eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościeGospodarka.pl poleca › Artykuł natywny, czyli jaki? Jak napisać dobry artykuł natywny?

Artykuł natywny, czyli jaki? Jak napisać dobry artykuł natywny?

2019-03-05 22:22

Artykuł natywny, czyli jaki? Jak napisać dobry artykuł natywny?

Dobry artykuł natywny, czyli jaki? © Trueffelpix - Fotolia.com

Artykuł natywny, czyli forma reklamy skupiająca się na dostarczeniu odbiorcy wartościowych i poszukiwanych treści, zyskuje coraz większą popularność. Według najnowszych badań, taki sposób komunikacji marki z odbiorcą będzie zyskiwał coraz większe znaczenie. Dzięki nieinwazyjnej obecności marki, jest pozytywnie odbierany i dobrze kojarzony przez czytelników. Jak w takim razie przygotować dobry tekst natywny? Dowiesz się z naszego poradnika.

Przeczytaj także: 5 błędów, które mogą pogrążyć twój artykuł natywny

Co to jest artykuł natywny?


W pierwszej kolejności odpowiedzmy sobie, czym charakteryzuje się dobry artykuł natywny. Artykuł taki powinien odpowiadać na potrzeby użytkowników. Musi zawierać ciekawe i wartościowe treści, które stanowią konkretną wartość dla czytelników. Przekazywać rzetelną i obiektywną wiedzę z danej dziedziny, odpowiadać na pytania i wątpliwości odbiorców. Traktuje omawiany temat całościowo i wyczerpująco go wyjaśnia.

Dlaczego artykuł natywny i czy warto?
  • Reklama natywna przyciąga uwagę odbiorców zdecydowanie częściej niż tradycyjna. Badanie przeprowadzone przez IPG Media Labs potwierdziło, że odbiorcy podczas czytania atrakcyjnych treści natywnych dwa razy częściej zwracają uwagę na firmę i jej produkty, niż w przypadku bannerów reklamowych. To samo badanie wykazało, że artykuły natywne są także skuteczniejsze w budowaniu relacji użytkownika z firmą oraz podejmowaniu decyzji zakupowych.
  • Jednocześnie publikacja artykułu natywnego nie jest standardową kampanią reklamową, która przyniesie szybkie zyski a następnie zniknie. Jest ona oparta na rzetelnych treściach, które już na zawsze będą dostępne w internecie dla wszystkich użytkowników, którzy będą poszukiwać treści na dany temat.
  • Materiał, do którego ludzie chętnie wracają oraz polecają znajomym i rodzinie, jest dużo lepszy i skuteczniejszy od tekstu, do którego zajrzą tylko nieliczni.
  • Zamieszczone w tekście porady w naturalny sposób zachęcają do kliknięcia w link przekierowujący do strony eksperta tworzącego treść.

Czym nie jest artykuł natywny?


Artykuł natywny nie jest materiałem promującym produkty czy usługi naszej firmy. Jego celem nie jest bezpośrednie przedstawienie naszej oferty czy porównywanie jej z konkurencją. Pamiętajmy także, że artykułem natywnym nie jest również tekst opisujący, jak bardzo pomocny dla potencjalnego klienta może być nasz konkretny produkt oraz jakie jego potrzeby zaspokoić. Mimo iż z perspektywy naszej, jako producenta czy sprzedawcy, wydaje się on materiałem bardzo poradnikowym ;)

Jak odróżnić artykuł natywny od sponsorowanego?


Zarówno artykuły sponsorowane, jak i natywne, są tworzone i dostarczane przez firmy a kierowane do swoich potencjalnych klientów. Jak więc je odróżnić?

Artykuł sponsorowany, to tekst sprzedażowy o firmie. Mówi zazwyczaj o jej produktach lub usługach, skupiając się na opisaniu ich cech oraz podkreślaniu zalet i korzyści. Artykuł natywny to tekst ekspercki tworzony przez firmę. Opisuje poruszany temat, podchodząc obiektywnie do omawianych zagadnień.

Przykład:
  • Artykuł sponsorowany: „Kawa XYZ jest delikatna dla żołądka, a przy tym zawiera bardzo dużo przeciwutleniaczy, działających korzystnie na nasz organizm. Jest specjalnie przeznaczona do użytkowania w ekspresie firmy ABC.”
  • Artykuł natywny: „Najnowsze badania wskazują, że kawa zawiera bardzo dużo przeciwutleniaczy, działających korzystnie na nasz organizm. Warto przy tym wybierać odmiany łagodne dla żołądka oraz parzyć kawę w taki sposób, żeby uwalniało się jak najmniej substancji drażniących…”

Najłatwiej ocenić, czy artykuł jest sponsorowany czy natywny, wykreślając z niego fragmenty dotyczące promowanego produktu/usługi/firmy. Jeśli artykuł nadal zachował spójność, wyczerpująco i rzetelnie przekazując czytelnikowi wiadomości na poruszany temat, to nasz tekst jest reklamą natywną.

Jak napisać wartościowy artykuł natywny?


Wartościowy artykuł natywny to taki, który odpowiada na potrzeby odbiorcy dostarczając mu wysokiej jakości treści, będące odpowiedzią na jego pytania. Naszym celem jest więc stworzenie treści jak najlepiej dopasowanej do potrzeb i zainteresowań odbiorcy. Przygotowanie artykułu natywnego wymaga więc przemyślenia i pomysłu. Jednak to właśnie dobrze napisany artykuł natywny jest dużo chętniej czytany przez użytkowników.

W pierwszej kolejności zastanówmy się, do kogo chcemy trafić z naszym przekazem. Kto jest naszym potencjalnym klientem. Czy do niego chcemy dotrzeć poprzez artykuł. Co go interesuje, co jest dla niego wartościowe. Jakie są potrzeby i problemy naszego odbiorcy. Jakich treści może poszukiwać i gdzie (wybierając interesujące treści i tematy do poruszenia oczywiście możemy je dostosowywać do celów, jakie chcemy osiągnąć).

Gdy odpowiemy sobie na te pytania, łatwiej nam będzie znaleźć pomysły na ciekawe artykuły natywne. Muszą one być przygotowane i przedstawione tak, by użytkownik chciał się z nimi zapoznać i uznał je za warte poświęcenia czasu na czytanie.

Treści, które zaprezentujemy w artykule powinny być przekazane w sposób obiektywny, w oderwaniu od konkretnych (naszych) produktów ale jednocześnie pozostając w ich temacie. Jeśli czytelnik odczuje, że sugerujemy mu wybór naszych produktów, zniechęci się do nas i do całego artykułu. Idealnym rozwiązaniem jest, gdy nazwa firmy pada dopiero na końcu materiału, jako nazwa eksperta tworzącego artykuł, np. w formie adnotacji „Artykuł powstał przy współpracy z firmą XYZ”.

Zwracajmy również uwagę na język, którym będzie napisany nasz tekst. Dostosujmy go do odbiorcy i zadbajmy by był dla niego zrozumiały. Fachowej nomenklatury możemy używać, gdy przekaz kierujemy do specjalistów z danej dziedziny, nie sprawdzi się ona gdy mają nas czytać inni użytkownicy.

Przygotowując artykuł, zawsze na pierwszym miejscu stawiajmy naszych potencjalnych klientów. Dla nich tekst ma być przydatny, zrozumiały i łatwy w odbiorze.

Czy warto zlecić napisanie artykułu natywnego redakcji?


Artykuł możemy napisać sami. Możemy również to zadanie zlecić redakcji serwisu, w którym zamierzamy go opublikować. Takie rozwiązanie ma wiele zalet:
  • Redaktorzy dobrze znają potrzeby i oczekiwania swoich czytelników
  • Wiedzą jakich informacji użytkownicy poszukują
  • Przygotują artykuł dopasowany do stylu panującego w danym serwisie.

Jeśli więc nie mamy tzw. „lekkiego pióra” czy też nigdy nie pisaliśmy tego typu artykułów warto rozważyć pomoc redakcji serwisu, w którym chcielibyśmy artykuł opublikować. Przynajmniej na początku naszej przygody z content marketingiem takie rozwiązanie znacznie ułatwi nam zadanie oraz przyspieszy realizację założonych planów.

Pamiętajmy jednak, że mimo wszystko to my jesteśmy ekspertem w naszej dziedzinie. Zlecając redakcji przygotowanie artykułu, dostarczmy więc ze swojej strony wszelkich możliwych materiałów, które pomogą redaktorowi zapoznać się ze specyfiką naszej firmy, produktów i branży. Mogą to być materiały marketingowe, badania rynkowe, analizy, przykładowe wcześniejsze publikacje. Również wszelkie wskazówki i wytyczne z naszej strony, ułatwią współpracę i stworzenie interesującego i wartościowego tekstu.



Artykuł natywny, czyli jaki? Jak napisać dobry artykuł natywny?

Opublikuj artykuł natywny Twojej firmy

Skontaktuj się z nami i promuj swoją firmę, produkty i usługi za pomocą narzędzi content marketingowych na eGospodarka.pl. Doradzimy w doborze tematów najlepszych do promocji. Pomożemy w przygotowaniu artykułów do publikacji.

Biuro reklamy eGospodarka.pl

Telefon: (22) 621 07 85
E-mail: reklama@egospodarka.pl
Skype: eGospodarka.pl