Polki na zakupach. Gdzie szukają inspiracji?
2016-03-14 13:49
Polki na zakupach © alotofpeople - Fotolia.com
Przeczytaj także: Decyzje zakupowe: kobiety samodzielne, mężczyźni wrażliwi i modni
Celem badania przeprowadzonego przez firmę badawczą PMR na zlecenie Westwing Home & Living było znalezienie źródeł inspiracji, do których sięgają polskie kobiety, planując zakup różnych dóbr i usług.Analiza zachowań Polek dowiodła, że przy zakupie ubrań, kosmetyków oraz artykułów wyposażenia najchętniej zaglądają one do internetu – takiej odpowiedzi udzieliło ponad 70% respondentek. Z kolei w przypadku 1/3 ankietowanych istotną rolę odgrywają tradycyjne media, w szczególności prasa oraz telewizja. Cenne okazują się również rady najbliższych. Jednocześnie wyniki badania dowodzą, że kupujący nie bardzo ufają kompetencjom sprzedawców - stosunkowo mała grupa badanych wierzy, że są oni w stanie udzielić informacji niezbędnych do podjęcia decyzji zakupowej.
– Planując zakup rzeczy, którymi będziemy otaczać się na co dzień – ubrań, kosmetyków, mebli oraz dodatków do domu – najczęściej poszukujemy inspiracji u bezstronnych ekspertów. Internet jest idealnym miejscem, tu możemy nie tylko znaleźć podstawowe informacje o przedmiocie, ale również zapoznać się z opiniami o nim, skonfrontować nasze oczekiwania ze zdaniem osób, który już daną rzecz kupiły. Jeśli chcemy zasięgnąć bezpośredniej porady udajemy się do osób nam najbliższych – rodziny i przyjaciół, wierząc w to, że są one obiektywne i biorą odpowiedzialność za daną rekomendację – mówi Marta Suchodolska, Dyrektor Stylu Westwing.pl.
Z opinii najbliższych chętnie korzystamy też poszukując inspiracji w zakresie możliwości spędzania czasu wolnego czy podróży. Lepszym doradcą okazał się jedynie internet. Szukając pomysłu na wakacje aż 73% ankietowanych zagląda do sieci, chcąc poszerzyć swoją wiedzę w zakresie hobby robi to 63%. Jak dowodzą wyniki sondażu, ważną rolę zaczynają również odgrywać aplikacje mobilne. Czerpiemy z nich inspiracje równie często, jak z prasy i telewizji! Wyniki badania pokazują jednocześnie, że najmniejszym zaufaniem darzymy sprzedawców w sklepach.
Sytuacja zmienia się w momencie, kiedy naszym celem staje się zakup urządzeń elektronicznych lub usług bankowych. Wówczas dużą wiarę pokładamy w sprzedawcach ufając, że dysponują oni ekspercką wiedzą. Co ciekawe, ważną rolę – zwłaszcza w przypadku usług bankowych – odgrywają media społecznościowe. Aż 17% badanych szukając inspiracji w kwestiach związanych z finansami, odwiedza portale społecznościowe.
fot. mat. prasowe
Źródła inspiracji
fot. mat. prasowe
Źródła inspiracji cd.
– Internet ma nas zainspirować, sprzedawcy dostarczyć sugestii w obszarach, w których brakuje nam wiedzy, znajomi i rodzina utwierdzić w wyborze. Świat zakupów to dla konsumentów, poza przyjemnością samą w sobie, ryzyko nietrafionych decyzji i dysonansu pozakupowego, dlatego też wybierając się na zakupy szukamy pomocy. W zależności od kategorii produktowej preferowana pomoc pochodzi z innego kanału. Tam, gdzie więcej miejsca na spontaniczne i impulsowe zakupy, tam częściej wystarczy opinia bliskiej osoby. Tam, gdzie pojawia się potrzeba odmiany, chętniej sięgamy po inspiracje w internecie, które – jeśli zakup wiąże się z istotnym wydatkiem – konsultujemy ze sprzedawcą, żeby z wyprzedzeniem odsunąć potencjalne pozakupowe wątpliwości. Polkom, zwłaszcza użytkowniczkom internetu, trudno dziś robić zakupy bez pomocy tego medium, ale nie zapominajmy, że na koniec do gry wchodzi kobieca intuicja – mówi Marcin Rzepka, Partner w PMR.
Informacje o cadaniu
Badanie przeprowadziła firma PMR na zlecenie Westwing Home & Living w dniach 3-6 listopada 2015 roku. Dane zebrane zostały metodą CAWI. Sondaż przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1010 pełnoletnich Polek, korzystających z internetu co najmniej kilka razy w miesiącu. Grupa ta stanowi 2/3 populacji kobiet w Polsce.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Kupony rabatowe zdobywają polski rynek
-
Marki własne: ciągle za drogie, aby zdobyć rynek?
-
Czego szuka Polak na zakupach i czy to dostaje?
-
Pokolenie Z stawia na zakupy online
-
Czego pragną konsumenci? Kantar przedstawia trendy na 2024 rok
-
Boże Narodzenie. Jak uniknąć kompulsywnych zakupów i sprzątania?
-
Duty free: dlaczego nie chcemy kupować w sklepie bezcłowym?
-
Polacy porzucili hipermarkety, teraz liczą się dyskonty?
-
Mobilne aplikacje zakupowe: jakie wady i zalety?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)