Stare nawyki czy nowe zwyczaje? Jak robimy zakupy online?
2025-05-11 00:37
Przeczytaj także: Coraz częściej robimy zakupy w internecie. Co kupujemy?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakie kategorie produktowe i usługowe cieszą się wśród kupujących największą popularnością?
- Kto jest najsilniejszym graczem wśród usługodawców?
- Co decyduje o wyborze danego sklepu lub platformy internetowej?
Jesteśmy zaawansowanymi użytkownikami e-commerce – chętnie korzystamy z różnych kanałów sprzedaży i nowoczesnych metod płatności.
Na rynku dominują silni gracze, a największą popularnością cieszą się platformy marketplace, które kompleksowo odpowiadają na potrzeby zakupowe konsumentów. I choć azjatyckie platformy dobijają do czołówki, to nadal wiodącym miejscem zakupów online w większości kategorii jest Allegro.
W przypadku usług nie ma jednego lidera – każda kategoria rządzi się swoimi prawami. Wśród najsilniejszych graczy znalazły się takie serwisy, jak Booking.com, Intercity, Netflix, e-Bilet, Spotify, Wakacje.pl, Empik, Steam, Uber czy Ryanair.com
Zakupy online stały się codzienną praktyką, a częstotliwość zakupów rośnie zarówno dla zakupów produktów (średnio 3 razy w miesiącu), jak i usług (2,3 raz w miesiącu). Najczęściej wybierane kategorie zakupowe nie zmieniły się od kilku lat. W czołówce znajdują się: odzież i bielizna dla dorosłych (52%), kosmetyki i perfumy (52%) oraz obuwie (48%). Dużą popularnością cieszą się również artykuły do wyposażenia wnętrz, książki, gry, multimedia oraz sprzęt RTV/AGD (39%) i akcesoria telefoniczne (35%). Ponad 30% kupuje online także zabawki i karmę dla zwierząt.
Wśród usług, najczęściej zamawiane przez internet są rezerwacje noclegów i bilety kolejowe – wskazuje na nie co trzeci respondent. Popularne są również serwisy streamingowe (29%) oraz bilety na wydarzenia kulturalne (25%).
Co decyduje o wyborze danego sklepu lub platformy? Najważniejszym czynnikiem są atrakcyjne ceny (38%), a następnie darmowa dostawa i promocje (po 27%). Co czwarty konsument zwraca uwagę na szerokość oferty, a co piąty – na wcześniejsze pozytywne doświadczenia. Mniej istotne okazują się programy lojalnościowe czy dodatkowe ubezpieczenia, choć duże znaczenie mają opinie o firmie, warunki zwrotu towaru oraz poziom zaufania do sprzedawcy.
Polacy z łatwością poruszają się w świecie płatności cyfrowych. Najpopularniejszą metodą jest BLIK – obecnie wybiera go aż 43% badanych. Przelewy bankowe oraz szybkie systemy płatności (np. PayU, Przelewy24) preferuje co piąty. Z roku na rok spada natomiast udział tradycyjnych płatności kartą na rzecz aplikacji mobilnych.
fot. mat. prasowe
Produkty kupowane w internecie
Najczęściej wybierane kategorie zakupowe nie zmieniły się od kilku lat
To już szósta edycja badania, które pozwala obserwować, jak dynamicznie zmieniają się zwyczaje zakupowe Polaków. Nasze dane pokazują, że jesteśmy otwarci na nowe rozwiązania i płynnie poruszamy się między światem online i offline – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska Inquiry. – Co czwarty badany zdobywa informacje o produkcie w sklepie stacjonarnym, by następnie dokonać zakupu online. W przypadku 15% sytuacja wygląda odwrotnie – najpierw szukają online, a kupują offline.
fot. mat. prasowe
Usługi kupowane w internecie
Wśród usług, najczęściej zamawiane przez internet są rezerwacje noclegów i bilety kolejowe
O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w 2024 r. na reprezentatywnej próbie 1019 dorosłych Polaków realizujących zakupy online metodą CAWI (sondaż online).
![Zakupy online, a lokalny biznes ciągle offline [© Freepik] Zakupy online, a lokalny biznes ciągle offline](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zakupy-w-internecie/Zakupy-online-a-lokalny-biznes-ciagle-offline-265467-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)