Cupertino spotkała się w maju z największą liczbą głosów krytycznych i zdecydowanie największym odsetkiem takich publikacji (9,3 proc.). Dotyczyły one między innymi rzekomego unikania opodatkowania (co sugerował raport amerykańskiego Senatu), możliwych naruszeń przepisów antymonopolowych Unii Europejskiej, czy podniesienia cen urządzeń w Japonii. Drugi w tym zestawieniu Microsoft uzyskał zdecydowanie niższy procent niekorzystnych publikacji. Było ich także mniej, biorąc pod uwagę liczby bezwzględne, pomimo tego, że na temat MS w maju pisało się więcej. W tej klasyfikacji Google znalazło się dopiero na siódmym miejscu (3,2 proc.). Najmniej negatywnych materiałów miało Oracle (2,9 proc.).

Apple wyprzedziło jednak Google w zestawieniu biorącym pod uwagę odsetek publikacji pozytywnych, pomimo że ten drugi i tak odnotował ich więcej w liczbach bezwzględnych. Na pierwszym miejscu znalazł się jednak IBM, który uzyskał aż 34,9 proc. treści o takim wydźwięku. Firma była przywoływana jako trzecia najbardziej wartościowa marka na świecie (raport BrandZ Top 100). Pisano o niej również w kontekście złożenia wniosku patentowego w sprawie tzw. nawigacji emocjonalnej oraz podpisania dużego kontraktu z PKP Cargo na dostarczenie systemów do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa.

Za IBM-em uplasowały się Hewlett-Packard (29,6 proc.), Microsoft (20,9 proc.) i Apple (18,5 proc.). Dopiero na piątej pozycji znalazł się Google (18 proc.), przed Dellem (17,7 proc.), Oracle (15,9 proc.) i Amazonem (15,6 proc.).

fot. mat. prasowe

Liczba informacji na temat mobilnych systemów operacyjnych w maju 2013 – branżowe portale internetow

Drugie miejsce zajął iOS (20,8 proc.), który znalazł się przed Windows Phone (13,1 proc.)


W badaniu PRESS-SERVICE Monitoring Mediów porównana została także medialność mobilnych systemów operacyjnych oraz przeglądarek internetowych. Wśród tych pierwszych zdecydowaną przewagę – zarówno na portalach internetowych, forach, jak i w social media – miał Android. Jednak występowanie w mediach nie było proporcjonalne do udziału w rynku poszczególnych systemów (badanie IDC za pierwszy kwartał 2013). Ten rynkowy IDC oszacowało na 75 proc., natomiast w mediach materiały o Androidzie stanowiły 58,8 proc. Pozostałe systemy mobilne uzyskały większe porcje w torcie medialnym niż w rynkowym. Drugie miejsce zajął iOS (20,8 proc.), który znalazł się przed Windows Phone (13,1 proc.). Czwarty był Blackberry (5,7 proc.), natomiast ostatnie miejsce zajął Symbian (1,7 proc.).

W klasyfikacji przeglądarek zwyciężył Google Chrome, który z dużą przewagą wyprzedził Firefoksa i Internet Explorera. Na kolejnych miejscach uplasowała się Opera przed Safari.

Metodologia badania

W badaniu uwzględniono publikacje na temat:
  • korporacji IT z pierwszej setki listy Fortune 500 zaklasyfikowanych do kategorii Computers Office Equipment, Computer Software, Internet Services and Retailling oraz Information Technology Services
  • mobilnych systemów operacyjnych o najwyższych udziałach w rynku wg raportu IDC za I kwartał 2013 roku.
  • przeglądarek internetowych o najwyższych udziałach w rynku wg badania StatCounter za marzec 2013

Metoda: jakościowa i ilościowa analiza danych

Analiza jakościowa zastosowana została w przypadku materiałów traktujących na temat badanych korporacji IT, pochodzących z branżowych portali internetowych.

Analiza ilościowa zastosowana została w pozostałych przypadkach.

Materiał badawczy: materiały pochodzące z portali branżowych, 140 forów internetowych oraz wpisy i komentarze z serwisów społecznościowych: Facebook, Twitter, Blip, YouTube i Wykop.

Zakres czasowy: maj 2013
Zasięg mediów: ogólnopolskie i regionalne.

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: rynek IT, media, monitoring mediów

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: