eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Podwyżka VAT a ceny w sklepach internetowych

Podwyżka VAT a ceny w sklepach internetowych

2011-04-07 10:11

Podwyżka VAT a ceny w sklepach internetowych

Zmiany cen © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

1 stycznia 2011 weszły w życie nowe stawki VAT. To największa zmiana od wprowadzenia tego podatku w 1993 roku. Wzrost podatku jest zauważalny nie tylko dla konsumentów, ale też dla producentów i sprzedawców. A jak z nowymi stawkami poradziły sobie sklepy internetowe? Czy zmiana ta nastręczyła technicznych problemów? I przede wszystkim - czy ceny faktycznie wzrosły? Porównywarka Ceneo przyjrzała się wszystkim zmianom. Jak przedstawia się rynek po 3 miesiącach od zmian?

Przeczytaj także: Konsekwencje podwyżki VAT na artykuły dla dzieci

Rok 2011 przyniósł nowe stawki VAT. O jeden punkt procentowy wzrosły stawki 7% (na 8%)i 22% (ma 23%). Przestała obowiązywać też stawka 3%, a w jej miejsce pojawiła się stawka 5%. Nie wszystkie produkty jednak z automatu dostają wyższą stawkę. Przykładowo – pieczywo i soki to tylko 5% VAT (wcześniej 7%). Najpopularniejsze produkty w Internecie, czyli elektronika, telefony, sprzęt AGD, to wzrost o jeden procent (z 22% na 23%) więc to zmiana stosunkowo najmniej zauważalna. Największe zmiany dotyczą sytuacji, w których w miejsce zwolnienia lub stosowania obniżonej stawki wprowadzana jest stawka podstawowa. Wówczas zmiana o kilka do kilkunastu punktów procentowych daje się realnie odczuć w chwili zakupu produktu. Duży wzrost dotyczy więc książek i czasopism specjalistycznych (z 0% na 5%), oraz ubranek i obuwia dziecięcego (z 7% na 23%).

RTV I AGD

Jak czytamy w raporcie z badania, w Internecie najpopularniejsze produkty to RTV i AGD, a tutaj nastąpiła niekorzystna zmiana (23% zamiast 22%). 23% stawka VAT nie była jednak tak dostrzegalna, gdyż produkt objęty został nowym zestawem promocji. W dłuższym okresie telewizory, telefony, komputery tanieją – pojawiają się przecież nowsze modele. Mimo to producenci starali się wykorzystać nadarzającą się okazję, tworząc promocje zachęcające konsumentów do nabywania „w starej cenie” przed drastyczną zmianą podatku lub zachęcając do zakupu „po starej cenie” w nowym roku. Zatem zmianę wykorzystali jako metodę promocji towarów, których sprzedaż i tak wymagała obniżenia ceny.

- Wśród niektórych sklepów dostrzec można problem „uzasadniania” aprecjacji cen produktów - zmianami podatku VAT. Część firm wzięła na swoje barki podwyżkę VAT o 1 %, obniżając tym samym cenę netto produktu w ten sposób, by wycena brutto nie zmieniła się. Inni przedsiębiorcy posługując się hasłem niewdzięcznego systemu dodatkowo podwyższyli stosowane dotychczas marże. Możemy to zaobserwować na następujących przykładzie: Aparat Canon EOS 7D Body, w październiku jego średnia cena to 5 293 zł, w grudniu 5 432 zł, w lutym już 5 537 zł, a w marcu aż 5 592 zł! Różnica między grudniem, a marcem to 160zł, czyli 2,95%, prawie trzykrotność wprowadzanej przez rząd zmiany – komentuje Piotr Szulczewski, Analityk Bankier.pl.

KSIĄŻKI

Z ostatnich badań czytelnictwa w Polsce (przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową) wynika, że tylko 44% Polaków miało w roku 2010 przynajmniej jednokrotny kontakt z książką. A tylko 12% przeczytało więcej niż 6 książek (dla porównania we Francji ten odsetek wynosi 35%). Zwiększenie stawki VAT, miało spowodować znaczące podwyżki cen i jeszcze większy spadek czytelnictwa. Sprawa z książkami nie jest jednak taka prosta.

 

1 2 3

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: