eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Najcenniejsze marki świata 2012 - telekomunikacja

Najcenniejsze marki świata 2012 - telekomunikacja

2012-06-05 13:42

Najcenniejsze marki świata 2012 - telekomunikacja

Najcenniejsze marki świata 2012 – Telekomunikacja © fot. mat. prasowe

Marka AT&T utrzymała swoją pozycję lidera w kategorii dostawców usług telekomunikacyjnych w siódmym dorocznym rankingu BrandZ Top 100 opracowanym na podstawie badania realizowanego przez firmę Millward Brown Optimor.

Przeczytaj także: Najcenniejsze marki świata 2014 - telekomunikacja

W tegorocznym rankingu ten amerykański gigant telekomunikacyjny stracił 1%, osiągając wartość marki wynoszącą 68,9 mld USD. Mimo tego spadku marka AT&T poradziła sobie lepiej niż cały sektor, który odnotował spadek o 7% – spadła wartość niemal wszystkich spółek telekomunikacyjnych z wyjątkiem trzech graczy.

Największym wygranym okazał się Verizon, który wyprzedził zarówno China Mobile (nr 3 z wartością 47,0 mld USD), jak i Vodafone (nr 4, wartość 43,0 mld USD), osiągając wzrost o 15% przy wartości marki 49,2 mld USD.

Japońskiemu NTTDoCoMo udało się zwiększyć wartość marki o 3% (16,0 mld USD) i zająć miejsce 7. natomiast indyjski Airtel zadebiutował w rankingu na miejscu 9. z wartością marki 11,5 mld USD.

Global Brand Director w Millward Brown, Peter Walshe, stwierdził: „Branża telefonii komórkowej była w pewnym stopniu chroniona przed recesją, gdyż telefonia komórkowa, to jedna z niewielu dziedzin, w których konsumenci niechętnie godzą się na ograniczenia lub rezygnację z usług. Przyszłość może jednak rysować się mniej różowo, gdyż zmiana operatora będzie coraz łatwiejsza. W tym wyścigu wygrywać będą te sieci telekomunikacyjne, które będą upraszczać złożone taryfy i na nowo przyjrzą się temu, co oferują swoim klientom (tzw. doświadczenie konsumenckie). Jak dotąd nikt tego jeszcze w pełni nie dokonał”.

Inne najważniejsze informacje na temat rankingu branży telekomunikacyjnej:
  • Liczy się jakość: Rozpowszechnienie się smartfonów i powiązanych z nimi usług bazujących w dużym stopniu na przesyłaniu danych to czynnik, który na nowo zwrócił uwagę na znaczenie jakości sieci. Wartość marki Verizon wzrosła o 15% dzięki temu, że był to drugi operator w USA oferujący iPhone’a, po zakończeniu umowy z AT&T na wyłączność dystrybucji tych urządzeń. Verizon zawarł również umowę partnerską z firmą Vodafone w celu obsługiwania klientów z segmentu przedsiębiorstw międzynarodowych. Ten największy dostawca usług komórkowej w USA wart jest obecnie 49,1 mld USD i zajmuje dziewiąte miejsce w rankingu (nr 2 w rankingu firm telekomunikacyjnych, tuż za AT&T).
  • Telefony też się liczą: Siłę na rynku telekomunikacyjnym dają nie tylko sieci i platformy. Pną się w górę marki aparatów telefonicznych, na przykład chińska marka Huawei, która ma ambicję znaleźć się wśród pierwszej piątki smartphonów w ciągu najbliższych trzech lat. Doskonale radzi sobie także Samsung, zajmujący miejsce nr 55 w rankingu BrandZ Top 100. Wartość tej marki wzrosła w ostatnim roku o 16% i przekracza obecnie 14,1 mld USD, częściowo dzięki sukcesowi aparatów z serii Galaxy. Samsung skutecznie wyprzedził Apple’a na niejednym rynku, pozycjonując się jako marka fajnych aparatów za rozsądną cenę, alternatywnych wobec wszechobecnego iPhone’a. Na sześciu spośród 21 rynków, na których dokonywaliśmy pomiarów dla marek, Samsung już teraz wyprzedza Apple’a i można się spodziewać, że trend ten utrzyma się w przyszłości.
  • Ekspansja zagraniczna: Marka China Mobile prowadzi obecnie ekspansję poza swoim krajem macierzystym, natomiast indyjski Airtel z powodzeniem podbija rynek afrykański i jest na dobrej drodze, aby dobrze wykorzystać wzrost gospodarczy obserwowany w krajach Afryki Subsaharyjskiej.
  • Bitwa o kontrolę: Sektor telekomunikacyjny jest coraz bardziej złożony, dlatego niektóre czynniki sprzyjają sieciom podczas gdy inne czynniki powodują wzrost marek. Ponieważ coraz więcej urządzeń (np. aparaty fotograficzne czy tablety) wymaga kart SIM, jest to czynnik sprzyjający rozwojowi sieci. Zagraża im jednak rozwój platform software’owych (np. Android), który może sprawić, że sieci staną się w większym stopniu przekaźnikami wiadomości i danych aniżeli silnymi, samodzielnymi markami konsumenckimi.

fot. mat. prasowe

Najcenniejsze marki świata 2012 – Telekomunikacja

Zwycięzcą rankingu została marka AT&T


Informacje o badaniu
Ranking BrandZ Top 100 to jedyne badanie wartości marek na świecie, w którym uwzględnia się opinie klientów na temat kupowanych marek, w połączeniu z rygorystyczną analizą danych finansowych, wycen rynkowych, raportów analitycznych oraz profili ryzyka. Raport z badania, dostępny w Internecie, zawiera ranking oraz analizę najcenniejszych marek w kluczowych regionach świata dla 13 sektorów, w tym sektora telekomunikacyjnego.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: