eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › W niepewnych czasach liczą się pewne benefity dla pracowników

W niepewnych czasach liczą się pewne benefity dla pracowników

2020-11-11 00:15

W niepewnych czasach liczą się pewne benefity dla pracowników

Benefit od firmy powinien wspierać domowy budżet © Joanna Zielinska - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Jak podaje Sodexo, ubiegłoroczne benefity dla pracowników kosztowały rodzimych pracodawców przeszło 14 miliardów złotych. Ich beneficjentami było około 9,5 mln osób. I wprawdzie świadczenia pozapłacowe to coś, co pracownicy cenią bardzo wysoko, to jednak w tym roku aż 2 na 3 zatrudnionych miało problem z realizacją otrzymanych świadczeń. Powodem tego była oczywiście pandemia. To wyraźnie pokazuje, że w dzisiejszych czasach koniecznością stało się zmodyfikowanie oferty benefitów.

Przeczytaj także: Jakie benefity pracownicze oferują firmy w 2020 roku?

W dobie pandemii kluczową dla pracodawców kwestią staje się zdrowie i bezpieczeństwo pracowników, i zachowanie przy tym ciągłości prowadzonej działalności gospodarczej. Nie można jednak zapominać o motywowaniu pracowników. To właśnie od ich zaangażowania i efektywności w dużej mierze uzależnione jest to, jak firmie uda się przejść przez kryzys.

I wprawdzie benefity dla pracowników pozostają w cenie, to jednak warto się zastanowić, czy ich obecna oferta jest dostosowana do bieżących potrzeb zatrudnionych.

Jak wesprzeć i co zaoferować pracownikom w sytuacji, gdy niemal połowa z nich boi się obniżki pensji, co trzeci braku premii, a co czwarty utraty pracy?

fot. mat. prasowe

Czego obawiasz się w swojej pracy?

Polacy w największej mierze obawiają się obniżki pensji.


Benefity dla pracowników bez korzyści


Podczas gdy jedyną pewną jest niepewność, warto otoczyć pracownika troską i zadbać o to, by to, co otrzymuje poza wynagrodzeniem, sprawiało, żeby „chciało mu się chcieć”. Bez względu na to, czy firma okazjonalnie przyznaje pojedyncze świadczenia, czy oferuje złożone systemy kafeteryjne – zdaniem połowy aktywnych zawodowo Polaków benefity należy dostosować do oczekiwań i potrzeb pracowników. Taką strategię wdrożyło jedynie 16% organizacji.

Warto także wziąć pod uwagę fakt, że dwie trzecie pracowników miało problem z realizacją świadczenia w czasie pandemii. W praktyce oznacza to, że benefity dla pracowników mogły stracić swoją moc, nie wspominając już o stracie finansowej wynikającej z nieefektywnego wykorzystania budżetu.

Czego oczekują pracownicy?


W świetle wyników badania „Potrzeby pracowników 2020” współczesny benefit idealny powinien być odpowiedzią na obawy pracowników – powinien być wyrazem troski i wpływać, a wręcz przekładać się na budowanie poczucia stabilności i pewności. Nie dziwi więc fakt, że zdaniem 66% badanych świadczenie powinno wspierać domowy budżet, czyli stanowić realne wsparcie ich codziennego życia. Jako drugi najistotniejszy czynnik pojawia się elastyczność benefitów. Dla organizacji oznacza to, że pracownik nie chce ponosić ryzyka i czuć przymusu realizacji świadczenia w określony z góry sposób – chce mieć wolność wyboru. Również forma świadczenia ma duże znaczenie – co czwarty respondent oczekuje świadczenia w nowoczesnej formie, najchętniej elektronicznej lub mobilnej.

fot. mat. prasowe

Czego obawiasz się w swojej pracy?

Polacy w największej mierze obawiają się obniżki pensji.


Wybierając benefity dla pracowników warto wziąć pod uwagę trzy kluczowe kryteria: bezpieczeństwo, elastyczność i nowoczesność. Bezpieczeństwo, czyli możliwość skorzystania z benefitu bez ryzyka zakażenia, elastyczność – czyli możliwość wykorzystania świadczenia w dogodnym dla siebie miejscu i czasie, oraz nowoczesność wyrażoną mobilnością i wspieraną nowoczesnymi technologiami. Przyszłość benefitów zdecydowanie należy do elastycznych, bezpiecznych i nowoczesnych rozwiązań. W tej roli doskonale sprawdzą się karty przedpłacone, eVouchery czy karty wirtualne, będące nowością w naszej ofercie – czyli w pełni cyfrowe, pozbawione plastikowego odpowiednika, karty płatnicze. Właśnie te benefity są najlepszym dowodem na to, że wsparcie pracowników nawet w tak niepewnych czasach jest możliwe – powiedziała Katarzyna Turska, Dyrektor ds. HR w Sodexo Benefits and Rewards Services.

Ograniczony dostęp do niektórych produktów i usług oraz zmieniające się potrzeby pracowników okazały się sprawdzianem dla systemów motywacyjnych. Nietrafione benefity mogą wywołać niezadowolenie i frustrację u pracowników – czyli przynieść efekt odwrotny od zamierzonego.

Z kolei dla pracodawcy inwestycja w motywowanie i budowanie zaangażowania na bazie nieodpowiednio dobranych świadczeń okazuje się jedynie zbędnych wydatkiem i stratą. Warto wyciągnąć wnioski z doświadczeń z ostatnich miesięcy i sięgnąć po pewne benefity dla pracowników na niepewne czasy. Czyli rozwiązania, które spełnią swoją funkcję niezależnie od tego, jak długo jeszcze firmom przyjdzie mierzyć się ze skutkami pandemii.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: