eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wydatki na reklamę online wzrosną

Wydatki na reklamę online wzrosną

2009-11-02 09:51

Wydatki na reklamę online wzrosną

Media wykorzystywane w reklamie w I półroczu 2008 względem I półrocza 2009 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Barometr IAB to nowe badanie rynku zainicjowane przez Związek Pracodawców Branży Interaktywnej Interactive Advertising Bureau Polska. Wnioski z pierwszej edycji badania są bardzo obiecujące dla branży reklamy interaktywnej. Co najistotniejsze - widać wyraźne zwiększenie zainteresowania reklamą w Internecie kosztem pozostałych kanałów marketingowych, wzrost wydatków reklamowych na Internet w najbliższym czasie oraz coraz lepsze postrzeganie tego medium wśród marketerów.

Przeczytaj także: Wydatki na reklamę w Polsce i na świecie - prognozy 2016

fot. mat. prasowe

Media wykorzystywane w reklamie w I półroczu 2008 względem I półrocza 2009

Media wykorzystywane w reklamie w I półroczu 2008 względem I półrocza 2009

Najciekawsze wnioski z pierwszej edycji badania:
  • 67% ankietowanych firm reklamuje się online (2008 – 66%). Co istotne, jest to drugi wynik, zaraz po czasopismach. Jednocześnie respondenci deklarują wyraźny spadek zainteresowania reklamą prasową – z 77 na 69% w porównaniu do roku 2008 i 2009,
  • ponad 40% firm zamierza zwiększyć wydatki na online w II połowie 2009 roku – najlepszy wynik ze wszystkich mediów. 50% ankietowanych nie zmieni wydatków na online a tylko 7% zmniejszy – mimo, że ogółem 39% zamierza zmniejszyć globalnie wydatki na reklamę,
  • w przypadku tradycyjnych mediów jak prasa, radio czy telewizja blisko ponad 70% firm deklaruje, że wydatki na te kanały reklamowe nie ulegną zmianie. Oznacza to, że firmy, które do tej pory nie korzystały z tych mediów nie mają zamiaru z nich skorzystać, a większość tych, które korzystają pozostawią wydatki na niezmienionym poziomie.
  • 8% zamierza zwiększyć wydatki w kanale mobile (GSM),
  • firmy pozytywnie oceniają skuteczność działań w Internecie: najlepiej w takich wymiarach jak efektywność kosztowa, mierzalność efektów oraz elastyczność użycia (odpowiednio 3,4; 3,4 i 3,6 w skali 1-4) – są to najlepsze wyniki wśród wszystkich mediów.
Powyższe wskaźniki odnoszą się do ogółu respondentów, natomiast wśród ankietowanych aktywnie wykorzystujących Internet w swojej strategii komunikacji reklamowej są jeszcze lepsze.

fot. mat. prasowe

Przewidywana procentowa zmiana wydatków reklamowych I półrocza 2008 i 2009 (Ogółem, N=300)

Przewidywana procentowa zmiana wydatków reklamowych I półrocza 2008 i 2009 (Ogółem, N=300)

Celem badania, które Związek chce przeprowadzać cyklicznie, jest określenie częstotliwości wykorzystywania różnych rodzajów mediów w reklamie oraz ich ocena ze względu na zasięg, skuteczność, efektywność i inne aspekty, zbadania struktury wydatków na poszczególne media reklamowe, porównanie dynamiki i wydatków reklamowych na poszczególne media w pierwszym półroczu danych lat oraz plany struktury wydatkowej na poszczególne media reklamowe na najbliższe sześć miesięcy. Co ważne, Barometr IAB, dotyczący roku 2008 i 2009 potwierdza wyniki dwóch innych badań realizowanych dotychczas przez IAB Polska – AdEx i CreativeEx – i jest kolejnym krokiem Związku służącym pogłębianiu wiedzy o polskim rynku reklamy.

„Postanowiliśmy pójść krok dalej i tym razem o rynkowe trendy zapytaliśmy marketerów, czyli ludzi, którzy są odpowiedzialni za przygotowanie i dystrybucję budżetów w firmach korzystających z usług firm stowarzyszonych w IAB. Wierzymy, że jest to wiedza, która pozwoli wszystkim podmiotom obecnym na rynku na bardziej efektywną współpracę” – komentuje Jarosław Sobolewski, dyrektor generalny IAB Polska.

Informacje o badaniu
Dane zbierane są z całego rynku i pochodzą od marketerów, którzy zgodzili się wziąć udział w badaniu. Partnerem badania jest PENTOR RESEARCH INTERNATIONAL S.A.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: