eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Marketing usług

Marketing usług

2011-10-17 13:00

Przeczytaj także: Gazetki promocyjne bez promocji


Bądź hojny

Daj klientom coś od siebie. Jeśli ktoś uczy się w Twojej szkole językowej drugi rok z rzędu, obiecaj mu rabat na następny kurs i podręcznik w niższej cenie albo na koniec roku podaruj mu powieść napisaną w języku, którego uczył się na kursie. Jeśli dostarczasz pizzę na telefon, zagwarantuj, że wykonasz usługę w ciągu pół godziny. Taka oferta pomoże Ci pozyskać wiernych klientów, zwłaszcza jeśli w oryginalny sposób wyróżnia się spośród innych ofert.

Image firmy usługowej

Aby osiągnąć sukces, trzeba wyróżniać się wśród innych firm usługowych. Nieustannie wprowadzaj innowacje i dbaj o szczegóły, np. odpowiednie opakowanie, kulturalną obsługę. Przykładem jest jedna ze szkół językowych. Na rynku pojawia się coraz więcej takich firm i niełatwo jest wyróżnić się w tej branży. Jedna z trójmiejskich szkół języka angielskiego postanowiła podkreślić charakter swojej placówki, wprowadzając na ulice miasta tradycyjną londyńską taksówkę „blackcab” z umieszczonym na niej logo szkoły. Także niektóre banki, choć sprzedają usługi (produkty niematerialne), kojarzone są np. z charakterystycznym wystrojem wnętrz.

W niektórych salonach kosmetycznych można napić się kawy albo otrzymać darmowe próbki produktów. Ma to tworzyć przyjazny klientowi wizerunek firmy. Właściciele jednego z polskich hoteli wpadli na ciekawy pomysł, który uratował hotel od bankructwa.

Na początku znajdujący się przy jednej z ruchliwych tras przelotowych hotel funkcjonował jako zajazd. Wkrótce okazało się jednak, że taka działalność się nie opłaca.

Właściciele hotelu zrozumieli, że muszą zatrzymać swoich gości na dłużej. Jednak ich hotel nie był położony w atrakcyjnym turystycznie miejscu. Wpadli więc na pomysł, aby wokół hotelu urządzić małe zoo z domowym ptactwem, kucykami, strusiami itp., a także małymi wodospadami i strumykami. Od tego czasu hotel ma wciąż zwiększającą się liczbę gości.

Nie musisz organizować aż tak spektakularnych akcji, ale trochę pomysłowości może cię wyróżnić z masy podobnych usługodawców.

Co jeszcze możesz zrobić?

Istnieje wiele innych, mniej lub bardziej konwencjonalnych metod, by urozmaicić działania marketingowe firmy usługowej i stworzyć wrażenie namacalności jej działań. Można:
  • napisać książkę, broszurę lub artykuł prasowy
  • wydać gazetkę dla klientów
  • publikować ogłoszenia informacyjne (nie tylko reklamowe)
  • tworzyć foldery, które zawierają interesujące klientów informacje (zamiast folderów reklamowych)
  • organizować kursy
  • wystąpić w roli eksperta w programie telewizyjnym, radiu lub w prasie.
Napisz książkę

Wszyscy sądzą, że ten, kto napisał książkę, musi być specjalistą w danej dziedzinie. Taka osoba zyskuje niezwykle wysoki status, zwłaszcza jeśli książkę wydało uznane wydawnictwo.

Jeśli jednak żadne wydawnictwo nie jest zainteresowane Twoją książką, sam możesz ją wydać. Nie jest to szczególnie trudne. Trudniej jest za to wprowadzić książkę na rynek. Własna publikacja nie ma także, przynajmniej na początku, zbyt wysokiego statusu.

Lekarz domowy może napisać książkę o tym, jak schudnąć, adwokat o prawie na użytek domowy, architekt może napisać o tym, jak wyremontować dom, zaś stolarz o tym, jak poddać renowacji stare meble.

Wysyłaj newsletter pocztą elektroniczną

Efektywnym kosztowo sposobem na rozreklamowanie firmy, a jednocześnie na pogłębienie relacji z klientem jest regularne wysyłanie mailem tzw. newslettera, czyli wiadomości zawierającej aktualne informacje. Poza zamieszczaniem aktualności można także przekazywać klientom darmowe porady oraz wskazówki dotyczące danego obszaru działalności.

Pamiętaj, że musi istnieć możliwość łatwej rezygnacji z otrzymywania newslettera. Po pierwsze, część klientów nie lubi otrzymywać niezamówionych informacji i brak możliwości rezygnacji z otrzymywania aktualności może wywołać przeciwny efekt do zamierzonego – klient po prostu więcej u Ciebie nie kupi. Po drugie, jest to niezgodne z zapisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

oprac. : BL Info Polska BL Info Polska

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: