eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Trendy HR 2015: po pierwsze kultura organizacyjna

Trendy HR 2015: po pierwsze kultura organizacyjna

2015-06-19 11:50

Trendy HR 2015: po pierwsze kultura organizacyjna

HR © Gajus - Fotolia.com

Tym, co obecnie w największym stopniu determinuje zmiany na rynku pracy jest przede wszystkim dynamiczny rozwój nowych technologii oraz pracownicy reprezentujący kilka, niemal skrajnie różnych pokoleń. Pozycja tych ostatnich względem zatrudniających ciągle się umacnia. W tych warunkach głównym wyzwaniem dla pracodawców jest budowanie silnej kultury organizacyjnej oraz zwiększenie zaangażowania załogi. To główne wnioski płynące z lektury najnowszego, corocznego raportu Deloitte „Trendy HR 2015 – Nowy świat pracy”.

Przeczytaj także: Rola działu HR w obecnych czasach

W tej edycji badania pod lupę wzięto opinie ponad 3,3 tys. liderów biznesu i dyrektorów HR reprezentujących 106 krajów świata, w tym również Polskę. Ankietowani zostali poproszeni o wskazanie dziesięciu dominujących tendencji, które w największym stopniu wpływać będą na podejmowanie decyzji biznesowych oraz wszelkich inicjatyw w zakresie HR. Źródłowy raport „Global Human Capital Trends 2015. Leading in the new world of work” został opublikowany przez Deloitte USA.

Firmy są nagie


O ile poprzednia edycja raportu kładła największy nacisk na przywództwo, o tyle w tym roku na prowadzenie wysuwają się kwestie związane z kulturą organizacyjną oraz budowaniem zaangażowania personelu - aż 87 proc. ankietowanych wskazuje, że są to zagadnienia „ważne” lub „bardzo ważne”.

To pierwszy w historii badania kiedy kultura organizacyjna stała się najwyższym priorytet dla liderów przedsiębiorstw. Nie inaczej jest w Polsce - w naszym kraju ten trend również wysunął się na prowadzenie, osiągając skalę ważności na poziomie 81 proc. We współczesnych organizacjach, które borykają się z problemem deficytów kluczowych kompetencji i silną konkurencją o talenty, to właśnie przemyślana strategia kształtowania kultury organizacyjnej oraz wzmacniania zaangażowania jest receptą na przyciągnięcie i utrzymanie najlepszych pracowników.
"Firmy, które w porę zrozumieją i umiejętnie wykorzystają fakt, iż wewnętrzna kultura organizacyjna jest obecnie widoczna również dla potencjalnych kandydatów, głównie za pośrednictwem mediów społecznościowych, a tym samym odgrywa istotną rolę w budowaniu wizerunku pracodawcy, mają szansę na sukces w pozyskiwaniu talentów i pozostawienie w tyle swoich konkurentów" – mówi Magdalena Jończak, Dyrektor w Dziale Konsultingu, Lider zespołu Human Capital, Deloitte.

"Wszystko wskazuje na to, że do tego celu prowadzi jednak daleka droga, ponieważ jedynie 12 proc. badanych globalnie i 6 proc. w Polsce uznało, że ich firma świetnie sobie radzi z wdrażaniem pożądanej kultury organizacyjnej" - dodaje.

fot. Gajus - Fotolia.com

HR

Głównym wyzwaniem dla pracodawców jest budowanie silnej kultury organizacyjnej oraz zwiększenie zaangażowania załogi.


Firmy funkcjonują obecnie w świecie zdominowanym przez portale społecznościowe, takie jak np. Facebook czy LinkedIn. Wiele z ważnych korporacyjnych decyzji jest natychmiast upubliczniane i otwarcie dyskutowane. Opinie o pracodawcy kształtują jego wizerunek w oczach potencjalnych pracowników i wpływają na proces rekrutacji. Kwestie, które niegdyś były znane niewielu osobom, dziś szybko trafiają do Internetu i każdy może o nich przeczytać. Niezadowolony z atmosfery w pracy lub zwolniony podwładny jest w stanie za pośrednictwem Internetu narazić firmę na ryzyko reputacyjne. Kultura organizacji, którą można zdefiniować jako „sposób w jaki wszystko działa”, staje się w coraz większym stopniu jawna i widoczna dla wszystkich. Wpływa ona na zaangażowanie pracowników, wyniki biznesowe, rekrutację oraz reputację.
„Pracownicy rosną w siłę. Można wręcz powiedzieć, że stali się najważniejszymi klientami swoich firm. Przyjazne środowisko pracy motywuje dziś bardziej niż ambicje zawodowe. Oczywiście zjawisko to narasta powoli, głównie w wielkich korporacjach, ale jego zasięg w najbliższych latach będzie coraz większy” – mówi Natalia Pisarek, Starszy Konsultant w Dziale Konsultingu Deloitte. „Jeszcze kilka lat temu to działy HR sprawdzały profile kandydatów na portalach społecznościowych, teraz to oni sami niejednokrotnie mogą łatwo dowiedzieć się o przyszłym pracodawcy więcej, niż on sam chciałby ujawnić” – dodaje.

 

1 2 3

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: