eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Profil Polaka-internauty 2006

Profil Polaka-internauty 2006

2006-02-16 14:04

Profil Polaka-internauty 2006

Udział segmentów użytkowników © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Wśród internautów można wyróżnić następujące segmenty użytkowników: Laicy, Pragmatycy, Rozrywkowi, Odkrywcy, Gaduły oraz Maniacy komputerowi - czytamy w najnowszym raporcie Gemius SA "Segmentacja użytkowników internetu". Autorska klasyfikacja została zaprezentowana na konferencji "2k6. Powrót boomu", zorganizowanej przez Internet Standard.

Przeczytaj także: Polskich internautów portret własny

"Pogłębiona analiza zachowań użytkowników w sieci pozwoliła nam wyróżnić sześć segmentów internautów znacząco różniących się pod względem sposobu korzystania z internetu - wyjaśnia Marcin Pery z Gemius SA. - Zaprezentowane profile nie tylko uzupełniają dotychczasową wiedzę, bazującą przede wszystkim na danych społeczno-demograficznych, ale także ułatwiają formułowanie strategii marketingowych nastawionych na pozyskanie konkretnych grup użytkowników".

Polscy internauci - kim są?

Jak wynika z raportu Gemius, w sieci możemy spotkać internautów wszechstronnie wykorzystujących zasoby internetu, w przypadku których ciężko jest wyróżnić dominujący cel korzystania z tego medium (Laicy, Odkrywcy, Maniacy komputerowi), jak i tych, którzy wykorzystują internet w jasno określonym celu: do komunikacji (Gaduły), zabawy (Rozrywkowi), bądź celów praktycznych (Pragmatycy). Niemniej ważnym aspektem w rozróżnianiu internautów jest stopień ich zaawansowania w posługiwaniu się nowymi technologiami, związanymi z dostępem do sieci. Takie podejście pozwala na odróżnienie trzech grup: użytkowników początkujących (Laicy, Rozrywkowi), internautów bardziej świadomie korzystających z sieci (Gaduły, Odkrywcy) oraz ekspertów komputerowych (Pragmatycy, Maniacy komputerowi).

fot. mat. prasowe

Udział segmentów użytkowników

Udział segmentów użytkowników

Oczywiście, wyodrębnione segmenty różnią się pod względem liczebnym. Biorąc pod uwagę udział poszczególnych segmentów w ogóle populacji polskich internautów, najliczniej reprezentowani są Laicy (28,5 proc.) oraz Pragmatycy (24,1 proc.). Najrzadziej w polskim internecie można natomiast spotkać Maniaków komputerowych (3,7 proc.). Jednak analizując aktywność poszczególnych segmentów użytkowników w sieci (mierzoną np. liczbą wykonanych odsłon, czy czasem spędzonym w internecie), proporcje ulegają zmianie. Maniacy komputerowi, mimo że najmniej liczni, są najbardziej aktywni. Tymczasem Laicy, stanowiący ponad 1/4 ogółu użytkowników, generują nieznaczny ruch w polskim internecie.

Profil internauty a cechy społeczno-demograficzne

Co ciekawe, omawiane segmenty można równie skutecznie analizować w kontekście cech demograficznych. Największy udział mężczyzn odnotowano w segmencie Maniaków komputerowych - stanowili oni aż 86,2 proc. Z kolei najbardziej zdominowanym segmentem przez kobiety są Laicy (65,1 proc. kobiet). Jest to wysoki wynik, biorąc pod uwagę fakt, iż w polskim internecie ciągle utrzymuje się przewaga mężczyzn. Warto również zwrócić uwagę na segment Gaduły, gdzie występuje niemal równowaga obu płci - kobiety stanowią 51,3 proc. a mężczyźni 48,7 proc. W pozostałych grupach przeważają mężczyźni, osiągając udział od 60,9 proc. do 68,0 proc.

Interesująca jest również charakterystyka użytkowników ze względu na wiek. Grupą wyraźnie zdominowaną przez najmłodszych internautów są Gaduły - osoby w wieku poniżej 25 lat stanowią w niej aż 71,7 proc. wszystkich użytkowników. Co ciekawe, w tym segmencie zaobserwowano ciekawą zależność - im starsi użytkownicy, tym mniejszy stanowią odsetek. Trend ten można interpretować jako malejące wraz z wiekiem zainteresowanie możliwościami komunikacyjnymi internetu. Użytkownicy w wieku 25-34 lata oraz 35-44 lata stanowią przeważającą część segmentu Pragmatyków. Z kolei grupą, w której relatywnie największą część stanowili użytkownicy najstarsi (powyżej 44 lat), okazali się Rozrywkowi (37,3%). Pozwala to wysnuć nieco zaskakujący wniosek, że spędzanie wolnego czasu, jako dominujący cel korzystania z internetu, charakteryzuje przede wszystkim starszych internautów.
Przeczytaj także: Internet a polska gospodarka Internet a polska gospodarka

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: