Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2011-2012
2012-11-29 13:35
Przeczytaj także: Polska gospodarka internetowa 2011
I. WYKORZYSTANIE TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH W PRZEDSIĘBIORSTWACH
Wyniki prezentuje się według wielkości przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa MAŁE to firmy, w których liczba pracujących wynosi 10-49 osób, przedsiębiorstwa ŚREDNIE – 50-249 osób, przedsiębiorstwa DUŻE – 250 i więcej osób.
Wyposażenie przedsiębiorstw w komputery
W 2012 r. udział przedsiębiorstw wykorzystujących komputery w Polsce wyniósł 94,7% i nieznacznie spadł w porównaniu do roku poprzedniego (o 1,0 pkt proc.). Najwyższy odsetek przedsiębiorstw z dostępem do Internetu odnotowano w województwie mazowieckim (95,4%), natomiast najniższy – w województwie świętokrzyskim (90,3%).
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa wykorzystujące komputery według klas wielkości
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa posiadające dostęp do Internetu według województw
Wartość wskaźnika wyższą niż średnio w kraju osiągnięto w sześciu województwach.
Połączenia internetowe
Efektywna komunikacja możliwa jest dzięki odpowiednim łączom dostępowym, zwłaszcza szerokopasmowym. Sposób dostępu do Internetu jest coraz łatwiejszy. W dobie szybkiego rozwoju technicznego, korzystanie z Internetu odbywa się już nie tylko za pomocą tradycyjnego komputera PC, ale również poprzez telefon komórkowy.
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa posiadające dostęp do Internetu według rodzaju łączy
Coraz częściej w przedsiębiorstwach korzysta się z Internetu poprzez łącze szerokopasmowe (81,9% przedsiębiorstw w 2012 r. wobec 77,5% w 2011 r.). Mniej popularne są wąskopasmowe łącza bezprzewodowe, chociaż udział przedsiębiorstw korzystających z Internetu za ich pomocą również wzrósł w skali roku (o 4,7 pkt proc. do 25,4%). Naturalną tendencją związaną z rozwojem nowych technologii jest obserwowany spadek wykorzystania modemu analogowego lub cyfrowego.
Pracujący wykorzystujący komputery
Wzrasta odsetek pracowników, dla których komputer staje się narzędziem pracy. W 2012 r. udział pracowników wykorzystujących komputery w pracy wyniósł 42,8% (wobec 42,3% w 2011 r.), przy czym największy odsetek odnotowano w województwie mazowieckim (57,1%), a najmniejszy – w województwie warmińsko-mazurskim (29,4%).
fot. mat. prasowe
Pracownicy wykorzystujący komputery według województw
Do 2012 r. dystans między najniższym, a najwyższym wskaźnikiem zmniejszał się. Jednak w 2011 r. odsetek pracowników wykorzystujących komputery w województwie mazowieckim znacznie wzrósł, przy jednoczesnym spadku w województwie o najmniejszej wartości tego wskaźnika (warmińsko-mazurskim).
Strona WWW
Wskaźnik przedsiębiorstw posiadających własną stronę internetową systematycznie wzrasta. W 2012 r. wyniósł on 67,6% i był wyższy o 2,9 pkt proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa posiadające własną stronę internetową według klas wielkości
Biorąc pod uwagę fakt, iż rzetelna informacja na stronach internetowych podmiotów gospodarczych zwiększa szanse marketingowe, firmy coraz częściej prezentują swoje katalogi wyrobów i usług na stronach WWW, zastępując tym samym tradycyjną reklamę. W 2012 r. 51,4% przedsiębiorstw korzystało z tej formy prezentacji swoich wyrobów i usług (wobec 46,9% w 2011 r.). Często wykorzystywaną funkcjonalnością strony internetowej jest również zapewnienie ochrony danych osobistych lub homologacja bezpieczeństwa.
fot. mat. prasowe
Przeznaczenie stron internetowych w przedsiębiorstwach
Handel elektroniczny
Wykorzystanie Internetu w handlu daje możliwość dotarcia do szerokiej grupy konsumentów, prezentacji własnych wyrobów i usług oraz umożliwia zawieranie transakcji zarówno krajowych, jak i transgranicznych.
Przedsiębiorstwa prowadzące handel za pośrednictwem sieci komputerowych częściej dokonywały zakupów niż sprzedaży. W 2011 r. prawie dwukrotnie więcej firm składało zamówienia przez Internet niż je otrzymywało.
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa składające i otrzymujące zamówienia poprzez sieci komputerowe
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Gwiazdy Internetu 2010
-
Gwiazdy Internetu XI 2010
-
Jakie strony internetowe popularne w Wielkanoc?
-
Okres świąteczny - czego szukali internauci?
-
Ile kosztuje dostęp do internetu? W Polsce najlepsze oferty
-
Internauci pod lupą: co interesowało nas w święta?
-
#10yearchallange. Jak zmienił się ruch w sieci?
-
Globalny ruch IP 2016 - 2021
-
Ukryte koszty wolnego Internetu - jak firmy tracą na słabym Internecie?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)