eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › E-klient - zachowania nabywców

E-klient - zachowania nabywców

2004-08-23 14:55

Przeczytaj także: Audio marketing w świecie online



Perspektywy rozwoju e-handlu w Polsce

Obecnie w Polsce działa 660 sklepów internetowych. W ostatnim półroczu ich liczba zmalała o 90. Zdaniem analityków I-Metrii zmniejszanie się liczby sklepów internetowych jest spowodowane racjonalizacją nastrojów wokół e-biznesu. Choć tempo spadku liczby sklepów zwiększyło się w ostatnich sześciu miesiącach, analitycy uważają, że nie należy spodziewać się dramatycznego spadku ich liczebności w najbliższych latach [8, str. 3]. Rekordową liczbę sklepów elektronicznych w Polsce, w wysokości 850, odnotowano w drugim kwartale 2001 roku. Od tego momentu liczba e-sklepów systematycznie spada. Jest to zbieżne z tendencją ogólnoświatową.

Sami internauci natomiast w większości przewidują, że w przyszłości będą korzystać z Internetu w takim samym stopniu jak obecnie (35,6 % respondentów). Także liczna grupa, bo ponad 30-procentowa, chce w przyszłości spędzać w Sieci zdecydowanie więcej czasu niż obecnie. Ponad 26 % respondentów przypuszcza, że zwiększy czas korzystania z Internetu - w porównaniu z tymi wynikami mniej niż 5-procentowa grupa badanych deklarująca zmniejszenie aktywności w Sieci wydaje się być znikoma [10].

Firma, która rozpozna swego klienta docelowego, musi mu zakomunikować swoja istnienia oraz proponowana ofertę. Spodziewać się należy, że coraz większą popularność zyskiwać sobie będą rozwiązania nowe a nie standardowe, kosztem tradycyjnych, wciąż jeszcze najchętniej wykorzystywanych. Wraz z rozwojem Internetu i techniki komputerowej pojawi się także wiele nowych, atrakcyjnych sposobów oddziaływania na klientów - internautów, wykorzystujących chociażby wyższą prędkość przesyłania danych czy moc obliczeniową nowych komputerów. Przekaz reklamowy w Internecie prawdopodobnie już niedługo będzie przypominał rodzaj interaktywnej reklamy telewizyjnej serwowanej jedynie osobom z danego segmentu docelowego.

Marketing w Internecie to przede wszystkim szereg działań mających na celu pielęgnowanie relacji pomiędzy firmą a indywidualnym klientem. Pozwala mu również na poznanie potrzeb, oczekiwań, przyzwyczajeń i zwyczajów odbiorców oraz jak najlepsze dostosowywanie oferty do ich wymagań. Marketing wypracował także pewne strategie pozwalające walczyć o lojalność klientów internautów.




Przypisy

[i] Badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą I-Metria w czerwcu 2002 r.

Bibliografia

1. Gregor B., Stawiszyński M.: "E-commerce", Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Łódź 2002
2. Kare-Silver M.: "E-szok. Rewolucja elektroniczna w handlu", Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002
3. Newell F.: "Lojalność.com", IFC PRESS, Kraków 2002
4. Mruk H. (red.): "Strategie marketingowe", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2002
5. Windham L., Orton K.: "Dusza nowego konsumenta. Postawy, zachowania i preferencje e-klientów", CeDeWu, Warszawa 2001
6. Adamczyk J., dodatek "Poradnik praktyczny" do czasopisma Internet, listopad 2002
7. http://www.imetria.com/Documents/doc/eKlient.doc
8. http://www.imetria.com/Documents/doc/eHandel%20VI.doc
9. http://www.imetria.com/Documents/doc/funkcjonalnosc_press%20release.doc
10. http://badania.ae.kraków.pl
11. http://www.blitz.pl/index.php?i=2&menu=ebiz&text=btxt/ecommerceissues

poprzednia  

1 ... 4 5

oprac. : D. Stankiewicz, S. Millo / Gazeta IT Gazeta IT

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: