eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Marketing a różnice płci

Marketing a różnice płci

2010-05-12 13:02

Niektórzy uważają, że w dzisiejszych czasach płeć nie ma znaczenia. Dowodzą, że to nie geny, a wychowanie, stereotypy i nasze oczekiwania wpływają na zachowanie dzieci. Jednak...

Przeczytaj także: Badania marketingowe a wybór marki

Każdy z nas doświadcza różnorodności płciowej. Skoro więc to zróżnicowanie jest dla nas oczywiste, na co dzień doświadczane, opisywane w książkach, to pojawia się pytanie – dlaczego wciąż odmawiamy jego zaakceptowania?

Pozorny podział płciowy

Reklamy samochodów najczęściej kierują swój komunikat wprost do mężczyzn, a reklamy proszków do prania – do kobiet. Ewidentnie występuje tutaj rozdzielność płciowa. Jednak warto się zastanowić, na ile jest ona prawdziwa. Jest to dobry przykład podążania za stereotypami płciowymi, a nie dowód na to, że zaakceptowaliśmy fakt, że kobiety i mężczyźni są różni. Co więcej, jest to przykład
pokazujący, że marketingowcy nie chcą zaakceptować faktu, że definicje, role i potrzeby obu płci się zmieniły.

Można to zobrazować przykładem kobiet, które jeżdżą samochodami i – nawet jeśli korzystają z pomocy mężczyzn przy ich wyborze – i tak kupują ten, który im się bardziej podoba, a nie ten, który ma największe obroty, najmocniejszy silnik itd. Tak samo mężczyźni używają proszków do prania, i to nie tylko single. Nawet w bardzo tradycyjnych rodzinach często to mężczyźni piorą i prasują (niechętnie, ale jednak), a jeszcze częściej robią zakupy.

Jak się ich bada? Badania etnograficzne, które zakładają przede wszystkim konieczność dopasowania się do naturalnego kontekstu, zakładają także, że przy konstrukcji projektu badawczego trzeba również uwzględnić różnice płciowe.

Niezależnie, czy to przez geny czy przez wychowanie – kobiety i mężczyźni różnią się swoim usposobieniem. Aby poprawnie przeprowadzić badanie, należy nie tylko te różnice zaakceptować, ale także się do nich dostosować. W celu pogłębienia analizy warto też nałożyć pokoleniowość, ponieważ płeć daje nam tylko ogólne pojęcie na temat specyfiki ludzi. Badanie mężczyzn w wieku 40-50 lat w Warszawie jest zupełnie inne niż badanie mężczyzn w wieku 18-22 lata w tym samym mieście. Ciekawe jest to, że zdecydowanie większe różnice międzypokoleniowe zauważalne są wśród mężczyzn niż wśród kobiet. Psycholodzy tłumaczą to szerszymi zdolnościami adaptacyjnymi i przystosowawczymi. Mężczyźni wykazują się upartym utrzymywaniem pewnych wykształconych przez siebie schematów i często są mniej otwarci na duże zmiany społeczne. Musimy jednak pamiętać, że mniej nie oznacza wcale.

Specyfika kobiet

Niezależnie od wybranej techniki, kobiety bada się łatwiej, ale dużo trudniej się takie badanie analizuje. Badacz bez problemu skłoni informatorkę do szczegółowych zwierzeń, jednak im bardziej kobieta zagłębia się w temat rozmowy, tym więcej pojawia się u niej wątpliwości co do jej własnych początkowych przekonań, a w efekcie często zupełnie zmienia zdanie. W takiej sytuacji kobiety zaczynają na głos dochodzić do prawdziwej istoty rzeczy. Niejednokrotnie zdarza się, że nawet po tak dokładnej analizie nadal nie są pewne, jak w końcu jest naprawdę. Właśnie tutaj widać wyraźnie, jak dużą rolę w badaniu odgrywa doświadczony badacz. Jego podstawowym zadaniem jest dojść do prawdy na podstawie często sprzecznych ze sobą wskazówek.

W odróżnieniu od mężczyzn, kobiety nie potrzebują poświęcenia dużej ilości czasu na zdobywanie zaufania i „rozkręcanie się”. Jeżeli chcą z badaczem rozmawiać, to szybko wchodzą z nim w relacje. Z tego powodu ważne jest, żeby nie tracić zbyt wiele czasu na ten początkowy etap. Lepiej zachować go na poszukiwanie rozwiązań zagadek, jakimi kobiety są nawet dla samych siebie. Przykład takiej zagadki? Proszę. Większość kobiet zapytanych, czy wierzą w działanie kosmetyków wyszczuplających, odpowie, że nie kupują kremów takiego typu. Jednak, gdy spojrzymy na ich półkę w łazience, znajdziemy przynajmniej dwa. Skąd taki paradoks? Panie nie wierzą w działanie produktów poprawiających sylwetkę, ale… mają nadzieję, dlatego za każdym razem, kiedy widzą nowy produkt, znowu decydują się wypróbować jego skuteczność. Trzeba zaznaczyć, że kluczowym zagadnieniem tego badania było poznanie atrybutów, haseł, znaków czy symboli, które wywołują u kobiet ową nadzieję i decydują o chęci spróbowania na nowo.

Specyfika mężczyzn

W przypadku mężczyzn często trudniej jest uzyskać potrzebne informacje, jednak kiedy już się to uda, dużo łatwiej jest je przeanalizować. Bynajmniej nie wynika to z założenia, że mężczyźni mówią zawsze prawdę i tylko prawdę. Kłamstwa mówią pewnie, ale zapominają o tym, że jest możliwość ich sprawdzenia.
Przeczytaj także: Cele i wartość marketingu Cele i wartość marketingu

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: