eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek HoReCa w Polsce 2009

Rynek HoReCa w Polsce 2009

2009-02-11 00:49

Rynek HoReCa w Polsce 2009

Wartość (mld zł) i dynamika (%) rynku restauracyjnego w Polsce, 2005-2010 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Spowolnienie gospodarcze obniży tempo wzrostu rynku restauracyjnego w Polsce. Konsumenci o bardziej utrwalonych przyzwyczajeniach będą raczej wybierać tańszą ofertę niż zupełnie rezygnować z usług gastronomicznych - podała firma PMR.

fot. mat. prasowe

Wartość (mld zł) i dynamika (%) rynku restauracyjnego w Polsce, 2005-2010

Wartość (mld zł) i dynamika (%) rynku restauracyjnego w Polsce, 2005-2010

Według szacunków zawartych w opublikowanym przez PMR raporcie pt. „Rynek HoReCa w Polsce 2009. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2009-2010”, wartość rynku restauracyjnego, obejmującego rynek restauracji, fast food, kawiarni oraz barów alkoholowych, wyniosła 19,4 mld zł w 2008 roku, co oznaczało wzrost o 6,6% w porównaniu do roku 2007. PMR przewiduje, że w latach 2009-2010 rynek ten będzie rósł w wolniejszym tempie, ok. 3-4% rocznie, na co wpływ będzie miało osłabienie gospodarcze i gorsze nastroje konsumenckie skłaniające do poszukiwania oszczędności.

Czynniki rozwoju

W okresie 2005-2008, polski rynek restauracyjny wzrósł o 19%. Najważniejsze czynniki jego rozwoju wg PMR to:
  • rosnące wynagrodzenia,
  • zmiana przyzwyczajeń żywieniowych konsumentów, wynikająca z szybszego trybu życia Polaków, co związane jest z brakiem czasu i chęci do przygotowywania posiłków w domu,
  • rosnąca liczba singli,
  • wzrost optymizmu konsumenckiego,
  • małe nasycenie rynku,
  • ekspansja centrów handlowych i w związku z tym rosnąca liczba atrakcyjnych lokalizacji,
  • nowe okazje do spędzania czasu poza domem - zakupy w centrach handlowych jako nowa okazja do korzystania z placówek gastronomicznych, a także ogólna tendencja spędzania coraz więcej czasu w tzw. trzecim miejscu, między domem, a pracą.

fot. mat. prasowe

Najważniejsze czynniki rozwoju dla firm obecnych na rynku gastronomicznym w Polsce, październik 2008

Najważniejsze czynniki rozwoju dla firm obecnych na rynku gastronomicznym w Polsce, październik 2008

W badaniu przeprowadzonym na potrzeby w/w raportu PMR zapytał respondentów o czynniki jakie mogłyby pomóc w rozwoju przedsiębiorstw obecnych na rynku gastronomicznym w przyszłości. Okazuje się, że firmy najbardziej liczą na wzrost zamożności społeczeństwa, w wyniku którego więcej osób będzie mogło pozwolić sobie na jedzenie poza domem. Jedna na pięć firm liczy na własne działania marketingowe, a jedna na sześć – na lojalność wobec ich marki. Stosunkowo wysoki odsetek firm (14%) oczekuje, że fuzja z inną firma lub inwestor przyczyni się do rozwoju ich sieci. Oznacza to, że pewna ilość sieci jest nastawionych pozytywnie na współpracę z inwestorem zewnętrznym.

Firmy wymieniały również sporadycznie następujące czynniki mające przyczynić się do rozwoju działalności gastronomicznej:
  • zwiększenie liczby lokali w atrakcyjnych lokalizacjach
  • mniejsze problemy z personelem – firmy liczą na powrót części Polaków z emigracji, a także napływ cudzoziemców – potencjalnych pracowników – do Polski w związku z rozszerzeniem UE
  • rozwój turystyki
  • rozwój zaplecza gastronomicznego w Polsce w związku z organizacją Euro 2012.

 

1 2

następna

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: