Za co Polacy kochają kolej? Nowy raport ujawnia rekordy i zwyczaje pasażerów
2025-07-12 01:33
![Za co Polacy kochają kolej? Nowy raport ujawnia rekordy i zwyczaje pasażerów [© Freepik] Za co Polacy kochają kolej? Nowy raport ujawnia rekordy i zwyczaje pasażerów](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/podroze/Za-co-Polacy-kochaja-kolej-Nowy-raport-ujawnia-rekordy-i-zwyczaje-pasazerow-267722-200x133crop.jpg)
Za co Polacy kochają kolej? © Freepik
Przeczytaj także: Doświadczenia, emocje, przeżycia. W to inwestują polscy konsumenci
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakie grupy wiekowe najczęściej korzystają z kolei w Polsce?
- Które regiony i trasy kolejowe są najbardziej uczęszczane przez pasażerów?
- Jakie nawyki i preferencje towarzyszą Polakom podczas podróży pociągiem?
- Dlaczego wielu Polaków nadal ma ograniczony dostęp do kolei?
Od jedenastu lat liczba pasażerów podróżujących polskimi kolejami systematycznie rośnie (pomijając okres pandemii COVID-19 i lockdownów w latach 2020-2021) – przejazdów przybywa w średnim tempie 12,6 mln rocznie, a pomiędzy rokiem 2023 i 2024 ich liczba wzrosła aż o 33 mln. To najwyższy wynik przewozowy w XXI wieku. Z tego środka transportu korzysta aż 59 proc. badanych w wieku od 16 do 24 lat, 49 proc. w wieku 45-54 lata, 47 proc. w wieku powyżej 55 lat, 46 proc. w wieku 35-44 lata i 38 proc. w wieku 25-34 lata. Już 45 proc. wszystkich respondentów deklaruje, że kocha podróże koleją.
Województwo pomorskie liderem podróży koleją
Statystyczny pasażer w ubiegłym roku podróżował pociągiem 10 razy, pokonując średnio ok. 70 km (w wakacje nieco więcej – ponad 80 km). Najbardziej uczęszczaną trasą jest ta ze stacji Kraków Główny do stacji Katowice Główne. Z kolei najwięcej pasażerów przewija się przez stację Wrocław Główny. Najczęściej z kolei korzystają mieszkańcy województwa pomorskiego – średnio 33 razy w roku na osobę.
Prawie 3 miliony Polaków korzysta z kolei regularnie, co najmniej 2-3 razy w tygodniu, m.in. w drodze do szkoły, na uczelnię, do pracy czy do rodziny. Najwięcej biletów jest sprzedawanych przed 1 listopada oraz 24 grudnia, a w skali tygodnia – na piątki. Najmniej popularnymi dniami na podróże pociągami są wtorki i środy. Aż 47 proc. pasażerów korzysta z biletów ulgowych. Blisko ¾ chętniej wybiera dłuższą jazdę bez przesiadek, niż szybszy przejazd, ale z koniecznością przesiadania się.
Jeszcze nie tak dawno wiele osób uważało, że kwestią czasu jest, kiedy pasażerowie przesiądą się do swoich „czterech kółek”. To dlatego III RP tyle środków zainwestowała w budowę sieci szybkich dróg, jednocześnie likwidując sporą część sieci kolejowej. Okazuje się jednak, że kolej ma takie zalety, których samochody nie są w stanie nam zaoferować. To m.in. szybkość dojazdu, bezpieczeństwo, możliwość odpoczynku (lub pracy) w trakcie podróży, ale też możliwość wygodnego przewiezienia roweru, zwierzaka oraz czas świetnej przygody dla dzieci – mówi Kuba Czajkowski, Prezes Zarządu KOLEO – Niestety, wielu Polaków jest pozbawionych dostępu do kolei, aż 73 miasta liczące powyżej 10 tys. mieszkańców nie posiadają czynnej stacji kolejowej. To powoli się zmienia, jednak tempo tworzenia nowych połączeń nie nadąża za tym, jak szybko przybywa nowych pasażerów. 58 proc. Polaków deklaruje, że korzystałoby z kolei częściej, gdyby miało dobre połączenia. Zapotrzebowanie jest – pozostaje więc konsekwentna praca przy przywracaniu zlikwidowanych połączeń oraz tworzeniu nowych.
⅔ Polaków woli wagony z przedziałami
Aż 80 proc. badanych twierdzi, że woli kupować bilety kolejowe z wyprzedzeniem, jednak w praktyce 58 proc. pasażerów korzystających z KOLEO dokonuje zakupu tuż przed odjazdem pociągu. Tylko co piąty bilet jest kupowany więcej niż dobę przed odjazdem. Zdecydowana większość badanych – 64 proc. – najczęściej kupuje bilety drogą elektroniczną, w aplikacji lub na stronie www. Jedynie 22 proc. zazwyczaj wybiera kasy biletowe, 10 proc. – zakup u konduktora, a 3 proc. – w automacie biletowym. Szczególnie chętnie z aplikacji korzystają mieszkańcy północnej części Polski, m.in. Trójmiasta.
Co ciekawe, ⅔ badanych deklaruje, że preferuje wagony przedziałowe – najwyższy odsetek (70 proc.) w najstarszej grupie wiekowej 55+. Może to wynikać z faktu, że 45 proc. tych najstarszych respondentów chętnie rozmawia ze współtowarzyszami podróży. Wśród najmłodszych badanych pasażerów, w wieku od 16 do 24 lat, otwartość na taką rozmowę wyraża tylko 25 proc. Jednocześnie aż połowa wszystkich ankietowanych Polaków jest zdania, że podróże koleją sprzyjają nawiązywaniu ciekawych znajomości.
Również połowa badanych deklaruje także, że w czasie jazdy pociągiem lubi podziwiać widoki. Nie dziwi więc fakt, że aż 85 proc. preferuje miejsce przy oknie. Tylko 15 proc. woli miejsca od strony przejścia. Aż 55 proc. respondentów podczas podróży najchętniej odcina się od otoczenia, zakładając słuchawki. Wśród najmłodszych badanych ten odsetek wzrasta do 80 proc.
Dane pochodzą z najnowszego raportu „Za co Polacy kochają kolej?” opracowanego przez KOLEO, największego niezależnego dystrybutora biletów kolejowych w Polsce, oferującego kompleksowy dostęp do rozkładów jazdy i sprzedaży biletów wszystkich przewoźników. Raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę badawczą Minds & Roses metodą CAWI w dniach 4-10 czerwca 2025 r. na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku powyżej 16 lat.
![Samochody elektryczne mniej popularne niż rowery? [© Freepik] Samochody elektryczne mniej popularne niż rowery?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/samochod-elektryczny/Samochody-elektryczne-mniej-popularne-niz-rowery-266102-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)