eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Etyka w public relations - szansa czy problem?

Etyka w public relations - szansa czy problem?

2019-05-28 11:19

Etyka w public relations - szansa czy problem?

Public relations © Coloures-Pic - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Przed nami kolejna porcja wyników badania „Profesjonalizm public relations w Polsce”. Tym razem prezentujemy odpowiedzi, których respondenci odpowiadali na pytania dotyczące częstotliwości występowania problemów natury etycznej oraz głównych obszarów realizowanych przez siebie działań.

Przeczytaj także: Jakie wartości etyczne są ważne dla specjalisty PR?

Badanie „Profesjonalizm public relations w Polsce”, objęło swoim zasięgiem 500 specjalistów PR reprezentujących całą Polskę. Jego celem było pozyskanie opinii odnośnie funkcjonowania tego środowiska zawodowego. Pod lupę wzięto zarówno osoby pracujące dla dużych podmiotów publicznych i prywatnych, jak i pracowników agencji PR i organizacji pozarządowych. Przeprowadzenie badania Społeczny Zespół Ekspertów PR zlecił Działowi Badań i Analiz Strategicznych Exacto.

Respondenci badania zostali poproszeni m.in. o wskazanie częstotliwości pojawiania się problemów natury etycznej. Niemal 40% z nich zadeklarowało, że nigdy nie mieli z żadnym do czynienia. Na przestrzeni ostatniego roku na tego rodzaju komplikacje najczęściej natrafiali reprezentanci agencji PR, a najrzadziej – przedstawiciele dużych organizacji prywatnych. W tej drugiej grupie aż 48% osób odpowiedziało, że nigdy nie spotkało się z problemem etycznym wymagającym rozwiązania w ramach pełnionych zawodowo obowiązków.

Przy określaniu przeszkód ograniczających możliwość przestrzegania zasad etycznych wymieniano przede wszystkim nieznajomość istoty PR wśród decydentów w organizacji, na rzecz której ankietowani prowadzą działania (średnia 3,47 w 5-stopniowej skali).
– Jako Związek widzimy pole do dalszej edukacji firm i osób zlecających działania z zakresu PR zarówno agencjom, jak i specjalistom ds. PR. Jak wynika z badań, właśnie tutaj może dojść do nadużyć wynikających z braku wiedzy dotyczącej charakteru i natury public relations u osób zlecających – mówi Michał Olbrychowski, wiceprezes zarządu Związku Firm Public Relations. – Zdajemy sobie sprawę, że to żmudny i długofalowy projekt, ale z pewnością wart wysiłku, gdyż etyka i wiarygodność są najpotężniejszym orężem w naszym zawodzie.

fot. mat. prasowe

Przeszkody ograniczające możliwość przestrzegania zasad etycznych

Przy określaniu przeszkód ograniczających możliwość przestrzegania zasad etycznych wymieniano przede wszystkim nieznajomość istoty PR wśród decydentów w organizacji.


Ankietowani mieli również za zadanie określić główne obszary realizowanych przez siebie działań. Najczęściej wskazywane odpowiedzi to „Dbanie o relacje ze strategicznym otoczeniem” oraz „Dostarczanie informacji, których oczekuje otoczenie oraz wyjaśnianie postępowania organizacji, na rzecz której prowadzę PR”. Wynika z tego, że dla polskiego PR-owca kluczowa jest skuteczność komunikacji prowadzonej z otoczeniem zewnętrznym instytucji, która go zatrudnia.

fot. mat. prasowe

Główne obszary realizowanych przez siebie działań

Najczęściej wskazywaną odpowiedzią było „Dbanie o relacje ze strategicznym otoczeniem”.


– Cieszę się, że jako agencja przyczyniliśmy się do realizacji badań dotyczących etyki zawodu PR-owca. To ważne i potrzebne, szczególnie teraz, kiedy branże zajmujące się komunikacją i marketingiem tak mocno się zazębiają i wzajemnie korzystają ze swoich narzędzi. Badania jasno pokazały, jak ważna jest edukacja i promowanie etycznej praktyki naszego zawodu, nie tylko wśród klientów czy społeczeństwa, ale i tych, którzy zawód ten wykonują na co dzień – mówi Karolina Borkowska, wiceprezes agencji Public Dialog. – Przez ostatnie 15 lat zaszły ogromne zmiany na rynku medialnym i komunikacji. Być może zatem to dobry moment, żeby zdefiniować PR na nowo? Samoregulacje i kodeksy są ważne i potrzebne, ale uważam, że do dobrego funkcjonowania w dzisiejszej rzeczywistości, do stołu powinny usiąść nie tylko Związki i Stowarzyszenia ds. PR, ale także pozostali uczestnicy rynku – reprezentanci Klientów, NGO’s, administracji publicznej oraz reprezentanci mediów i wspólnie stworzyć aktualny kodeks dobrych praktyk działalności, wzorem Białej Księgi Komunikacji – dodaje.

Informacje o badaniu
W badaniu wzięło udział 500 respondentów zatrudnionych w przedsiębiorstwach publicznych, prywatnych, agencjach PR oraz organizacjach pozarządowych. Rezultaty badania mają pomóc w dokonaniu krytycznej oceny funkcjonowania istniejących w Polsce kodeksów etycznych PR, a także ich uporządkowaniu i zaktualizowaniu w kontekście szybko rozwijających się mediów cyfrowych. Dodatkowo, wyniki mają posłużyć do identyfikacji przyczyn obniżającego się zaufania społecznego do branży public relations.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: