Oszustwa internetowe V 2006
2006-06-16 00:05
Przeczytaj także: Oszustwa internetowe IV 2006
Wzmożone ataki skierowane były głównie na banki regionalne oraz spółdzielcze. Zauważono także zmiany na liście krajów, z których pochodzą ataki. Wyraźnie spadła ilość ataków pochodząca z terytorium Stanów Zjednoczonych. W maju stanowiły one nieco ponad połowę wszystkich ataków. Zanotowano natomiast zdecydowany wzrost z 8 do 14% ataków, które miały swoje źródła w Niemczech. Kolejne kraje na liście to Chiny, Wielka Brytania oraz Korea Południowa.W maju, jako obiekt ataku, hakerzy upodobali sobie szczególnie amerykańskie instytucje finansowe. Liczba ataków wzrosła tam bowiem gwałtownie z 43 do 74% wszystkich zanotowanych przez Centrum. Wśród instytucji finansowych spoza USA w kwietniu atakowano najczęściej banki z Wielkiej Brytanii (37%), Hiszpanii (15%), Niemiec oraz Kanady (po 11%).
Najpopularniejsze typy oszustw internetowych:
Phishing to forma kradzieży tożsamości (poufnych danych osobowych). Dokonując oszustwa phisher wysyła fałszywą wiadomość e-mail, która przypomina wyglądem wiadomość od instytucji finansowej. W wiadomości najczęściej jest link do strony internetowej, która udaje bank internetowy (jest do niej bardzo podobna). W rzeczywistości phisher przechwytuje wpisywane tam dane, takie jak: loginy i hasła do kont internetowych, by później je użyć do kradzieży realnych pieniędzy.
Pharming to również forma kradzieży tożsamości, polegająca na przekierowaniu (bez wiedzy i udziału użytkownika) do fałszywej strony internetowej, która wyglądem przypomina stronę instytucji finansowej. W ten sposób oszust może łatwo zdobyć poufne dane takie jak numer karty kredytowej, login, hasła czy dane osobowe.
Koń trojański (trojan) to program, który wykonuje na komputerze szkodliwe czynności bez wiedzy użytkownika (np. zbiera, zmienia lub niszczy dane).
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Oszustwa internetowe VIII 2006
-
Oszustwa internetowe VII 2006
-
Atak pharming przez plik wideo o iPhone
-
Oszustwa internetowe XI 2006
-
Świąteczne zakupy online. Jak odróżnić oszustwo od dobrej oferty?
-
Fałszywe e-recepty i bankowe konto rezerwowe, czyli nowe sposoby na wyłudzenie pieniędzy
-
Oszustwa internetowe mają się dobrze. Cyberprzestępcy preferują phishing
-
Wypełnianie ankiet za zniżkę. Na czym polega oszustwo? Jak się chronić?
-
Zagrożenia w sieci: spokój mąci nie tylko phishing