Marki własne produktów sprzedają się lepiej
2010-01-28 12:46
Przeczytaj także: Wzrost cen największą bolączką branży spożywczej w Europie Środkowej
W 2009 r. wartość sprzedaży produktów chemicznych pod markami własnymi wzrosła o 28 proc. w stosunku do 2008 r. Cały rynek chemii gospodarczej, markowy i niemarkowy, wzrósł o 9,5 proc.Marki własne cieszą się tak dużą popularnością dzięki niższym cenom. Konsumenci wyraźnie zaczęli oszczędzać, zwłaszcza na środkach czystości.
Najwięcej produktów marek własnych oferują dyskonty. W przypadku produktów spożywczych stanowią one 57,3 proc. całej oferty, a produktów chemicznych 64,8 proc. W hipermarketach udziały marek własnych nieznacznie przekraczają 5 proc., w supermarketach dochodzą do 7,7 proc.
Marki własne zyskują udziały w polskim rynku nektarów, napojów i soków. Nielsen podaje, że w 2009 r. pod względem wielkości sprzedaży zwiększyły się one o 3 proc., do 29 proc. Jeszcze w 2008 r. było to 24,5 proc. Wzrosły też udziały marek własnych w rynku wody butelkowanej.
W ostatnim roku marki własne były siłą napędową także rynku mrożonej żywności. Z danych firmy MEMRB wynika, w 2009 r. ich udział w segmencie mrożonek warzywnych i owocowych zwiększył się o niemal 2 proc., do 23 proc. Na marki własne przypada co piąta złotówka wydawana na dżemy, marmolady i powidła. Pięć lat temu udział ten wynosił około 13 proc. W 2009 r. udział marek własnych w rynku wafli zwiększył się w ujęciu ilościowym o około 4 proc., do 11 proc.
oprac. : Handel-Net.pl
Przeczytaj także
-
Ceny żywności kontrolowane przez UOKiK?
-
Świąteczny koszyk zakupowy droższy o 13% niż rok temu
-
Inflacja zwalnia, ale koszyk zakupowy nadal drożeje. Raport o cenach w sieciach handlowych
-
Średni koszyk zakupowy w 2022 roku podrożał o 12,5%
-
Świąteczny koszyk zakupowy droższy o 18% niż rok temu
-
Dlaczego chleb w Polsce drożeje?
-
W e-commerce produkty spożywcze droższe o 6% r/r
-
Majówka. Ile wydamy na produkty spożywcze?
-
Polska: wydarzenia tygodnia 14/2015