eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Jak budujemy wizerunek pracodawcy

Jak budujemy wizerunek pracodawcy

2004-07-08 12:31

Jak budujemy wizerunek pracodawcy

© fot. mat. prasowe

Firmy w sposób szczególny zabiegają o względy najlepszych pracowników i kandydatów. Inwestycje w wizerunek dobrego pracodawcy stają się chlebem powszednim komórek personalnych i public relations. Firma Communication Partners (właściciel portalu pracuj.pl) opublikowała raport z pierwszych polskich badań na ten temat. Po co wydajecie pieniądze na budowę wizerunku - to pierwsze pytanie, jakie postawiono ankietowanym menedżerom personalnym w 60 firmach.

Przeczytaj także: Gorzka lekcja PR

W czterdziestu przypadkach odpowiedź brzmiała: "bo to obniża koszty rekrutacji" – Dobry wizerunek ułatwia przyciągnięcie dobrych kandydatów – wyjaśnia Oksana Krzyżowska, menedżer w Communication Partners. – Firma o znanej marce i dobrym wizerunku może wkupić mało widoczne ogłoszenie rekrutacyjne, a i tak będzie miała mnóstwo świetnych aplikacji.

Co druga firma kładzie nacisk na kreowanie dobrej opinii na lokalnym rynku pracy. - Chcą zbudować pozytywne relacje z lokalną społecznością, rodzinami pracowników, ich sąsiadami, urzędnikami samorządowymi – wyjaśnia Oksana Krzyżowska – dzięki temu klimat w najbliższym otoczeniu sprzyja, a nie przeszkadza działalności firmy.

Także co drugi pracodawca stawia na wzmocnienie identyfikacji z firmą i wzrost motywacji do pracy. Tu mowa o działaniach, których odbiorcami są już zatrudnieni pracownicy).

16% firm wskazało na konieczność zmiany wizerunku pracodawcy na zupełnie inny.

Zagraniczni wzmacniają, polscy budują

Cele działań różnią się nieco, w zależności od firmy. Dla 57% zagranicznych koncernów ważne jest wzmocnienie i promocja obecnego wizerunku firmy (bez jego zmiany). Na ten cel wskazała tylko co trzecia polska firma. Także co trzecia polska firma wskazała na konieczność wykreowania nowego wizerunku pracodawcy, który jest nowy lub mało znany wśród potencjalnych kandydatów do pracy. Nowy wizerunek chce kreować 13% pracodawców zagranicznych. - Widać wyraźną różnicę – ocenia Oksana Krzyżowska. – Zachodnie koncerny budują swoją markę pracodawcy od pracodawcy od początku lat dziewięćdziesiątych, dziś mają więc silną pozycję i głównie ją wzmacniają. Polskie firmy potrzebę działań wizerunkowych zauważyły później i dopiero swój image budują.

Wyniki badań wskazały jednoznacznie, iż cele podejmowanych działań wizerunkowych są ściśle uzależnione od struktury zatrudnienia firmy. Wśród firm, w których co najmniej połowę kadry pracowniczej stanowią pracownicy fizyczni, 2/3 ankietowanych wskazało na konieczność zbudowania dobrego wizerunku firmy na lokalnym rynku pracy. Wszak to z najbliższego otoczenie rekrutują się pracownicy fizyczni. Równie często wskazywano na konieczność wzmocnienia motywacji do pracy oraz wzmocnienia identyfikacji z firmą (po 60%).

Za to wśród firm, w których pracują wyłącznie specjaliści i menedżerowie – i w których głównym kryterium rekrutacji jest wykształcenie i wiedza – sytuacja była zgoła odmienna. Tu aż 70% ankietowanych wskazało na konieczność wsparcia rekrutacji i przyciągnięcia dobrych kandydatów.

W firmach, w których przeważają handlowcy oraz obsługa klienta, za główny cel obierano wsparcie rekrutacji i przyciągnięcie dobrych kandydatów (69%) oraz wzmocnienie identyfikacji z firmą (62%). Miałoby to zatrzymać rotację handlowców i umożliwić przywiązanie do firmy najlepszych z nich.

fot. mat. prasowe



 

1 2

następna

oprac. : Pracuj.pl Pracuj.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: