eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wydatki na reklamę w Polsce spadną

Wydatki na reklamę w Polsce spadną

2012-10-03 10:10

Przeczytaj także: Wydatki na reklamę online wzrosną


fot. mat. prasowe

Dynamika wydatków na reklamę w krajach strefy euro

ZenithOptimedia spodziewa się dużego spadku wydatków reklamowych w krajach ogarniętych kryzysem – od -6,5% we Włoszech do -33,2% w Grecji

Sytuacja w strefie euro zaważyła na prognozach dla całej Europy. Od czerwca analitycy ZenithOptimedia zredukowali prognozy dla Europy Zachodniej z 0,4% do -0,7%, a dla Europy Środkowej i Wschodniej – z 6,2% do 1,8%. Spodziewają się, że wzrost w Europie Zachodniej będzie powolny – o 1,7% w 2013 i o 2,7% w 2014. Natomiast Europa Środkowa i Wschodnia powinna podnieść się szybko – o 7,4% w 2013, głownie za sprawą Rosji, czyli największego rynku reklamowego w regionie, gdzie spodziewane jest przyspieszenie wzrostu wydatków od 13% w 2012 do 14,5% w 2013.

Prognoza wydatków na globalnym rynku reklamowym

ZenithOptimedia prognozuje, że globalne wydatki na reklamę wzrosną w 2012 r. o 3,8%, a wartość rynku reklamowego na koniec roku sięgnie 502 miliardów dolarów. Szacunki te są niższe od zakładanych w czerwcu, kiedy spodziewano się wzrostu o 4,3%. Skorygowane zostały również prognozy wydatków reklamowych w kolejnych latach – w 2013 roku spodziewany jest wzrost o 4,6%, a w 2014 r. – o 5,2%.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe w podziale na regiony

ZenithOptimedia prognozuje, że globalne wydatki na reklamę wzrosną w 2012 r. o 3,8%, a wartość rynku reklamowego na koniec roku sięgnie 502 miliardów dolarów

Amerykański rynek reklamowy wciąż rośnie, co w połączeniu z dobrą sytuacją na rynkach rozwijających się (definiowanych tu jako kraje poza Ameryką Północną, Europą Zachodnią i Japonią) i wzrostem globalnych wydatków na digital, pomogło złagodzić spadki wydatków na reklamę w strefie euro.

Analitycy ZenithOptimedia podwyższyli prognozy wzrostu wydatków reklamowych w Ameryce Północnej z 3,6% w 2012 do 4,2%. Ten wzrost jest efektem bardzo dobrych wyników oglądalności olimpiady – ratingi były o 30% wyższe niż się spodziewano. Ceremonię otwarcia letnich igrzysk olimpijskich w Londynie oglądała w USA rekordowa liczba widzów – 41 milionów. Rozmach kampanii prezydenckiej jest także większy niż się spodziewano. Wydatki na spoty telewizyjne polityków są obecnie o 90% wyższe niż podczas wyborów w 2010 roku. Według ZenithOptimedia dzięki kampanii wyborczej wartość amerykańskiego rynku reklamy wzrośnie o 3 mld dolarów. Suma wydatków na kampanię wyborcza będzie wyższa, jednak intensywna kampania polityków sprawi, że w okresie przedwyborczym inni reklamodawcy ograniczą swoje wydatki.

ZenithOptimedia obniża także prognozy wzrostu dla regionu Azji i Pacyfiku z 6,7% do 6,2% oraz Ameryki Łacińskiej z 7,8% do 7,7%. W kolejnych latach w regionie Azji i Pacyfiku spodziewany jest jednak wzrost wydatków reklamowych o 6% rocznie w 2013 i 2014 roku (a wyłączając japoński rynek – o 8–9%), natomiast w Ameryce Łacińskiej spodziewany jest wzrost rynku o 9–10%.

Z uwagi na niepokoje polityczne i społeczne reklamodawcy w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej pozostają ostrożni, dlatego według prognoz ZenithOptimedia tamtejszy rynek wzrośnie zaledwie o 1% w 2012 roku. W kolejnych latach także spodziewany jest wzrost – o 2,8% w 2013 i o 2,3 w 2014 roku.

fot. mat. prasowe

10 największych rynków reklamowych

Mimo szybkiego wzrostu na rynkach rozwijających się, USA wciąż przynoszą najwięcej nowych dolarów na globalnym rynku

Mimo szybkiego wzrostu na rynkach rozwijających się, USA wciąż przynoszą najwięcej nowych dolarów na globalnym rynku. W latach 2011-2014 wartość globalnego rynku reklamy wzrośnie o 69 mld USD. 29% tej kwoty będą stanowiły wydatki na reklamę w USA, a kolejne 36% – wydatki na reklamę w Chinach, Brazylii i Rosji. Łącznie rynki rozwijające się przyczynią się w tym czasie do wzrostu globalnego rynku o 59%, zwiększając tym samym swój udział w globalnych wydatkach na reklamę z 33 do 36,2%.

ZenithOptimedia prognozuje że w 2013 roku Brazylia prześcignie Wielką Brytanię i stanie się piątym co do wielkości rynkiem reklamowym na świecie, natomiast w 2014 Rosja wyprzedzi Kanadę, zajmując 9 miejsce w światowej czołówce. Chiny zajmują obecnie trzecie miejsce na liście światowych liderów, jednak stopniowo doganiają znajdującą się na drugim miejscu Japonię.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: