eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polski konsument 2009

Polski konsument 2009

2010-12-20 11:15

Przeczytaj także: Seniorzy a ochrona praw konsumenta


Badania pokazują jednak, że wciąż spora rzesza konsumentów nie korzysta z tej możliwości – 68 proc. ankietowanych w roku 2009 twierdzi, że nigdy nie robiło zakupów w sklepie internetowym, a 70 proc. nigdy nie korzystało z aukcji internetowych. Analizując wyniki dwóch pomiarów obserwujemy zwiększającą się popularność sprzedaży w Internecie, kosztem tradycyjnej sprzedaży wysyłkowej. Internet, oferując większą różnorodność produktów oraz większe możliwości zapoznania się z dostępnym asortymentem, ma przewagę nad dotychczasowymi metodami wykorzystywanymi w sprzedaży wysyłkowej. Dokonywanie zakupów przez Internet ciągle jeszcze pozostaje domeną młodszych konsumentów. Wśród osób korzystających z e-handlu 49 proc. stanowią osoby w wieku 18-29 lat. Jedynie 9 proc. osób w wieku 50–59 lat dokonało w ciągu ostatniego roku zakupu drogą elektroniczną.

fot. mat. prasowe

Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupował(a) Pan(i) jakieś produkty lub usługi...?

Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupował(a) Pan(i) jakieś produkty lub usługi...?


Czym się kierujemy robiąc zakupy? Głównym kryterium naszego wyboru jest niezmiennie od dwóch lat cena. Kierują się nią także osoby zamożne, w tym „nieufni liderzy”, którzy stanowią prawie jedną piątą badanych. Należą oni do osób oszczędnych, dlatego częściej zwrócą uwagę na koszt, niż na markę. Świetnie znają swoje prawa i nie mają zaufania do reklamy, którą uważają za narzędzie wprowadzające konsumentów w błąd.

fot. mat. prasowe

Czym przede wszystkim kieruje się Pan(i) kupując odzież i obuwie?

Czym przede wszystkim kieruje się Pan(i) kupując odzież i obuwie?

Podczas zakupu żywności 66 proc. osób zwraca uwagę na datę ważności, Zdecydowana większość ankietowanych wskazuje na cenę produktu jako główne kryterium wyboru. W przypadku artykułów żywnościowych jest to 86 proc. ankietowanych, a podczas zakupu kosmetyków i art. chemicznych 79 proc. badanych. Kupując produkty spożywcze, 66 proc. konsumentów zwraca uwagę na datę ważności produktu, 60 proc. na markę/nazwę producenta, ale już jedynie 35 proc. patrzy na informacje o składzie i metodzie produkcji. Sięgając po kosmetyki 63 proc. badanych kieruje się jakością, ale istotna jest też dla nich marka produktu (58 proc.). Podobnymi kryteriami Polacy kierują się podczas wyboru produktów kosmetycznych: 63 proc. deklaruje kierowanie się jakością danego produktu, a 58 proc. zwraca uwagę na markę. Inne kryteria uzyskują relatywnie mniejszą liczbę wskazań.

Różnica procentowa pomiędzy najistotniejszym czynnikiem (ceną) a kolejnymi kryteriami jest stosunkowo najmniejsza w przypadku sprzętu RTV i AGD. Poza ceną, konsumenci często wskazują na markę, funkcje i parametry danego sprzętu, jakość oraz okres gwarancyjny. Zakup takiego sprzętu ma charakter okazjonalny, produkt ma służyć przez dłuższy czas, stąd też większa motywacja klientów do wyboru towaru o jak najlepszych parametrach. Przy zakupie sprzętu RTV lub AGD decyzję staramy podejmować się wspólnie, wspomagając się oceną kogoś innego. W nieznacznym jednak stopniu przedkładamy opinie ekspertów lub osób stosujących produkt w praktyce ponad te, które znajdziemy w Internecie.

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: