eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternetPolski internet 2025: aplikacje mobilne pożerają 71 proc. czasu spędzanego online

Polski internet 2025: aplikacje mobilne pożerają 71 proc. czasu spędzanego online

2025-12-03 00:06

Polski internet 2025: aplikacje mobilne pożerają 71 proc. czasu spędzanego online

Aplikacje mobilne odpowiadają za 71 proc. czasu online © pexels

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (8)

Smartfon nieprzerwanie rządzi polskim internetem. W III kwartale 2025 roku to właśnie urządzenia mobilne odpowiadały za ponad trzy czwarte całego czasu spędzanego online – wynika z raportu PBI i Gemius. Średnio Polacy surfowali niemal 4 godziny dziennie, a rekordzistami byli przedstawiciele pokoleń Z i Alfa. Wakacje przyniosły też wyraźne spadki zainteresowania edukacją i serwisami publicznymi.

Przeczytaj także: Polski internet w I kwartale 2025 r.

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jakie urządzenia dominowały w korzystaniu z internetu w III kwartale 2025 roku?
  • Ile czasu dziennie Polacy spędzali online i które pokolenia były najbardziej aktywne?
  • Które domeny, aplikacje i grupy medialne miały największy zasięg?
  • Jakie kategorie treści generowały największe zaangażowanie internautów?

Raport „Polski internet w III kwartale 2025 r.” zawiera przegląd rynku polskiego opisujący internautów w wieku 7-75 lat, korzystających z komputerów, tabletów oraz smartfonów.

Analizę oparto na danych z badania Mediapanel, realizowanego na zlecenie PBI przez firmę badawczą Gemius. Dane za pierwszy kwartał wyliczono jako średnią z trzech pierwszych miesięcy 2025.

fot. mat. prasowe

Użytkownicy internetu a urządzenia

Więcej internautów łączy się z siecią za pomocą urządzeń mobilnych niż komputerów osobistych


Użytkownicy internetu a urządzenia


W dostępie do sieci dominują urządzenia mobilne (zdefiniowane jako telefony komórkowe i tablety). W Q3 2025 więcej internautów łączyło się z siecią za ich pomocą niż za pomocą komputerów osobistych, a smartfony były głównym narzędziem codziennego dostępu.

Urządzenia mobilne odpowiadały za zdecydowaną większość czasu spędzanego online – telefony komórkowe stanowiły aż 76% całkowitego czasu online, podczas gdy komputery osobiste to zaledwie 23%, a tablety 1%.

fot. mat. prasowe

Średni czas na użytkownika

Przeciętny internauta spędza online 3 godziny i 44 minut dziennie


Czas spędzany w internecie


Średni dzienny czas spędzony online w III kwartale 2025 wyniósł 3 godziny i 44 minuty. Największy udział w tym czasie miały telefony komórkowe, na których użytkownicy korzystali z internetu średnio przez 2 godziny i 56 minut każdego dnia.

fot. mat. prasowe

Czas w internecie a urządzenia

Najwięcej czasu spędzanego w internecie pochodzi z połączeń realizowanych za pośrednictwem telefonów komórkowych


Najwięcej czasu w internecie spędzali najmłodsi użytkownicy z pokoleń Z i Alfa (4 godziny 19 minut), natomiast najwięcej internauci z pokolenia X (3 godziny i 39 minut).

Podział czasu spędzanego w internecie ze względu na generacje (w nawiasach roczniki):
  • Pokolenie BB (1950-1963): 3 godziny i 11 minut.
  • Pokolenia Z i Alfa (1998-2018): 4 godziny i 19 minut.
  • Pokolenie Y (1983-1997): 3 godziny i 59 minut.
  • Pokolenie X (1964-1982): 3 godziny i 20 minut.

Kobiety spędzały więcej czasu na korzystaniu z internetu, osiągając średnią 3 godziny i 49 minut dziennie, podczas gdy dla mężczyzn średnia ta wynosi 3 godziny i 39 minut.

Wpływ na długość czasu spędzonego w internecie ma obecność dzieci w gospodarstwie domowym. Rodzice wychowujący dzieci spędzają więcej czasu online, najchętniej za pośrednictwem smartfonów, co może być związane z realizacją codziennych obowiązków, wspieraniem edukacji dzieci czy komunikacją.

W gospodarstwach domowych z jednym dzieckiem średni czas online w III kwartale 2025 r. wyniósł 4 godziny i 3 minuty, a w domach z dwójką lub więcej dzieci – 4 godziny i 14 minut, w porównaniu do 3 godzin i 34 minut w gospodarstwach bez dzieci.

Najbardziej popularne organizacje, domeny i aplikacje


Pięcioma grupami medialnymi o największej liczbie Realnych Użytkowników w Q3 2025 były:
  • Grupa Google (28,9 mln RU);
  • Grupa Meta Platforms (26,1 mln RU);
  • Grupa Allegro (22,4 mln RU);
  • Grupa Polsat-Interia (20,5 mln RU);
  • Grupa RAS Polska (20,0 mln RU).

fot. mat. prasowe

Domeny kontra aplikacje

W ujęciu miesięcznym w III kwartale 2025 r. domeny budowały widocznie większe zasięgi (99%) niż aplikacje mobilne (91%)


Wśród domen mierzonej widowni tylko jedna domena ma liczbę użytkowników powyżej 20 milionów. Pięć najpopularniejszych domen to:
  • google.com (26,8 mln RU);
  • youtube.com (19,5 mln RU);
  • facebook.com (17,0 mln RU);
  • onet.pl (15,8 mln RU);
  • interia.pl (15,6 mln RU).

Wśród aplikacji mobilnych trzy mają liczbę użytkowników powyżej 20 milionów. Pięć najpopularniejszych aplikacji mobilnych to:
  • Aplikacja Google (24,8 mln RU);
  • Aplikacja Facebook (21,7 mln RU);
  • Aplikacja Messenger (20,9 mln RU);
  • Aplikacja YouTube (19,1 mln RU);
  • Aplikacja Mapy Google (18,5 mln RU).

fot. mat. prasowe

Domeny kontra aplikacje - udział w czasie

Aplikacje mobilne bardziej angażowały internautów, odpowiadając za 71% czasu spędzonego online


W ujęciu miesięcznym w III kwartale 2025 r. domeny budowały widocznie większe zasięgi (99%) niż aplikacje mobilne (91%). Jednak zasięgi dzienne dla domen (75%) i aplikacji mobilnych (76%) były bardziej zbliżone. Mimo to aplikacje mobilne bardziej angażowały internautów, odpowiadając za 71% czasu spędzonego online.

Najbardziej popularne kategorie funkcjonalne


Największe zaangażowanie (mierzone średnim dziennym czasem na użytkownika) w III kwartale 2025 r. wygenerowały kategorie Społeczności (91 minut i 21 sekund dziennie) oraz Streaming (93 minuty i 32 sekundy dziennie). Kategorie te charakteryzowały się również bardzo wysokimi miesięcznymi zasięgami (odpowiednio 97% i 93%).

fot. mat. prasowe

Zasięg oraz średni czas na użytkownika w minutach dla kategorii funkcjonalnych

Handel tradycyjny i e-commerce, mimo ich znacznego zasięgu, notują niskie zaangażowanie użytkowników


Kategoria Handel tradycyjny i E-commerce odnotowała znaczny zasięg miesięczny (90%), lecz cechowała się równocześnie niskim zaangażowaniem użytkowników (12 minut i 10 sekund dziennie), co może wskazywać na inne wzorce korzystania z tych treści.

W III kwartale 2025 r. wybór urządzenia wiązał się z kategorią: telefony komórkowe dominowały w kategoriach Społeczności (92% udziału w czasie) i Usługi (83%), natomiast komputery osobiste miały większy udział w kategorii Instytucje publiczne (69%), która wymaga bardziej zaawansowanych operacji.

W porównaniu do drugiego kwartału 2025 roku kategorie funkcjonalne utrzymują się na zbliżonym poziomie. Jedynie kategoria Instytucje publiczne odnotowała niewielki spadek zainteresowania internautów, co jest naturalne dla okresu wakacyjnego.

Najbardziej popularne kategorie tematyczne


W III kwartale 2025 r. internauci poświęcali najwięcej czasu kategorii Kultura i Rozrywka (55 minut i 13 sekund dziennie), która jednocześnie charakteryzowała się największym zasięgiem miesięcznym (91%). Popularność ta wynika z licznych treści przyciągających użytkowników na dłużej.

W kategoriach tematycznych telefony komórkowe zdecydowanie dominowały w obszarach codziennych i rozrywkowych, takich jak Informacje i publicystyka (72% udziału w czasie) czy Styl życia (78%). Komputery osobiste były natomiast niemal równie popularne, co telefony, w kategoriach Praca (52% udziału w czasie) i Motoryzacja (43%), ponieważ użytkownicy preferują większe ekrany do bardziej skomplikowanych zadań.

Zmiany w liczbie Realnych Użytkowników (RU) w kategoriach tematycznych były w większości spójne z sezonowymi wahaniami zainteresowań. Jak co roku w okresie wakacyjnym, kategoria Edukacja zanotowała największe spadki.

fot. mat. prasowe

Zmiana RU dla kategorii funkcjonalnych Q3 2025 vs Q2 2025

Kategorie funkcjonalne utrzymują się na zbliżonym poziomie względem drugiego kwartału 2025 roku


Z kolei tematy związane z Nauką i technologią przyciągały uwagę szerokiego grona internautów. Kategoria ta osiąga wysokie zasięgi wśród pokolenia Baby Boomers (BB), jednak to pokolenie Y spędza w niej najwięcej czasu. Choć wśród mężczyzn kategoria ta wykazywała wyższy zasięg, kobiety poświęcały jej średnio więcej czasu.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: