Ceny żywności kontrolowane przez UOKiK?
2009-08-24 13:54
Przeczytaj także: Producenci żywności: kontrola cen przez UOKiK konieczna
Minister rolnictwa wpadł na pomysł, by UOKiK sprawdzał, czy wielkie sieci handlowe nie stosują ukrytych marż w przypadku artykułów spożywczych. Zboża w skupie są tanie jak nigdy, mleko rolnicy sprzedają poniżej kosztów produkcji, a chleb i nabiał w sklepach coraz droższe.Do UOKiK wpłynęło pismo z resortu rolnictwa, w którym minister Sawicki domaga się kontroli tzw. ukrytych marż w sklepach wielkopowierzchniowych. Chodzi m.in. o tzw. półkowe, czyli opłaty, które producent albo dystrybutor towarów musi ponieść, aby wejść do sklepu.
Minister rolnictwa pisze: "W związku z informacjami przekazywanymi przez producentów i dostawców produktów żywnościowych dotyczącymi stosowania w umowach przez sieci dystrybucji żywności klauzul nakładających na dostawców obowiązek opłat z tytułu umieszczenia towaru na półce, wprowadzenia do sprzedaży nowego asortymentu kart lojalnościowych i usług promocyjnych itp., ministerstwo zwraca się z prośbą o zbadanie występowania tych praktyk oraz ich zgodności z prawem".
To już kolejny pomysł ministra Marka Sawickiego na walkę ze zbyt wysokimi marżami pośredników. Inna propozycja to stworzenie przy ministerstwie rolnictwa specjalnych lotnych brygad, które badałyby ceny detaliczne i to jak one rosły od producenta do konsumenta. Jedyna legalna broń, jakiej może
użyć minister, to informacja. Publikowanie nazw detalistów i przykładów produktów, które są zbyt drogie, miałoby pokazać konsumentom, czego nie powinni kupować, by się nie dać oszukać.
Podobne pomysły wielu innych ministrów rolnictwa podobają się urzędnikom w Unii Europejskiej. Konsumentom też nie zaszkodzą, dobrze wiedzieć ile w cenie masła czy sera jest narzutów. W Rosji premier Putin radzi sobie z tym problemem jeszcze lepiej. Idzie do supermarketu i każe obniżać ceny zbyt
drogich produktów.
oprac. : Handel-Net.pl
Przeczytaj także
-
Wzrost cen największą bolączką branży spożywczej w Europie Środkowej
-
Inflacja zwalnia, ale koszyk zakupowy nadal drożeje. Raport o cenach w sieciach handlowych
-
Średni koszyk zakupowy w 2022 roku podrożał o 12,5%
-
Świąteczny koszyk zakupowy droższy o 18% niż rok temu
-
W e-commerce produkty spożywcze droższe o 6% r/r
-
Marki własne produktów sprzedają się lepiej
-
Rosnące ceny żywności zmieniają rynek
-
Śniadanie wielkanocne 2023 droższe średnio o 1/3
-
Tarcza antyinflacyjna 2.0. - kwestie podatkowe