eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak inflacja zmienia decyzje zakupowe Polaków?

Jak inflacja zmienia decyzje zakupowe Polaków?

2022-09-01 00:22

Jak inflacja zmienia decyzje zakupowe Polaków?

Zakup żywności najbardziej obciąża nasz budżet domowy © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Wysoka inflacja od miesięcy drenuje nasze portfele. Jakie zakupy są największym obciążeniem naszych budżetów? Jak staramy się zaoszczędzić? Z czego gotowi jesteśmy zrezygnować? Na te pytania odpowiada najnowsze badanie PAYBACK Opinion Poll.

Przeczytaj także: Inflacja skłania Polaków do szukania promocji

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jakie zakupy są w dobie inflacji największym obciążeniem naszych portfeli?
  • Z czego rezygnujemy, żeby ratować budżet domowy?
  • Jak radzimy sobie ze wzrostem cen?


Z badania PAYBACK Opinion Poll wynika, że 90% Polaków odczuwa skutki inflacji. Nasze budżety cierpią najbardziej z powodu wysokich cen żywności - jest to problem dla 87% badanych. Nasze portfele drenują także ceny paliwa, które wskazało 71% respondentów oraz zdaniem 45% ankietowanych - koszty mediów.

fot. mat. prasowe

W jakich obszarach najmocniej odczuwamy wzrost cen?

Kategorią, w której nasze portfele cierpią najbardziej, jest zakup żywności.


Rosnąca inflacja jest powodem, dla którego konsumenci staranniej planują swoje budżety i poszukują oszczędności. W jakich kategoriach? Najczęściej wskazywaną okazała się rozrywka, czyli wyjścia do kina czy restauracji, którą wybrało aż 45% badanych. Oszczędzać staramy się też na zakupach spożywczych oraz paliwie i transporcie (na przykład rezygnując z częstych podróży autem, a przesiadając się na rower) – tak zadeklarowało odpowiednio po 36% ankietowanych. Kolejną kategorią zakupową jest odzież i obuwie, którą wskazał co trzeci respondent oraz użytkowanie mieszkania – na ograniczenie zużycia energii czy wody decyduje się 31% badanych.
Niestety, dalszego wzrostu inflacji obawiają się niemal wszyscy – w naszym badaniu niepokój o kolejne podwyżki wyraziło aż 95% badanych. Zwykle, w razie nieprzewidzianych wydatków pewien komfort dają nam oszczędności. Z ankiety PAYBACK Opinion Poll wynika jednak, że poduszkę finansową posiada jedynie co trzeci respondent - komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.

fot. mat. prasowe

Na czym najbardziej staramy się oszczędzać w czasie inflacji?

Najbardziej oszczędzamy na rozrywce, czyli wyjściach do kina czy restauracji, którą wybrało aż 45% badanych.


Czy cena faktycznie jest najważniejsza?


Podczas zakupów w supermarkecie, osiedlowym sklepiku czy centrum handlowym 83% respondentów częściej niż przed wzrostem inflacji kieruje się ceną produktów. Z drugiej jednak strony, kryterium ceny (zdaniem 72% ankietowanych) jest ważnym, ale nie najważniejszym czynnikiem, decydującym o wyborze danych produktów żywnościowych czy innych artykułów. Oczywiście, w tak niepewnych czasach jak obecnie, wielu z nas jest skłonnych pójść na pewne zakupowe kompromisy. Jakie? Decydując się na konkretne produkty czy usługi, dla 46% z nas na dalszy plan schodzi ich marka, a także kwestie związane z ekologią lub lokalizacją sklepu, co zadeklarowało po 28% ankietowanych.

fot. mat. prasowe

Jakie kwestie zeszły na dalszy plan przy wyborze produktów lub usług?

Dla 46% z nas na dalszy plan schodzi ich marka,


Strategia w czasach kryzysu? Mądre zakupy!


Drogo lub nie, kupować muszą wszyscy. Jak więc radzimy sobie ze wzrostem cen? Co ciekawe, najczęściej stosowana strategia nie zawsze oznacza skromniejsze zakupy, ale poszukiwanie promocji cenowych. Tak przynajmniej zadeklarowało 59% badanych. Mniejszy koszyk zakupowy zajął w tym przypadku drugie miejsce – 44% badanych stara się kupować mniej. Z kolei, 42% ankietowanych szuka tańszych zamienników wybranych produktów, a 28% respondentów kupuje tylko niezbędne rzeczy, rezygnując przy tym z wydatków na przyjemności czy wyjazdy

fot. mat. prasowe

Jak radzimy sobie ze wzrostem cen produktów?

44% badanych stara się kupować mniej.


Warto również podkreślić, że 54% badanych zauważa konkretne działania marek, które mają na celu wsparcie klientów w czasach rosnących cen, a 85% ankietowanych spośród tej grupy korzysta z tego typu akcji.
Galopujące ceny sprawiły, że zdecydowana większość badanych PAYBACK Opinion Poll zaczęła jeszcze bardziej poszukiwać promocji. I tak – ponad połowa ankietowanych, porównuje ceny, blisko połowa z nich sięga po gazetki promocyjne, a 46% respondentów korzysta z programów lojalnościowych. Wdrożenie którejś z tych strategii zakupowych jest jednym z nielicznych, pozytywnych skutków inflacji. Jeśli mądre zakupy wejdą konsumentom w nawyk, mogą przełożyć się na oszczędności w portfelach bez względu na cykl koniunktury rynkowej – podsumowuje Katarzyna Grzywaczewska.

PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 22-24 sierpnia 2022 r. metodą ankiety online na grupie 1021 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: