eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › E-klient - zachowania nabywców

E-klient - zachowania nabywców

2004-08-23 14:55

E-klient - zachowania nabywców

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W dobie e-commerce na znaczeniu zyskuje potrzeba świadomego marketingowego podejścia do prowadzonej działalności. Ważnym orężem w konkurencyjnej walce o klienta staje się znajomość klienta, do którego kierowana jest oferta i umiejętne stosowanie narzędzi, technik i strategii związanych z promocją w Internecie.

Przeczytaj także: Audio marketing w świecie online

Kim jest e-klient?

Polski e-klient to najczęściej aktywny zawodowo, 28 letni mężczyzna. Niski odsetek kobiet kupujących w sieci (jedynie 23%) - zdaniem analityków - oznacza, że polski rynek e-commerce nadal znajduje się w początkowej fazie rozwoju. Jak pokazują zachodnie badania i analizy, kobiety są ważnym segmentem e-klientów [7, str. 2].

Według amerykańskich agencji badawczych także w USA Internet początkowo był domeną mężczyzn, na samym początku profil demograficzny użytkowników Sieci obejmował przede wszystkim maniaków komputerowych. Jednak ostatnie badania dotyczące tego, kim są użytkownicy Internetu, wskazują na znacznie większą równowagę - pojawiają się osoby ze wszystkich kategorii wiekowych, środowisk i obu płci. Statystyki wyglądają zachęcająco dla przyszłych dostawców usług internetowych - zainteresowanie Siecią widać u osób większości grup wiekowych.

Tabela 1: Wielkość zakupów elektronicznych w Internecie w USA zależnie od wieku (w %)
Źródło: GVU; "FT Management" Healey and Baker za [2, str. 114]

Producenci odczuwają pojawienie się "władzy dzieci" w Internecie. Inwestują zarówno, aby sprostać wymaganiom, jak i je kreować. Rośnie pokolenie dzieci, dla których komputer jest tak istotny jak telewizja. Świetnie sobie z nim radzą, chcą go używać i traktują jak część swojego życia codziennego. Dla tego pokolenia, dopóki jest w wieku nastoletnim, zakupy stanowią przede wszystkim okazję towarzyską, na którą czekają i która sprawia im przyjemność [2, str. 205].

Osoby kupujące w Sieci poświęcają więcej czasu na korzystanie z niej (średnio 8 godzin) niż internauci niekupujący w Internecie (średnio 5 godzin) tygodniowo. Zdaniem analityków czas spędzany w Sieci jest jednym z podstawowych wyznaczników zaawansowania użytkowników Internetu - pokazuje wyraźnie, że zakupów w sieci dokonują osoby dobrze z nią zapoznane [7, str. 2].

Wykres 1: Ile czasu internauta spędza w Sieci?
Źródło: [10]

Analizując powyższy wykres można zauważyć, że przeważająca część polskich internautów spędza w Sieci przeciętnie ponad 7 godzin tygodniowo. Aż 10% respondentów przyznało, że "surfowanie" w Internecie zajmuje im ponad 40 godzin w tygodniu. Można wysunąć przypuszczenie, że grupę osób stale korzystających z zakupów internetowych stanowi około 50% internautów. Ewentualne obawy związane z zakupami elektronicznymi niwelowane są przez dobrą znajomość aspektów związanych z funkcjonowaniem w Sieci.

 

1 2 ... 5

następna

oprac. : D. Stankiewicz, S. Millo / Gazeta IT Gazeta IT

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: