eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak analityka biznesowa wpływa na rozwój firmy?

Jak analityka biznesowa wpływa na rozwój firmy?

2015-11-20 13:30

Jak analityka biznesowa wpływa na rozwój firmy?

Jak analityka biznesowa wpływa na rozwój firmy? © Kzenon - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (8)

Analityka biznesowa to jeden z najważniejszych elementów firmowej strategii - zgodnie przyznają przedsiębiorstwa, chociaż trzeba podkreślić, że większa świadomość w tym zakresie zdecydowanie cechuje te, które mogą pochwalić się najwyższymi wynikami. Przeprowadzone przez Salesforce badanie „State od Analytics 2015” pokazuje ścisłą korelację pomiędzy poziomem wyników osiąganych przez firmy, a zakresem wykorzystywania przez nie narzędzi analitycznych.

Przeczytaj także: Polskie firmy nieprzygotowane na kryzys

Wyniki przedsiębiorstw uzależnione są m.in. od zakresu i sposobu wykorzystania narzędzi analitycznych. To kluczowy wniosek, jaki nasuwa lektura raportu „State of Analytics 2015” - publikacji, której autorzy pochylili się nad aktualnymi trendami w tym zakresie.

Na potrzeby raportu przeanalizowano dane i opinie płynące z ponad 2000 czołowych przedsiębiorstw, reprezentujących 8 krajów świata. Jego celem było wskazanie przedsiębiorcom wzorców i inspiracji do osiągnięcia sukcesu, pokazanie, jak informacje mogą wspierać procesy decyzyjne. Autorzy opracowania poświęcili również uwagę zmieniającej się roli i funkcji analityki - nakreślili, w których obszarach odnotowuje się wzrost funkcji analitycznych oraz pokazali, jak wykorzystują je firmy osiągające najlepsze rezultaty działalności.

Kluczowe wnioski


Raport ukazuje rosnącą rolę analityki biznesowej, która obecnie jest już utożsamiana z głównym wsparciem w prowadzeniu działalności biznesowej.

1) Analityka staje się jednym z fundamentów budowania i wdrażania strategii. 90% menedżerów z grupy firm o najlepszych wynikach mówi, że narzędzia analityczne są absolutnie niezbędne do właściwej realizacji strategii i osiągania coraz lepszych rezultatów.

fot. mat. prasowe

Analityka jest kluczowa dla realizacji biznesowej strategii

O tym, jak ważna dla strategii jest analityka w największej mierze przekonane są firmy osiągające najwyższe wyniki.


2) Sukces firm zależy od zakresu analizowanych danych. Organizacje o najlepszych wynikach znacznie częściej i szerzej wykorzystują rozwiązania Business Intelligence. Firmy z grupy high-performers bazują na 10 lub więcej dziedzinach danych (to 3-krotnie więcej od pozostałych firm), i aż na 17 rodzajach danych (niemal 2-kronie więcej od reszty firm).

3) W firmach ciągle rośnie apetyt na analitykę biznesową realizowaną w czasie rzeczywistym. Biznes ciągle przyspiesza, rośnie więc potrzeba wykorzystywania informacji możliwie szybko i w sposób elastyczny. Menedżerowie w firmach osiągających najlepsze wyniki, 5-krotnie częściej od innych przyznają, że uzyskują informacje niezbędne do podejmowania decyzji na czas. Ta sama grupa menedżerów 3,5-krotnie częściej korzysta z narzędzi raportujących przez urządzenia mobilne.

fot. mat. prasowe

Analityka biznesowa realizowana w czasie rzeczywistym

Najskuteczniejsze zespołu otrzymają informacje na czas.


4) Firmy o najlepszych wynikach zmieniają kulturę organizacyjną, opierając ją na przepływie i dostępie do informacji i narzędzi analitycznych. Trend ten wyraźnie widać w całej strukturze – od poziomu menedżerów do obszarów, w których pracownicy mają kontakt z klientami. W najlepszych firmach menedżerowie 2-krotnie częściej od innych przyznają, że już połowa ich pracowników na co dzień wykorzystuje narzędzia analityczne.

fot. mat. prasowe

Kultura organizacyjna oparta na przepływie i dostępie do informacji i narzędzi analitycznych

Najskuteczniejsi menedżerowie wspierają adaptację narzędzi BI wśród pracowników


Istotne trendy:


Szybciej przybywać będzie źródeł danych do aktywnej analizy


Od kilku lat ciągle rośnie liczba źródeł danych, które firmy aktywnie analizują w procesach decyzyjnych. Dotychczas wzrost ten określano na poziomie ok. 20% w ciągu kilku lat. To znacznie mniej w porównaniu z tempem przyrostu danych w ogóle. Bazując na opiniach menedżerów Salesforce szacuje jednak, że czeka nas boom i w ciągu najbliższych 5 lat liczba źródeł danych, które firmy będą chciały aktywnie analizować zwiększy się o ponad 80%.

fot. mat. prasowe

Liczba źródeł danych

Firmy będą analizować coraz większe ilości danych.


Rola analityki w firmach będzie ciągle rosła


65% wszystkich menedżerów twierdzi, że w najbliższych latach rola analityki biznesowej będzie wzrastać. Wśród firm osiągających najlepsze wyniki odsetek ten wynosi aż 84%.

Lepszy dostęp do informacji pozwala prześcigać konkurentów


Firmy o najlepszych wynikach wykorzystują narzędzia analityczne znacznie częściej i w kilkukrotnie szerszym zakresie od pozostałych firm. Jednocześnie menedżerowie z najlepszych przedsiębiorstw deklarują (aż 6,4 razy częściej od pozostałych menedżerów) chęć zainwestowania jeszcze większych środków w rozwiązania wspomagające decyzje. W przyszłym roku przeznaczą na ten cel nawet 50% i więcej środków niż obecnie.

Wśród ogółu przedsiębiorstw widać zatem coraz większe rozwarstwienie w zakresie wykorzystywania narzędzi analitycznych. Najlepsi już znacznie wyprzedzili resztę rynku. Na podstawie deklaracji inwestycji można postawić tezę, że różnice między najlepszymi firmami w swoich branżach a ich konkurentami będą się jeszcze pogłębiać.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: