eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polski e-konsument 2010

Polski e-konsument 2010

2011-03-29 11:27

Polski e-konsument 2010

Produkty nabywane w Internecie © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (9)

Co kupuje e-konsument? Jakich informacji poszukuje? Jakie marki produktów kupują polscy e-konsumenci? Które instytucje finansowe wybierają? To niektóre z pytań, na które starają się odpowiedzieć badania Katedry Rynku i Konsumpcji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach przeprowadzone w ramach projektu finansowanego z MNiSW pt. "Polski e-konsument - typologia, zachowania". Efektem badań jest "fotografia" konsumenta w sieci oraz jego "koszyka zakupów".

Przeczytaj także: Wzrost sprzedaży online w Polsce

Co kupuje e-konsument?

fot. mat. prasowe

Produkty nabywane w Internecie

Produkty nabywane w Internecie

Oferta produktów dostępnych w Internecie jest bardzo szeroka. Dotyczy zarówno produktów konsumpcyjnych, przemysłowych, jak i usług. Trzech na czterech badanych kupuje w Internecie produkty z kategorii książki i multimedia, w tym płyty, filmy itp. Prawie 60% deklaruje też zakupy artykułów elektronicznych np. komputerów, laptopów. Połowa badanych kupuje artykuły RTV i foto (w tym aparaty fotograficzne) oraz motoryzacyjne. Dwóch na pięciu badanych deklaruje zakupy artykułów dziecięcych, AGD, sportowych i turystycznych. Co trzeci wybiera w Internecie biżuterię i zegarki oraz artykuły dla zdrowia i urody. Jedynie 2,3% badanych kupuje w Internecie żywność.

Kobiety częściej niż mężczyźni kupują w Internecie odzież i obuwie, produkty związane z pielęgnacją zdrowia i urody oraz artykuły dziecięce. Z kolei mężczyźni zdecydowanie częściej niż kobiety zamawiają w Internecie produkty z kategorii artykułów elektronicznych, RTV i foto, AGD, artykuły motoryzacyjne oraz te związane z uprawianiem sportu i turystyki.

Internauci do 24 lat częściej niż starsi kupują w Internecie artykuły elektroniczne oraz biżuterię i zegarki. Z kolei respondenci po 25 roku życia zdecydowanie częściej niż młodsi zamawiają w Internecie artykuły dziecięce, AGD, artykuły do domu i ogrodu oraz artykuły dla zdrowia i urody.

Jakich informacji poszukuje e-konsument?

Nabywca mając szeroki wybór dostępnych w Internecie produktów i marek, przed dokonaniem zakupu poszukuje informacji o interesującej go ofercie. Bardzo często proces poszukiwania nie kończy się w chwili znalezienia potrzebnej informacji, zdecydowana większość klientów poszukuje tej samej informacji w wielu źródłach i porównuje ze sobą. Prawie wszyscy badani e-konsumenci poszukują i porównują informacje o cenach wybranych produktów, większość też porównuje informacje dotyczące danych technicznych produktów. Trzech na czterech internautów przed zakupem produktu w Internecie poszukuje i porównuje opinie użytkowników produktu oraz oferty różnych producentów. 2/3 badanych poszukuje i porównuje informacje o promocjach dotyczących wybranych produktów oraz czasie realizacji zamówienia. Co drugi e-konsument poszukuje i porównuje informacje o wiarygodności i renomie firmy, której produkty zamierza nabyć. Najrzadziej poszukiwane informacje dotyczą nowości produktowych oferowanych w Internecie.

Średnio co trzeci badany e-konsument przed dokonaniem zakupu korzysta z informacji zamieszczonych na stronach www producenta lub e-sklepu, porównywarek cenowych oraz opinii wyrażanych przez innych użytkowników produktu. Co czwarty poszukuje informacji w reklamach zamieszczonych w Internecie lub u sprzedawców (w sklepach tradycyjnych). Średnio co piąty poszukuje informacji na forach dyskusyjnych portali internetowych (np. gazeta.pl) oraz w gazetkach sklepowych. Reklama w telewizji jest źródłem informacji średnio dla co siódmego, a reklama w prasie – średnio dla co dziesiątego e-konsumenta. Średnio co szósty internauta wykorzystuje fora branżowe do poszukiwania informacji o interesującym go produkcie.

fot. mat. prasowe

Informacje, których respondenci poszukują przed dokonaniem zakupów

Informacje, których respondenci poszukują przed dokonaniem zakupów


O tym, z jakich źródeł informacji korzystają Internauci przed dokonaniem zakupu w sieci decyduje rodzaj produktu, którego poszukują. Do najczęściej wykorzystywanych przez Internatów źródeł informacji o książkach i multimediach należą e-sklepy oraz opinie innych.

 

1 2 3

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: