Kompetencje cyfrowe musisz nabyć na własną rękę. Państwo ci nie pomoże
2025-06-19 00:20
![Kompetencje cyfrowe musisz nabyć na własną rękę. Państwo ci nie pomoże [© Freepik] Kompetencje cyfrowe musisz nabyć na własną rękę. Państwo ci nie pomoże](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/kompetencje-cyfrowe/Kompetencje-cyfrowe-musisz-nabyc-na-wlasna-reke-Panstwo-ci-nie-pomoze-267302-200x133crop.jpg)
Polacy stawiają na samodzielną naukę © Freepik
Przeczytaj także: Kompetencje cyfrowe kluczowe dla szefa i pracownika
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Które z usług cyfrowych zasłużyły na uznanie wśród Polaków?
- Jak oceniamy własne kompetencje cyfrowe?
- Które ze szkoleń, kursów i webinarów Polacy uważają za najbardziej interesujące?
Bankowość elektroniczna jest najlepiej rozwiniętym i najłatwiej dostępnym w Polsce systemem usług cyfrowych – takiego zdania jest aż ¾ Polaków, jak wynika z reprezentatywnego badania platformy ClickMeeting, lidera polskiego rynku webinarów i spotkań online. Drugie miejsce zajmuje sektor zakupów internetowych, wskazywany przez 67 proc. badanych, a trzecie – możliwość załatwienia spraw urzędowych online (46 proc.). Spory odsetek respondentów – 28 proc. – wskazuje również narzędzia do pracy hybrydowej i zdalnej (np. platformy do komunikacji online, programy do zarządzania projektami), a 24 proc. – narzędzia do edukacji online (platformy do komunikacji, dostępność materiałów dla prowadzących i nauczycieli, programy ułatwiające tworzenie materiałów edukacyjnych).
fot. Freepik
Polacy stawiają na samodzielną naukę
Ponad połowa Polaków uważa, że system edukacji niedostatecznie rozwija kompetencje cyfrowe, jednak 45 proc. własne umiejętności ocenia dobrze.
Również 24 proc. badanych wskazuje sektor opieki zdrowotnej (np. możliwość rezerwacji wizyty przez Internet, teleporady). Z kolei tylko 16 proc. uważa, że na wysokim poziomie stoi w Polsce dostęp do kultury online (np. wirtualnych wystaw, bibliotek cyfrowych czy wydarzeń online). Zaledwie 1 proc. ankietowanych jest zdania, że w Polsce nie ma żadnych dobrze rozwiniętych i łatwo dostępnych usług cyfrowych, a 9 proc. nie ma opinii na ten temat.
Polacy chętnie edukują się samodzielnie – najchętniej z języków obcych
Własne kompetencje cyfrowe dobrze ocenia 45 proc. respondentów, a źle – tylko 12 proc. Jako średnie postrzega je 35 proc. ankietowanych, a 7,5 proc. nie umie ich ocenić. Natomiast tylko 22,5 proc. badanych przez ClickMeeting twierdzi, że polski system edukacji w wystarczającym stopniu rozwija kompetencje cyfrowe obywateli, a w opinii aż 55 proc. robi to niedostatecznie. Kolejne 22,5 proc. nie ma zdania na ten temat.
Polacy chętnie zdobywają wiedzę na własną rękę, a wielu jest gotowych zapłacić za dostęp do eksperckich materiałów o tematyce, która ich interesuje. Twórcy internetowi, szkoleniowcy i edukatorzy zdają sobie z tego sprawę – tylko w pierwszym kwartale tego roku liczba osób tworzących płatne webinary za pośrednictwem ClickMeeting w Polsce zwiększyła się aż o 48,5 proc. Z kolei liczba sprzedanych biletów oraz ich wartość wzrosły o prawie jedną trzecią. Za ponad połowę wydarzeń odpowiada sektor szkoleniowo-edukacyjny – mówi Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager ClickMeeting. – Jak wynika z naszego badania, tylko 28,5 proc. respondentów nie byłoby w ogóle zainteresowanych płatnym eksperckim kursem online czy webinarem rozwijającym kompetencje cyfrowe. Udział w takim wydarzeniu wykupiłoby 15 proc. badanych, a 37 proc. chętnie skorzystałoby z dostępu zapewnionego przez pracodawcę lub uczelnię. Pozostałe 19 proc. nie wie, czy by się na to zdecydowało.
Wśród zakresów szkoleń, kursów i webinarów, które Polacy uważają za najbardziej interesujące, prowadzą języki obce, wskazywane przez 36 proc. badanych. Niewiele mniej, 31,5 proc., wskazuje umiejętności techniczne, np. związane z cyberbezpieczeństwem, programowaniem czy analizą danych. Po 26,5 proc. odpowiedzi zebrały tematy związane ze zdrowiem, zdrowym stylem życia i odżywianiem, oraz informacjami branżowymi z obszaru zainteresowań danej osoby. Co 4. badany chciałby się bliżej zapoznać z tematyką sztucznej inteligencji, a co 5. dowiedziałby się więcej o rozwijaniu kompetencji miękkich (jak np. komunikacja czy zarządzanie) i posłuchał porad na temat finansów i inwestowania.
![1/3 ofert pracy wymaga kompetencji cyfrowych [© pixabay.com] 1/3 ofert pracy wymaga kompetencji cyfrowych](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/oferty-pracy/1-3-ofert-pracy-wymaga-kompetencji-cyfrowych-247095-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)