eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Podwyżka VAT a ceny w sklepach internetowych

Podwyżka VAT a ceny w sklepach internetowych

2011-04-07 10:11

Przeczytaj także: Konsekwencje podwyżki VAT na artykuły dla dzieci


Jak podaje Ceneo.pl, dotychczas na książki i czasopisma specjalistyczne obowiązywała zerowa stawka VAT. Po zmianach jest to stawka 5%, ale z negocjacji między Ministerstwem Finansów i organizacjami branżowymi wykrystalizował się okres przejściowy. Do końca kwietnia 2011 wciąż obowiązuje stawka zerowa, ale tylko na książki ujęte w inwentaryzacji na dzień 31 grudnia 2010. Z takiego rozwiązania wszyscy byli zadowoleni. Jednak już w styczniu okazało się, że mimo iż książki zinwentaryzowane mogą być sprzedawane bez VATu to już hurtownicy w odniesieniu do tych samych książek z takiej ulgi skorzystać nie mogą! Powoduje to istny chaos na rynku, gdyż w księgarniach pojawiają się te same pozycje z diametralnie różnymi cenami (stawka 0% od wydawcy i stawka 5% od hurtownika!). Dla klienta najważniejsza jest różnica w cenie – a ta z powodu wszystkich tych zmian może być bardzo duża.

UBRANKA I BUTY DZIECIĘCE

W przypadku tej kategorii produktów zmiana stawki VAT jest jeszcze poważniejsza niż w przypadku książek. W ubiegłym roku była to stawka 7%. W tym roku jest to już 8%, ale tylko do końca grudnia. Później, zgodnie z unijnymi dyrektywami, ta stawka wzrośnie do 23% i będzie to diametralna zmiana w budżetach domowych. Eksperci z centrum im. Adama Smitha wyliczyli, że rocznie rodzina z trójką dzieci wyda o 450zł więcej.

ZMIANY CEN

Ceneo.pl zbadało również jak zmieniły się ceny popularnych produktów z popularnych branż na przełomie roku. W badaniu nie wzięto pod uwagę cen grudniowych (święta – liczne promocje, upusty i przedświąteczne zmiany cen), oraz stycznia (noworoczne promocje, wyprzedaże zapasów towarów). Zbadano za to średnie ceny listopadowe oraz ich stosunek do średnich cen z lutego i marca. Pod uwagę wzięto 50 najpopularniejszych produktów z danej branży (badano co miesiąc dokładnie te same produkty).

fot. mat. prasowe


Z przeprowadzonych badań wynika, że najwięcej podrożały perfumy. Ich średnia cena wzrosła w lutym (w porównaniu z listopadem) o 2%, natomiast w marcu aż o 4%. Widać więc, że mimo iż VAT na kosmetyki wzrósł tylko o 1 punkt procentowy to sklepy wykorzystały ten fakt by podnieść nieznacznie ceny. Widać też wyraźnie, że wzrosły ceny książek (w porównaniu z listopadem - odpowiednio o 2% w lutym i 2,75% w marcu). Wydaje się więc, że ta tendencja jest rosnąca. Na domiar złego, wszystkie nowe książki wydane w tym roku nie są już objęte okresem przejściowym i ich ceny będą relatywnie wyższe niż gdyby zostały wydane w ubiegłym roku. Te pozycje nie są objęte naszym badaniem gdyż ich ceny nie mają odpowiedników w listopadzie. Biorąc więc ten fakt pod uwagę wychodzi na to, że ceny książek znacząco wzrosły.

Podwyżce uległy też ceny produktów dziecięcych. I również w tym przypadku tendencja jest rosnąca (1,4% w lutym i 2,6% w marcu). Można więc śmiało założyć, że w przyszłym roku, kiedy skończy się okres przejściowy dla ubranek dziecięcych, ceny jeszcze bardziej wzrosną.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: