Podwyżka VAT a ceny w sklepach internetowych
2011-04-07 10:11
Przeczytaj także: Konsekwencje podwyżki VAT na artykuły dla dzieci
Tak jak się można spodziewać – w porównaniu z listopadem spadły ceny sprzętu RTV, aparatów fotograficznych i komputerów (zarówno laptopów jak i stacjonarnych). Wynika to oczywiście z faktu, że na rynku pojawiają się wciąż nowe produkty, bardziej zaawansowane technicznie, wypierają one produkty starsze, których ceny znacząco maleją. Należy tu pamiętać, że badano ceny dokładnie tych samych produktów zarówno w listopadzie jak i w marcu. Produkty które pojawiły się na rynku w 2011 roku jako produkty nowe – miały zapewne ceny wyższe niż gdyby miały je pojawiając się na rynku przed podwyżką VAT. Jeśli więc chcemy kupić telewizor czy komputer i nie zdążymy na przedświąteczne promocje (często przecież złudne!), lepiej poczekać z zakupem do marca. Ceny telewizorów spadają wtedy bowiem średnio o 7%.
Co ciekawe jednak – te same schematy nie obowiązują w kategorii sprzętów AGD. Tam ceny w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosły w lutym o przeszło 2%. Natomiast w marcu ta różnica to już niecałe 2%, tak więc widać, że na początku roku ceny rosną, natomiast potem się stabilizują i nieznacznie maleją.
PODSUMOWANIE
Jakie wnioski płyną z raportu na temat cen w kontekście zmian stawek VAT? Przede wszystkim okazuje się, że w krótkim okresie zmiany nie są zbyt zauważalne, gdyż zostały zrekompensowane różnymi promocjami tak by klient nie zauważył zmiany i nie zrezygnował z zakupów. Zdarzają się jednak sytuacje kiedy sklep celowo podwyższa cenę produktu, tłumacząc się nowymi stawkami VAT. Przy jednorazowych zakupach naturalnie zmiana (najczęściej wzrost o jeden punkt procentowy) jest kosmetyczna, ale sumując wszystkie wydatki przez rok, okaże się, że faktycznie zapłacimy dużo więcej. Nie można jednak zapominać o wszelkich innych czynnikach wpływających na cenę produktu – wzrost kosztów dowozu, paliwa, inflacja, ceny produktów pośrednich – to wszystko dużo bardziej powinno nas martwić niż wzrost stawek VAT podsumowują autorzy raportu.
fot. mat. prasowe
Przykładowe zmiany cen popularnych produktów
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Zakupy online (ale nie spożywcze) wybiera już 88 proc. Polaków
-
Akt o usługach cyfrowych. Jak wpłynie na e-commerce?
-
Dyrektywa Omnibus wciąż sporym problemem dla e-commerce
-
Jak AI zmieni e-commerce? Trendy 2024
-
Sprzedaż e-commerce ruszyła za granicę. Skąd ten pęd?
-
Oto najlepsze blogi e-commerce w kategorii "Dom i ogród"
-
E-commerce: Polacy pokochali platformy marketplace
-
Trendy w e-commerce 2024
-
Boże Narodzenie coraz bliżej. Na co uważać podczas zakupów online?