Polski internet w I kwartale 2025 r.
2025-05-23 11:21
Przeczytaj także: Polski internet w IV kwartale 2024 r.
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Z jakich urządzeń korzystają najczęściej polscy internauci?
- Ile czasu spędza w sieci polski internauta?
- Jakie kategorie tematyczne cieszą się największym zainteresowaniem?
Raport „Polski internet w I kwartale 2025 r.” dotyczy internautów w wieku 7-75 lat, korzystających z komputerów, tabletów oraz smartfonów. Analizę oparto na danych z badania Mediapanel, realizowanego na zlecenie PBI przez firmę badawczą Gemius. Dane za pierwszy kwartał wyliczono jako średnią z trzech pierwszych miesięcy 2025.
Użytkownicy internetu a urządzenia
Urządzenia mobilne dominują niemal we wszystkich grupach wiekowych, szczególnie wśród internautów z generacji Y, Z i Alfa (93%). Jedynie wśród starszego pokolenia Baby Boomers (BB) większy zasięg mają komputery osobiste (93%) niż urządzenia mobilne (89%). Odsetek użytkowników korzystających z internetu na urządzeniach mobilnych jest nieco wyższy wśród kobiet (91%), podczas gdy w przypadku komputerów osobistych wyższy odsetek odnotowano wśród mężczyzn (86%).
fot. mat. prasowe
Użytkownicy internetu a urządzenia
Urządzenia mobilne dominują niemal we wszystkich grupach wiekowych, szczególnie wśród internautów z generacji Y, Z i Alfa (93%).
Czas spędzany w internecie
Średnio dziennie najwięcej czasu w internecie spędzali najmłodsi internauci, a szczególnie osoby z pokolenia Z i Alfa, które poświęcały na aktywności online aż 4 godziny i 21 minut. Kobiety poświęcały więcej czasu na korzystanie z internetu: średnio 3 godziny i 53 minuty dziennie, podczas gdy dla mężczyzn ta średnia wynosiła 3 godziny i 38 minut. Więcej czasu w internecie spędzały też osoby z gospodarstw z dziećmi, co może być związane z wykorzystywaniem urządzeń mobilnych do codziennych obowiązków, edukacji dzieci czy komunikacji.
fot. mat. prasowe
Średni czas na użytkownika
Średnio dziennie najwięcej czasu w internecie spędzali najmłodsi internauci, a szczególnie osoby z pokolenia Z i Alfa, które poświęcały na aktywności online aż 4 godziny i 21 minut.
Najbardziej popularne organizacje, domeny i aplikacje
W I kwartale 2025 r. pięcioma grupami medialnymi, które odnotowały największą średnią miesięczną liczbę użytkowników, były: Grupa Google (29,0 mln RU), Grupa Meta Platforms (26,3 mln RU), Grupa Allegro (21,9 mln RU), Grupa Polsat-Interia (20,9 mln RU) oraz Grupa RAS Polska (20,9 mln RU). W przypadku domen pięcioma, które odnotowały największą średnią miesięczną liczbę użytkowników, były kolejno: google.com (27,1 mln RU), youtube.com (19,5 mln RU), facebook.com (17,5 mln RU), onet.pl (16,5 mln RU) oraz interia.pl (15,3 mln RU). Z kolei pięć najbardziej popularnych w kwartale aplikacji to: Google (26,9 mln RU), Facebook (24,6 mln RU), Messenger (22,0 mln RU), YouTube (21,1 mln RU) i Gmail (19,2 mln RU). Pokazuje to, że mimo przewagi globalnych koncernów, rodzimi wydawcy mają stosunkowo silną pozycję.
fot. mat. prasowe
Zasięg oraz średni czas na użytkownika
Największe zaangażowanie (wyrażone czasem spędzanym w serwisie) w I kwartale 2025 r. wygenerowały trzy kategorie funkcjonalne serwisów www i aplikacji: „Społeczności”, „Streaming”, a także kategoria „Usługi”, które cieszą się zarówno dużym zasięgiem, jak i wysokim zaangażowaniem.
Najbardziej popularne kategorie funkcjonalne
Największe zaangażowanie (wyrażone czasem spędzanym w serwisie) w I kwartale 2025 r. wygenerowały trzy kategorie funkcjonalne serwisów www i aplikacji: „Społeczności”, „Streaming”, a także kategoria „Usługi”, które cieszą się zarówno dużym zasięgiem, jak i wysokim zaangażowaniem.
fot. mat. prasowe
Zmiana RU dla kategorii funkcjonalnych I kw.2025 vs IV kw. 2024
W porównaniu z 4. kwartałem 2024 największy wzrost liczby użytkowników nastąpił w kategoriach „Serwisy ogłoszeniowe” (o niemal 700 tys. RU) oraz „Instytucje publiczne” (o 400 tys. RU).
W porównaniu z 4. kwartałem 2024 największy wzrost liczby użytkowników nastąpił w kategoriach „Serwisy ogłoszeniowe” (o niemal 700 tys. RU) oraz „Instytucje publiczne” (o 400 tys. RU). Największe spadki wystąpiły w kategoriach „Społeczności” (-250 tys. RU), „Handel tradycyjny i e-commerce” (-200 tys. RU), „Streaming” (-200 tys. RU) oraz „Usługi” (-40 tys. RU).
Najbardziej popularne kategorie tematyczne
Wśród kategorii tematycznych wyróżniła się Kultura i Rozrywka, charakteryzująca się największym zasięgiem oraz najwyższym średnim czasem dziennym na użytkownika. Duże zainteresowanie odnotowano także w kategorii Praca, gdzie czas konsumpcji treści wzrósł o 25% w porównaniu do IV kwartału 2024 r., a zasięg wśród pokolenia Y osiągnął 52%.
Największy wzrost jest zauważalny dla kategorii Podróże i turystyka (ponad 400 tys. RU), Biznes, finanse, Prawo (400 tys. RU) oraz Praca (ponad 300 tys. RU). Wzrosty te są jednak niewielkie i spójne z sezonowymi zmianami zainteresowań internautów. Poza nieco większym spadkiem kategorii Nauka i Technologia (-700 tys. RU), pozostałe kategorie tematyczne prezentują się dość stabilnie.
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)