eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPodróże, koncerty, jedzenie. Na jakie doświadczenia wydajemy najwięcej?

Podróże, koncerty, jedzenie. Na jakie doświadczenia wydajemy najwięcej?

2024-05-02 10:49

Podróże, koncerty, jedzenie. Na jakie doświadczenia wydajemy najwięcej?

Koncert © fot. mat. prasowe

Doświadczenia i przeżycia jako kategoria zakupowa? Jak najbardziej! Badanie zrealizowane przez Mastercard wynika, że tego rodzaju wydatki zaplanowało w tym roku aż 95% Polaków.

Przeczytaj także: Pokolenie Z wybiera prezenty w formie przeżyć

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Na jakie przeżycia i doświadczenia najchętniej wydajemy pieniądze?
  • Jak wypadamy pod tym względem na tle innych Europejczyków?
  • Jakie znaczenie mają dla nas przeżycia dzielone z innymi?

O ekonomii doświadczeń


W ostatnich latach widoczne są istotne zmiany w sposobie, w jaki konsumenci decydują się wydawać swoje pieniądze. Coraz więcej osób przedkłada wydatki na doświadczenia i przeżycia nad zakup dóbr materialnych. Właśnie ten trend opisuje termin „ekonomii doświadczeń”, w którym doświadczenia rozumiane są jako np. zakup biletów na wydarzenia, takie jak koncerty, spektakle teatralne czy wydarzenia sportowe, a także wydatki związane z podróżami, sztuką czy realizacją innych pasji.

fot. mat. prasowe

Koncert

Ponad 40% respondentów twierdzi, że podróże czy koncerty dostarczają im najlepszych wspomnień


Na jakie doświadczenia wydają Polacy?


Aż 91% przebadanych Polaków deklaruje, że część swojego budżetu przeznacza na doświadczenia. Najczęściej wydajemy na podróże (60% badanych – jest to wskaźnik równy europejskiej średniej). Na ten sam cel pieniądze przeznacza nieco mniej, bo 50% badanych Niemców – podobnie wygląda to w przypadku Belgów i Czechów, przodują zaś mieszkańcy Portugalii i Grecji (odpowiednio 67% i 70%).

Inne popularne kategorie to wydatki związane z jedzeniem (35% Polaków) – wizyty w restauracjach czy wydarzenia kulinarne np. festiwale foodtruckowe. Polacy często chodzą również do kina (24%) i na wydarzenia sportowe (20%) – np. mecze piłkarskie. Aż 33% przebadanych Polaków deklaruje wydatki na bilety do galerii sztuki (jest to najwyższy odsetek wśród przebadanych krajów, Polacy deklarują taką kategorię częściej niż Francuzi, Hiszpanie czy Austriacy).

Najmniej popularną kategorią jest gaming i wydarzenia e-sportowe – przeznaczanie środków na ten cel deklaruje tylko 8% badanych. Mniej niż połowa Polaków (42%) uważa, że w 2024 r. wyda więcej na doświadczenia niż w 2023 r. – jest to wynik niższy niż średni europejski, który wynosi 51%.
W Mastercard wierzymy, że wspólne doświadczenia i realizowanie pasji są tym, co czyni ludzi najszczęśliwszymi. Badania takie jak „Ekonomia doświadczeń” pomagają nam określić, co jest dla naszych konsumentów najważniejsze, a także w jaki sposób możemy najlepiej wnieść radość do ich życia – na przykład poprzez projekty takie jak Mastercard Music i festiwal kina niezależnego Mastercard OFF Camera – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

Globalne trendy


Aż 9 na 10 przebadanych Europejczyków deklaruje, że zamierza w tym roku przeznaczyć część swoich wydatków na doświadczenia. Ponad 40% respondentów twierdzi, że podróże czy koncerty dostarczają im najlepszych wspomnień, a doświadczenia te pomagają im spojrzeć na świat w nowym świetle. Ponad jedna trzecia badanych uważa, że przeżycia dzielone z innymi są głęboko wzbogacające, niezależnie od tego, czy chodzi o odkrywanie nowego miejsca, udział w wydarzeniu kulturalnym, czy po prostu wspólny posiłek.
W ciągu ostatnich kilku lat, konsumenci niewątpliwie stanęli w obliczu trudnych wyborów, dotyczących ustalania priorytetów swoich wydatków. Mimo tego niezmienna pozostaje potrzeba doświadczeń. Wraz ze stopniowym ustępowaniem niekorzystnych czynników, takich jak wysoka inflacja i wysokie stopy procentowe, konsumenci prawdopodobnie wykorzystają swoją większą siłę nabywczą na wydatki uznaniowe. Emocje związane z ważnymi wydarzeniami, takimi jak globalne zawody sportowe, trasy koncertowe artystów muzycznych i międzynarodowe festiwale filmowe, które odbędą się w tym roku w Europie, prawdopodobnie wpłyną na utrzymanie wysokich wydatków na doświadczenia – komentuje Natalia Lechmanova, główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economics Institute.

Mastercard jest wieloletnim partnerem najbardziej znanych europejskich wydarzeń rozrywkowych i sportowych. W tym roku są to między innymi: finał Ligi Mistrzów UEFA na Wembley, Roland Garros, Festiwal w Cannes, Festiwal Filmowy Berlinale i League of Legends, a także setki koncertów Live Nation w wielu europejskich krajach. W Polsce jest to festiwal Mastercard Off Camera, Pol’And’Rock i Great September.

O badaniu:
Mastercard przeprowadził ankietę ze swoim partnerem badawczym Vitreous Worldwide. Badanie terenowe odbyło się w dniach 2-9 stycznia 2024 roku. W badaniu wzięło udział 16 141 respondentów, w tym 14 125 respondentów z 20 rynków w całej Europie (Austria, Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Polska, Hiszpania, Wielka Brytania, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Grecja, Irlandia, Holandia, Portugalia, Rumunia, Serbia, Szwecja, Szwajcaria) oraz 2 016 respondentów w Australii, Brazylii, Chinach i USA.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: