eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polski e-konsument 2010

Polski e-konsument 2010

2011-03-29 11:27

Przeczytaj także: Wzrost sprzedaży online w Polsce


Preferencje e-konsumentów wobec marek instytucji finansowych

Blisko co czwarty e-konsument najczęściej korzysta z usług ING Banku Śląskiego w tym więcej mężczyzn oraz konsumentów do 24. roku życia. E-konsumenci chętnie korzystają także z takich instytucji finansowych jak mBank (14,5%), PKO BP (11.3%), PEKAO SA (10%), BZ WBK (9%) i Milenium (3,7%). Mężczyźni częściej niż kobiety wskazywali także mBank, PEKAO SA, zaś badani do 24 lat wśród najczęściej wybieranych marek usług finansowych mBank.

fot. mat. prasowe

Najczęściej kupowane marki instytucji finansowych

Najczęściej kupowane marki instytucji finansowych


Co trzeci e-konsument decydując się na zakup usług finansowych wybiera spośród kilku swoich ulubionych marek, przy czym zazwyczaj kupuje tę, która oferuje największe korzyści. Blisko 19% e-konsumentów jest lojalnych wobec jednej marki i zwykle tylko ją kupuje. Około 15% e-konsumentów dla urozmaicenia wybiera klika różnych marek finansowych. Dla blisko 6% e-konsumentów istotny jest produkt najtańszy, marka jest obojętną. Nieliczni badani niezależnie od marki kupują produkt najdroższy.

Większą lojalność wobec 1 marki usług finansowych wykazują kobiety oraz badani do 24 lat. Najmłodsi badani oraz mężczyźni dla urozmaicenia kupują częściej niż kobiety i starsi e-konsumenci kilka marek. Na kilka ulubionych marek, ale wybór tej, która jest w najlepszej cenie wskazywali częściej mężczyźni i badani powyżej 25 lat.

fot. mat. prasowe

Lojalność e-klientów wobec marek usług finansowych

Lojalność e-klientów wobec marek usług finansowych


Główną determinantą zakupu usług finansowych jest ich jakość. Na ten czynnik wskazało 57,3% badanych, kolejną istotną determinantą wyboru wskazywaną przez blisko 56% e-konsumentów jest cena. Kolejnymi ważnymi czynnikami wyboru usług finansowych są: osoba usługodawcy (37,5%), marka (26,7%) a także przyzwyczajenie (18,9%). Mężczyźni i badani do 24 lat częściej niż kobiety i e-konsumenci powyżej 25 lat wskazywali na jakość, cenę, markę jako główne determinanty wyboru. Kobiety i badani starsi natomiast częściej kierują się przyzwyczajeniem i zwracają uwagę na osobę usługodawcy.

fot. mat. prasowe

Determinanty zakupu usług finansowych

Determinanty zakupu usług finansowych


Średnie miesięczne wydatki na usługi finansowe, które ponoszą e-konsumenci wynoszą 361,48 zł. Kobiety na ten cel przeznaczają średnio 194,86 zł, natomiast mężczyźni 498,03 zł. E-konsumenci powyżej 25 lat wydają na usługi finansowe 449,66 zł, to jest ponad dwa razy więcej niż e-konsumenci młodsi, którzy na ten cel przeznaczają 172,47 zł.

Blisko 80% badanych najczęściej usługi finansowe kupuje w sposób tradycyjny (w oddziałach banków). Tylko co trzeci e-konsument (36,4%) dokonuje ich zakupu przez Internet. Zakupy przez Internet tych usług deklarują częściej mężczyźni (40,1%) niż kobiety (28,6%) oraz badani do 24 lat (37,0%) niż starsi (33,2%).

Informacje o badaniu
Badania przeprowadzono w dwóch etapach: etap I (2009) dostarczył informacji o profilu demograficzno-psychograficznym, etap II (2010) – o wzorach konsumpcji oraz zachowaniach nabywczych polskiego e-konsumenta. Badania miały zasięg ogólnopolski, zrealizowane zostały metodą wywiadu bezpośredniego (I etap) oraz ankiety online (II etap) na próbie 1350 dorosłych użytkowników Internetu. W próbie badawczej znalazło się 50% kobiet i 50% mężczyzn, blisko połowa respondentów miała do 24 lat, niemal tyle samo 25 i więcej lat. Badania ilościowe uzupełniono badaniami jakościowymi (metodą etnografii wirtualnej). Badania jakościowe polegały na pobieraniu treści z wyselekcjonowanych źródeł (obserwacja nieuczestnicząca) oraz na czynnym udziale badaczy w aktywnościach on-line konsumentów, mającym na celu wywołanie wypowiedzi i moderowanie dyskusji na temat związany z badaniem (obserwacja uczestnicząca). Do głównych źródeł informacji w metodzie etnografii wirtualnej należały fora internetowe oraz serwisy branżowe. Łącznie przeprowadzono 1306 obserwacji na 110 forach internetowych.

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: