eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyGdzie chcą pracować Polacy? Nowy ranking atrakcyjnych miejsc pracy

Gdzie chcą pracować Polacy? Nowy ranking atrakcyjnych miejsc pracy

2025-07-10 00:31

Gdzie chcą pracować Polacy? Nowy ranking atrakcyjnych miejsc pracy

Nowy ranking atrakcyjnych miejsc pracy © Freepik

Które branże oferują dziś Polakom najbardziej atrakcyjną pracę? Co przyciąga potencjalnych pracowników do konkretnych pracodawców – wysokie wynagrodzenie czy może coś więcej? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela najnowsze badanie Randstad Employer Brand Research 2025, potwierdzając jednocześnie zauważalną zmienność oczekiwań polskich pracowników.

Przeczytaj także: Co musi oferować atrakcyjne miejsce pracy? Widać presję na work-life balance

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Które branże są zdaniem Polaków najbardziej atrakcyjnymi miejscami pracy?
  • Jakie czynniki przesądzają o atrakcyjności pracodawców?
  • Jak różni się ocena poszczególnych branż w zależności od wieku, płci i regionu zamieszkania?

Branża motoryzacyjna na szczycie – dla Polaków to gwarant stabilności i rozwoju


Branża motoryzacyjna jest liderem w badaniu – 53 proc. respondentów uznaje ją za najbardziej atrakcyjne środowisko pracy. Wysokie miejsca zajęły również sektor AGD oraz produkcja komponentów motoryzacyjnych, przemysł elektroniczny i elektrotechniczny oraz usług dla biznesu osiągając po 51 proc. wskazań. Poza czołową piątką plasują się sektory farmaceutyczno-kosmetyczne i energetyczne, a zdecydowanie niższe notowania niż w zeszłorocznej edycji badania uzyskała branża IT z wynikiem 49 proc. wskazań. Stanowi to spadek z pozycji lidera na 9. miejsce w zestawieniu.
Jak widać w porównaniu z zeszłoroczną edycją badania, branża motoryzacyjna utrzymuje się na szczycie rankingu atrakcyjności nieprzypadkowo. Wyniki te pokazują, że Polacy cenią branże produkcyjne, szczególnie te związane z przemysłem nowoczesnym. Firmy z tego sektora od lat inwestują w nowoczesne linie produkcyjne, automatyzację i rozwój technologiczny. Dodatkowo, silna obecność międzynarodowych koncernów w Polsce oznacza dostęp do wysokich standardów pracy, jasno zdefiniowanych ścieżek kariery i rozbudowanych pakietów benefitów. W sektorze AGD i komponentów motoryzacyjnych widać podobne mechanizmy – firmy zwiększają moce produkcyjne i jednocześnie podnoszą kompetencje kadry, co sprzyja utrzymywaniu konkurencyjnych warunków pracy. Z perspektywy rynku pracy to właśnie te elementy – inwestycje i rozwój – stanowią dziś o przewadze wskazanych sektorów – mówi Joanna Kolasa, HR Consultancy Director w Randstad Polska.

Zestawienie 25 najbardziej atrakcyjnych branż zamykają pracodawcy z sektora utrzymania czystości (36 proc.), handlu detalicznego (35 proc.) i sprzedaży hurtowej (33 proc.).

Najbardziej atrakcyjni pracodawcy budują przewagę na pięciu filarach


W przypadku wszystkich pięciu najbardziej atrakcyjnych sektorów pracownicy wyróżnili pięć kluczowych czynników: dobrą sytuację finansową, bardzo dobrą reputację, możliwości rozwoju, stabilność zatrudnienia i równe szanse.

Na dobrą sytuację finansową firm respondenci zwracali też uwagę szczególnie w przypadku sektorów: bankowości i ubezpieczeń, energetyki, farmaceutyczno-kosmetycznego, medycznego i e-commerce. Zdaniem uczestników badania najbardziej atrakcyjne wynagrodzenie oferują firmy z sektora energetycznego i usług dla biznesu. Ta pierwsza branża wyróżnia się także pod kątem stabilności zatrudnienia w dłuższej perspektywie. Pod tym względem pracownicy doceniają także pracę w sektorze farmaceutyczno-kosmetycznym oraz medycznym. Szanse na rozwój kariery zapewniają najczęściej firmy świadczące usługi dla biznesu, przemysł elektroniczny i elektrotechniczny oraz bankowość i ubezpieczenia. Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym wyróżnia producentów artykułów gospodarstwa domowego.

Pokoleniowe różnice w postrzeganiu różnych branż


To, jak oceniana jest atrakcyjność konkretnych sektorów, wyraźnie zależy też od wieku respondentów. Wśród przedstawicieli pokolenia Z, czyli osób z przedziału 18-24 lata, największym uznaniem cieszy się branża e-commerce, którą wskazuje 63 proc. badanych. Drugim najbardziej atrakcyjnym sektorem jest farmaceutyczno-kosmetyczny (49 proc.), a podium zamyka handel detaliczny z wynikiem 38 proc. wskazań.

Millenialsi w pierwszej kolejności wymieniają aż 3 branże: elektroniczną i elektrotechniczną, AGD oraz motoryzacyjną: wszystkie uzyskały tu po 51 proc. wskazań. Pracownicy z pokolenia X wybrali branżę energetyczną – za atrakcyjną uznało ją 57 proc. respondentów, a kolejne pozycje zajęły ex aequo motoryzacja oraz branża elektroniczna i elektrotechniczna: obie z wynikiem 56 proc.
Zróżnicowanie ocen atrakcyjności sektorów widoczne jest także w podziale na płeć. Mężczyźni najczęściej wskazują branżę motoryzacyjną – 57 proc., a po niej wymieniają przemysł elektroniczny i elektrotechniczny (56 proc.) oraz AGD (55 proc.). Kobiety natomiast w większym stopniu doceniają sektor farmaceutyczno-kosmetyczny, który uzyskał 54 proc. wskazań, a także medyczny (51 proc.) oraz motoryzacyjny (49 proc.)
Różnice w ocenie atrakcyjności firm mogą okazać się swoistym papierkiem lakmusowym potrzeb poszczególnych generacji, a także odzwierciedlać różnice w stylu życia. Na podstawie danych z badania można wysnuć wniosek, że e-commerce przyciąga młodych, bo kojarzy się z nowoczesnością, elastycznością i natychmiastową reakcją na trendy. Z kolei branże takie jak energetyka czy przemysł motoryzacyjny zyskują w oczach starszych pracowników, są to marki z długą, ugruntowaną pozycją. Kobiety częściej poszukują branż, które zapewniają równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, empatyczne środowisko pracy i wyraźne wartości społeczne. Mężczyźni z kolei częściej kierują się technologicznym zaawansowaniem firm. W tym kontekście pracodawcy muszą nie tylko analizować dane demograficzne kandydatów, ale też projektować strategie komunikacji i oferty zatrudnienia z uwzględnieniem tych potrzeb, by budować trwałą przewagę na konkurencyjnym rynku pracy – mówi, HR Consultancy Director w Randstad Polska.

Gospodarka i potencjał regionu kształtuje branżowych liderów


Atrakcyjność pracodawców jest zróżnicowana również w ujęciu regionalnym. W Polsce południowej największym uznaniem cieszą się: branża elektroniczna i elektrotechniczna (58 proc.) oraz motoryzacyjna z wynikiem 56 proc. W centrum kraju szczególnie wysoko ocenia się sektor budownictwa (59 proc.) i HR (52 proc.). W regionie wschodnim liderami są firmy z branży chemicznej (59 proc.) i energetycznej (58 proc.), a w zachodniej części kraju zwraca uwagę silna pozycja sektora e-commerce (53 proc.) i sektora farmaceutyczno-kosmetycznego (48 proc.). Pracownicy północnej Polski wskazują atrakcyjność sektorów surowców i paliwa (44 proc.) oraz bankowości i ubezpieczeń (42 proc.) Widać więc, że atrakcyjność pracodawców jest silnie osadzona w strukturze gospodarczej poszczególnych województw i obecności konkretnych inwestorów.

Randstad Employed Brand Research to reprezentatywne badanie marki pracodawcy opierające się na opiniach ogółu populacji. Na świecie odbywa się od 25 lat, natomiast w Polsce od 15 lat. W tym roku wzięło w nim udział ponad 171 000 respondentów (w Polsce było 4 600 respondentów), którzy ocenili atrakcyjność 6 400 firm na całym świecie i wskazywali czynniki, które wpływają na wybór miejsca zatrudnienia.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: