eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Lokale gastronomiczne w Polsce 2005

Lokale gastronomiczne w Polsce 2005

2005-11-21 00:14

Z badań przeprowadzonych w połowie tego roku przez instytut GfK Polonia wynika, że ogólna liczba punktów gastronomicznych w Polsce wynosi ponad 58 tys. W tej liczbie ponad 75 proc. to punkty z kategorii HoReCa (Hotel-Restaurant-Catering) działające przez cały rok.

Przeczytaj także: Rynek HoReCa w Polsce 2012

Analizując trendy rozwoju rynku gastronomicznego można zauważyć, że podobnie jak w poprzednich 2 latach nieznacznie wzrosła liczba punktów całorocznych. Prężnie rozwijają się punkty należące do sieci, oferujące klientom powtarzalny standard obsługi i ustandaryzowane menu. Liczba punktów sezonowych utrzymuje się mniej więcej na stałym poziomie, jednak na ilość oraz osiągane przychody duży wpływ mają warunki pogodowe.

Rynek gastronomiczny w Polsce, na którym działają zarówno duże sieci restauracji międzynarodowych, jak i małe niezależne punkty gastronomiczne, jest rynkiem bardzo rozdrobnionym. Nadal tylko około 10 proc. punktów całorocznych jest zrzeszonych w sieciach. Biorąc pod uwagę postępującą koncentrację sprzedaży w handlu artykułami FMCG, również na rynku gastronomicznym spodziewany jest wzrost znaczenia punktów sieciowych.

Od ponad roku Polska należy do EU i nasze standardy w zakresie przygotowywania żywności oraz wymogi stawiane lokalom gastronomicznym powinny zostać jak najszybciej dostosowane do wymogów, jakie obowiązują na terenie EU. Z raportu wynika, że odsetek punktów gastronomicznych, które wdrożyły już system HACCP wynosi odpowiednio: około 40 proc. dla punktów działających przez cały rok i około 15 proc. dla punktów sezonowych.

Chociaż zwyczaje Polaków w kwestii jedzenia poza domem nadal znacznie odbiegają od tego, co można zaobserwować w innych krajach europejskich, restauratorzy (zarówno punkty całoroczne, jak i sezonowe) deklarują wzrost przychodów, co przekłada się na ogólny wartościowy wzrost rynku gastronomicznego.

Po woli następuje wzrost częstotliwości spożywania posiłków poza domem. Zwiększają się również miesięczne wydatki na jedzenie poza domem tej grupy Polaków, co świadczy o ukształtowaniu się części populacji (szczególnie dotyczy to osób mieszkających w większych miastach, w wieku do 40 lat i z wykształceniem co najmniej średnim), które trwale zmieniają swoje zwyczaje żywieniowe związane z jedzeniem poza domem.

Przeczytaj także: Rynek HoReCa w Polsce 2011 Rynek HoReCa w Polsce 2011

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Uzależnieni od telewizora

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: