eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › W pandemii liczą się inne benefity dla pracowników

W pandemii liczą się inne benefity dla pracowników

2020-11-18 10:57

W pandemii liczą się inne benefity dla pracowników

Prywatna opieka medyczna najpopularniejszym benefitem © Syda Productions - Fotolia.com

Prywatna opieka medyczna, szkolenia i rozwiązania wspierające rozwój zawodowy oraz dodatkowe dni wolne od pracy. To benefity dla pracowników, które okazują się kluczowe w czasach pandemii - wynika z badania zrealizowanego przez ManpowerGroup i HRlink. Okazuje się również, że podczas kryzysu firmy dość często decydowały się na rozszerzenie pakietu świadczeń o wsparcie psychologiczne. Na tego rodzaju potrzebę wskazuje jednak zaledwie 8% pracowników.

Przeczytaj także: Jakie benefity pracownicze oferują firmy w czasie pandemii?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jakie benefity dla pracowników zyskują na znaczeniu w czasie pandemii?
  • Czy pandemia zmieniła oczekiwania pracowników w zakresie świadczeń pozapłacowych?
  • Czy atrakcyjniejszy zestaw benefitów to motywator do zmiany pracy?


Jak wynika z badania, wśród najbardziej pożądanych w czasach pandemii benefitów dla pracowników w pierwszej kolejności wymieniane są:
  • prywatna opieka medyczna (65%);
  • szkolenia i narzędzia wspierające rozwój (59%);
  • dodatkowe dni wolne od pracy (36%);
  • ubezpieczenia na życie (31%) oraz
  • dofinansowanie do nauki języków obcych (30%).
Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się wsparcie psychologiczne (8%) oraz eventy integracyjne (9%).

fot. Syda Productions - Fotolia.com

Prywatna opieka medyczna najpopularniejszym benefitem

W obliczu wysokiej liczby zakażeń koronawirusem kwestie zdrowotne stały się dla pracowników priorytetowe.


Pierwsze miejsce prywatnej opieki medycznej nie powinno być tu zaskoczeniem. Jak wyjaśnia Katarzyna Pączkowska, dyrektor rekrutacji stałej w Manpower, w obliczu wysokiej liczby zakażeń koronawirusem kwestie zdrowotne stały się dla pracowników priorytetowe.
Kolejnym wymienianym przez pracowników obszarem jest rozwój i dostęp do szkoleń, na które warto spojrzeć z kilku perspektyw. Po pierwsze pandemia i dążenie do redukcji kosztów w firmach mogły spowodować zmniejszenie oferty szkoleniowej dla pracowników. W tradycyjnym modelu pracownicy spotykali się wspólnie w sali szkoleniowej, co w dobie rekomendowanego dystansu oraz braku grupowych spotkań znacząco zawęziło pole możliwości firm, co więcej pracodawcy często nie byli przystosowani do oferowania szkoleń zdalnie. Natomiast ambicje pracowników w zakresie podnoszenia swoich kwalifikacji i kompetencji nawet wzrosły, co może mieć związek także z koniecznością pozyskania nowych umiejętności, które są niezbędne w obecnym czasie. Są to na przykład wirtualne negocjacje i obsługa klienta czy komunikacja oraz zarządzanie w zdalnym zespole - dodaje ekspertka Manpower.

Co ciekawe 12% badanych potwierdziło, że pandemia zmieniła ich oczekiwania od pracodawców w zakresie świadczeń pozapłacowych. W jaki sposób? W tej grupie najwięcej osób mówi o malejącej roli kart uprawniających do korzystania z obiektów sportowych i spotkań integracyjnych, a jednocześnie rosnącej roli prywatnej opieki medycznej. W przypadku 88% badanych nowa rzeczywistość nie miała wpływu na oczekiwania względem benefitów.
Polacy częściej muszą sprostać jednocześnie obowiązkom pracownika i rodzica-nauczyciela. Pracując z domu, niekiedy wyzwaniem jest utrzymanie odpowiedniego balansu pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym, stąd oczekiwanie dodatkowych dni na odpoczynek. Jednocześnie z listy benefitów zniknęła praca zdalna, która w ubiegłych latach była traktowana jako ciekawa możliwość, a obecnie staje się standardem. Z kolei wsparcie psychologiczne mogło być oferowane w postaci webinarów ze specjalistami, wirtualnych spotkań motywacyjnych, które mogły zostać potraktowane jako forma szkoleń i rozwoju. Polacy nadal raczej niechętnie w miejscu pracy mówią o wyzwaniach związanych z radzeniem sobie ze stresem, ze zmianą, utrzymaniem zdrowego stylu życia. Natomiast świadomi pracodawcy dostrzegają potrzebę długofalowego zadbania o ogólnie rozumiany dobrostan pracowników, bo dzięki temu organizacja działa efektywniej - podsumowuje Katarzyna Pączkowska.

Benefity dla pracowników w nowej rzeczywistości – odpowiedź firm na pandemię


W wyniku pandemii co dziesiąty pracodawca zdecydował się na rozszerzenie pakietu świadczeń pozapłacowych. W tej grupie firmy najczęściej wybierały dodatkowe szkolenia wewnętrzne, przeważnie związane z zarządzaniem sobą w czasie pracy lub efektywną pracą na home-office (50%), wsparcie psychologiczne pracownika (33%) oraz dodatkowe dni wolne od pracy (25%). Co czwarta firma w warunkach nowej rzeczywistości podjęła decyzję o rezygnacji z niektórych świadczeń, najczęściej wybierając kartę uprawniającą do korzystania z obiektów sportowych (72% w tej grupie), szkolenia i rozwój (31%) a także dofinansowanie do nauki języków obcych (17%). W przypadku 63% przedsiębiorstw pakiet benefitów pozostał bez zmian, a 6% firm pozostało przy obecnej liczbie, ale zmieniły oferowane rozwiązania.

Badanie ManpowerGroup i HRlink zostało zrealizowane w dn. 7-24 sierpnia br. na reprezentatywnej grupie 130 firm oraz 558 pracowników. Przeprowadzone z wykorzystaniem metody CAWI (badanie online). Dane o dostępnych ofertach pracy i liczbie ich publikacji pochodzą z panelu administracyjnego systemu ATS HRlink i odzwierciedlają realizację procesów rekrutacyjnych w okresach: od 1.01.2019 do 31.07.2019 oraz od 1.01.2020 do 31.07.2020.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: