eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Kupony rabatowe zdobywają polski rynek

Kupony rabatowe zdobywają polski rynek

2013-11-07 10:05

Przeczytaj także: Zakupy grupowe Polek


Rozwój zależny od partnerów (sklepy internetowe)
Przychody serwisów udostępniających kody rabatowe zależą od liczby współpracujących w ramach sieci afiliacyjnych sklepów. Świadomość sklepów o opłacalności dystrybucji kuponów rabatowych jest ważna i spadek zainteresowania tą formą generowania przychodów może odbić się na wynikach firm kuponowych. W Stanach znane są przypadki, że niektórzy sprzedawcy żądali usunięcia kopii voucherów ze stron RetailMeNot (prawdopodobnie dążyli do skupienia ruchu na swoim serwisie chcąc ominąć pośredników).

Uzależnienie od sieci afiliacyjnych
Portale z kuponami rzadko wchodzą w bezpośrednie relacje z samymi sklepami (przynajmniej w kwestiach rozliczania transakcji). W tym celu korzystają z usług sieci afiliacyjnych (w Polsce np. Zanox, Tradedoubler, Webepartners itp.), które negocjują stawki ze sprzedawcami i pobierają przy tym swoją prowizję. Znane są przypadki, kiedy mechanizmy sieci miały problemy z prawidłowym naliczeniem wszystkich transakcji (dotyczy szczególnie przy przekierowaniu do wersji mobilnych sklepów internetowych). Bycie serwisem pomiędzy sklepem a siecią afiliacyjną utrudnia też budowanie silnej marki i nawiązywanie bliższych relacji ze sprzedawcami.

Przykładem ryzyka związanego z byciem zależnym od sieci jest Google Affiliate Network (sieć afiliacyjna od Google), którą Google po prostu zgasiło w kwietniu tego  roku - 14.5% przychodów RetailMeNot pochodziło właśnie z tej sieci (2012 r.).

To tylko niektóre z czynników ryzyka biznesu kuponowego. Warto dodać, że rynek kuponów promocyjnych jest niezwykle konkurencyjny i dynamiczny.

Podsumowanie

Z analizy GoDealla.pl wynika, że już teraz w Polsce jest wiele podmiotów walczących o swój kawałek tortu. Patrząc na sukces RetailMeNot w Stanach, podobnych serwisów będzie przybywać, a konkurencja między nimi zaostrzać.

Czy w Polsce nastąpi wysyp serwisów kuponowych, tak jak to miało miejsce z portalami zakupów grupowych w 2011 roku? Czy wyłoni się jeden lider, jakim jest RetailMeNot w USA?

Wreszcie, czy polskie sklepy jednogłośnie uznają kupony za odpowiednie narzędzie wspierające sprzedaż? Uwzględniając model efektywnościowy, kupony mają dużą szansę stać się realną alternatywą dla coraz droższych i mniej opłacalnych porównywarek cenowych.

Najciekawsze fakty o kuponach rabatowych:
  • Pierwszy kupon wydała Coca-cola w 1888 r. Upoważniał do bezpłatnej butelki napoju.
  • 3 na 4 osoby w USA kupiły coś z kuponem
  • Od 4 do 5 miliardów dolarów. Tyle rocznie oszczędzają konsumenci w Stanach dzięki kuponom 1.3 dolara to średnia wartość kuponu, który realizuje się w sklepie spożywczym
  • Ponad 330 miliardów kuponów wydrukowano w USA w 2010 roku (z tego tylko 3.3 miliarda zostało zrealizowanych!)
  • 28% wszystkich kuponów dotyczą artykułów spożywczych
  • 2.3 na 5 firm oferuje klientom kupony zniżkowe
  • Gazety są najpopularniejszym źródłem zdobywania kuponów - 79%. E-mail - 59%. Strony internetowe - 33%
  • Z 12.3 (2010 r.) do 53.2 milionów (2014 r.). O tyle wzrośnie liczba klientów korzystających z kuponów mobilnych w USA
  • 470 milardów dolarów. Tyle warte były kupony dostępne w USA w 2011 r.
  • Matki 2x częściej poszukują kuponów niż pozostałe kobiety
  • 42% użytkowników smartfonów i/lub tabletów skorzystało z mobilnych rabatów
  • Amerykański Walmart jest liderem, który publikuje najwięcej gazetek z kuponami
  • Średnio, od momentu wydania, kupon przedawnia w ciągu 9 tygodni

Autor: Kamil Kaniuk, Pomysłodawca

poprzednia  

1 2 3

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: