eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Zakupy online - typy klientów

Zakupy online - typy klientów

2012-09-14 00:25

Przeczytaj także: Kultura online. Jak bezpiecznie kupić bilety, muzykę i książki?


Typy klientów w e-commerce

Bryan Eisenberg zaproponował podział klientów według dominujących cech osobowości. Powstała matryca określająca, w jaki sposób dana grupa klientów kupuje. Jest ona doskonałą inspiracją do tego, by poprzez zaspokojenie potrzeb każdej z grup zwiększyć całościową konwersję konsumentów na klientów.
  • Współzawodniczący (Competitive) – decyzje zakupowe podejmują szybko, na podstawie logicznych przesłanek. Oczekują konkretów. Główne pytania: czym różni się oferta od konkurencji, jakie wartości niesie dla mnie.
  • Metodyczni (Methodical) – dążą do w pełni racjonalnych wyborów, dokonują gruntownych analiz przed podjęciem decyzji. Decyzje podejmują wolno, w pełni racjonalnie.
  • Spontaniczni (Spontaneous) – podejmują szybkie ale emocjonalne decyzje. Obawiają się utraty okazji, poszukują silnych doznań.
  • Humanistyczni (Humanistic) – cenią sobie osobisty kontakty, wymianę wiedzy. Są skłonni kierować się poradami i opiniami innych.

Każda z wymienionych wyżej grup inaczej podchodzi do procesu zakupowego i oczekuje innych ułatwień.

Oto przykładowe funkcje wspierające sprzedaż dla różnych typów klientów:

Współzawodniczący (Competitive)
  • Listy bestsellerów oraz inne rankingi produktów
  • Wyróżniaj i promuj najlepiej ocenioną dobrą i najlepiej ocenioną złą opinię – ułatwiaj szybki zapoznanie się z za i przeciw.
  • Korzystaj z możliwości, jakie daje AJAX (dynamiczne ładowanie informacji bez przeładowywania strony) aby pokazać najważniejsze informacje o produkcie już na listach wyników wyszukiwania/kategoriach.

Metodyczni (Methodical)
  • Korzystaj z narzędzi budujących zaufanie – referencji, certyfikatów.
  • Umożliwiaj porównywanie produktów.
  • Pokazuj jak najwięcej informacji o produkcie.
  • Korzystaj z wypowiedzi ekspertów, zewnętrznych ocen produktów.
  • Umożliwiaj szczegółowe wyszukiwanie produktu po atrybutach.

Spontaniczni (Spontaneous)
  • Korzystaj z prezentacji wideoproduktu i recenzji wideo tam, gdzie to tylko możliwe. Pokaż produkt w użyciu.
  • Twórz listy typu „HOT”, „Najczęściej komentowane” – wskazuj produkty cieszące się zainteresowaniem.
  • Korzystaj z ograniczonych czasowo promocji.
  • Informuj o kończącej się dostępności produku.

Humanistyczni (Humanistic)
  • Zachęcaj do opiniowania produktów – są one kluczowe dla tej grupy klientów.
  • Umożliwiaj sortowanie produktów według ocen klientów.
  • Twórz rankingi klienckie.
  • Stwórz program testów produktów i publikuj jego wyniki (np. w formie wideorecenzji konsumenckich).
  • Fora, blogi, media społecznościowe to miejsca gdzie możesz spotkać klientów z tej grupy.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: