eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Konsumenci wolą marki lokalne?

Konsumenci wolą marki lokalne?

2007-04-26 02:14

Prawie 60 procent respondentów z krajów o rozwijających się rynkach chętniej kupiłoby produkt marki lokalnej j niż marki międzynarodowej, jeśli cena obu produktów byłaby taka sama. Konsumenci z tych "gorących punktów" (ang. Hot Spots) - mają te same preferencje odnośnie ulubionych marek samochodów (Toyota), fast-foodów (McDonalds) oraz hoteli (Hilton), co konsumenci na rozwiniętych rynkach - ujawnia firma badawcza Synovate.

Przeczytaj także: Przy wyborze auta najważniejsza cena

Główna różnica? W „gorących punktach”, czyli na rozwijających się rynkach, preferowanym producentem odtwarzaczy MP3 jest Sony. W Polsce to odtwarzacz Creative wybierany był najczęściej, Sony zajął drugą pozycję, a na trzeciej uplasował się Phillips. iPod firmy Apple zajął wyższą pozycję na rynkach krajów rozwiniętych.

Marka ma znaczenie

Jan Hofmeyr, Global Head of Insights w firmie Synovate, komentuje - „Wyniki wskazują na to, że niezależnie od kraju pochodzenia produktu czy konsumenta, marki mają duże znaczenie i stanowią funkcjonalny i emocjonalny punkt odniesienia w zachowaniach zakupowych zarówno bogatych, jak i biednych. Konsumenci rynków rozwijających się demonstrują większe niż ci z rynków rozwiniętych skłonności, aby wierzyć, że marki międzynarodowe charakteryzują się lepszą jakością niż marki lokalne. Jedynie 30 procent respondentów z rynków rozwijających się wskazuje na lokalne marki jako tak samo dobre, jak międzynarodowe.”

„Te tendencje jednakże niekoniecznie przekładają się na zachowania zakupowe, ponieważ prawie 60 proc. tych samych konsumentów twierdzi, że chętniej kupiliby produkt lokalnej marki a nie międzynarodowej, jeśli produkty te byłyby w tej samej cenie. Ta widoczna dychotomia to jasny sygnał, że nie pochodzenie marki, ale sama marka ma znaczenie, zarówno wskazując na jakość marki z perspektywy funkcjonalności produktu, jak i jej zdolność dostarczania satysfakcji emocjonalnej” - dodaje Hofmyer.

Preferencje odnośnie marek na świecie

Konsumentów zapytano o ich preferencje w stosunku do marek różnorodnych produktów i usług, włączając w to samochody, hotele, restauracje szybkiej obsługi oraz elektroniczny sprzęt użytku domowego. Wyniki konsekwentnie pokazują, że marki globalne są najbardziej popularne wśród konsumentów.

W przypadku samochodów preferowaną marką jest Toyota. Ford, Volkswagen i BMW również mają silną pozycję.

Hilton został wybrany najlepszą siecią hoteli zarówno na rynkach rozwijających się, jak i rozwiniętych. Innymi popularnymi markami z tej branży są Holiday Inn, Mariott czy Sheraton. Polscy są innego zdania i najczęściej wskazywali na grupę hotelową Orbis (właściciela m. in. hoteli Mercure, Sofitel, Novotel, Ibis), drugą siecią w opinii Polaków jest Marriott, a trzecią Sheraton. Z kolei konsumenci na rozwijających się rynkach azjatyckich pokazują silne preferencje dla lokalnych marek, takich, jak Oriental Hotel i Shangri-La.

Nie jest zaskoczeniem, że światowy gigant fast-foodu - McDonalds, został wskazany przez większość badanych, również Polaków, jako preferowana przez nich marka restauracji szybkiej obsługi. KFC jest uważany za lepszą markę w Egipcie, RPA oraz Azji. Drugie miejsce zajął w Polsce KFC, a trzecie Pizza Hut.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: