eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Jak budujemy wizerunek pracodawcy

Jak budujemy wizerunek pracodawcy

2004-07-08 12:31

Przeczytaj także: Gorzka lekcja PR


Dla menedżerów i absolwentów

Działania wizerunkowe kierowane są do dwóch grup odbiorców: osób już zatrudnionych i potencjalnych kandydatów.

W swoich działaniach skierowanych do kandydatów, 2/3 polskich firm skupia się na specjalistach. Co druga polska firma koncentruje się na absolwentach oraz studentach i praktykantach. Cztery firmy na dziesięć deklarują, że w kręgu ich zainteresowań leżą menedżerowie i handlowcy.

Firmy zagraniczne na specjalistów i absolwentów stawiają na równi (po 70% wskazań). Ponad połowa firm kieruje swe działania także do menedżerów, handlowców i pracowników obsługi klienta oraz studentów i praktykantów.

Niezależnie od pochodzenia firmy, działania wizerunkowe najrzadziej kieruje się do przyszłych pracowników fizycznych. Takowe deklaruje tylko 6% firm polskich i 13% zagranicznych.

W przypadku osób już zatrudnionych, zarówno polskie i zagraniczne firmy deklarują, iż kształtują swój wizerunek w oczach specjalistów (po ok. 70% wskazań). Ale w przypadku handlowców oraz menedżerów są już spore dysproporcje. Osiem na dziesięć firm zagranicznych zabiega o względy menedżerów, a sześć na dziesięć – o handlowców. Spośród polskich firm tylko co trzecia buduje wizerunek dobrego pracodawcy w oczach przedstawicieli tych dwóch grup pracowników.

Spotkania i ogłoszenia

Najpopularniejszą formą kreowania wizerunku firmy wśród już zatrudnionych osób, są - według ankietowanych - spotkania działów i zespołów. Korzysta z nich średnio 3/4 wszystkich organizacji, niezależnie od pochodzenia, struktury i wielkości zatrudnienia. Średnio połowa firm organizuje spotkania całej załogi oraz wyjazdy integracyjne. Najrzadziej spotkania tego typu organizują przedsiębiorstwa, w których większość kadry stanowią pracownicy fizyczni (czyni tak tylko 20% firm tej grupy) oraz przedsiębiorstwa liczące powyżej 500 osób (30% wskazań). Aż 3/4 firm, w których pracują wyłącznie specjaliści i menedżerowie, organizuje regularne wyjazdy integracyjne. Ta sama grupa przoduje w organizowaniu spotkań całej firmy (90%).

Popularną formą komunikacji z pracownikami jest intranet – korzysta z niego ponad połowa firm. Narzędzie to wykorzystują najczęściej przedsiębiorstwa liczące ponad 50 pracowników (czyni tak 3/4 firm tej grupy). Tylko co piąta mała spółka ma intranet.

Ponad 40% wszystkich przedsiębiorstw korzysta z narzędzi e-mail oraz gazetek wewnętrznych. Tylko 1/4 firm wykorzystuje do komunikacji bezpośrednie listy do pracowników.

Wśród innych wymienianych przez ankietowanych sposobów komunikacji wewnętrznej z pracownikami znalazły się m.in. tablica ogłoszeń, radiowęzeł zakładowy, okólniki, spotkania z kierownictwem.

W docieraniu do potencjalnych kandydatów najskuteczniejsze są ogłoszenia rekrutacyjne – korzysta z nich 2/3 przedsiębiorstw. Połowa ankietowanych ogłasza się w portalach rekrutacyjnych – z tego narzędzia najczęściej korzystają firmy, w których pracują wyłącznie specjaliści i menedżerowie (90%) oraz firmy zagraniczne (70%).

Co druga spośród badanych organizacji posiada sekcję "Praca" na własnej stronie internetowej oraz współpracuje z uczelnianymi biurami karier. Średnio co trzecia firma bierze udział w targach pracy oraz współpracuje z organizacjami studenckimi. 23% korzysta z akcji promocyjnych, podejmowanych wspólnie z prasą, a 18% - promuje się w przewodnikach dla poszukujących pracy. Tylko jedna firma proponuje kandydatom dni otwarte.

Inne wymieniane przez ankietowanych sposoby kontaktu z potencjalnymi kandydatami do pracy to m.in. promocja w Urzędach Pracy, organizowanie czatów z przedstawicielami firmy, rekomendacje pracowników, możliwość odbycia praktyk w firmie.

Brak fachowca i budżetu

Jak wskazywali ankietowani, w 65% przedsiębiorstw nie pracuje specjalista, którego głównym zadaniem jest kreowanie wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy. Z tego powodu większość firm boryka się z powtarzającymi się problemami: niemal połowa ankietowanych narzeka na zbyt niski budżet, co trzeci – na brak czasu na podejmowanie tego typu działań wizerunkowych.

W 18% firm zarząd lub kierownictwo nie widzi potrzeby tego rodzaju działań, w 16% - brakuje wystarczającej wiedzy i doświadczenia w tego typu działaniach. W 4% firm polityka marketingowa nie zmierza do promocji i celowo nie podejmuje się żadnych działań związanych z kreowaniem wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy..

Również wśród firm, w których zatrudniony jest specjalista odpowiedzialny ze działania wizerunkowe, często wskazywano na podobne problemy, utrudniające jej działanie. Co trzeci ankietowany wskazywał na zbyt niski budżet, 22% - na brak fachowej wiedzy i brak czasu. Co ciekawe, 6% ankietowanych odpowiedziało, że zarząd firmy nie widzi potrzeby tego typu promocji, mimo że w firmie już pracuje osoba odpowiedzialna za działania wizerunkowe skierowane do przyszłych i obecnych pracowników.

Raport "Kształtowanie wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy" został opracowany na podstawie ankiet przeprowadzonych przez Communication Partners (pracuj.pl) wśród przedstawicieli działów personalnych 60 firm różnych branż. Badanie prowadzono na przełomie lat 2003 i 2004.

poprzednia  

1 2

oprac. : Pracuj.pl Pracuj.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: