eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nieuczciwe obiekty gastronomiczne

Nieuczciwe obiekty gastronomiczne

2008-05-26 00:57

Nieuczciwe obiekty gastronomiczne

Udział placówek gastronomicznych, w których stwierdzono różnego rodzaju nieprawidłowości w ogółem sk © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Niewłaściwa jakość potraw i napojów, nierzetelna obsługa oraz błędne ceny - to najczęstsze nieprawidłowości wynikające z ostatniej kontroli Inspekcji Handlowej barów na szlakach turystycznych. Zakwestionowano blisko dziewięćdziesiąt procent skontrolowanych placówek.

Przeczytaj także: Co i gdzie jedzą Polacy?

W I kwartale 2008r. Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę prawidłowości i rzetelności funkcjonowania punktów handlu detalicznego i usług gastronomicznych w rejonach o nasilonym ruchu turystycznym, w tym przy wyciągach narciarskich i szlakach turystycznych.

W placówkach gastronomicznych pobrano do badań łącznie 156 próbek różnego rodzaju wyrobów kulinarnych, takich jak: flaki wołowe, bigos, bogracz, fasolka po bretońsku, krokiety, gulasz wołowy, pierogi oraz napary kawy i napoje alkoholowe. Zakwestionowano ogółem 37 próbek (23,7% zbadanych).

fot. mat. prasowe

Udział placówek gastronomicznych, w których stwierdzono różnego rodzaju nieprawidłowości w ogółem sk

Udział placówek gastronomicznych, w których stwierdzono różnego rodzaju nieprawidłowości w ogółem skontrolowanych

Przeprowadzona kontrola wykazała, że najczęstszą nieprawidłowością był brak informacji o cenie oferowanych potraw - dotyczyło to blisko 70 proc. sprawdzanych lokali. Główny zarzut to niepodawanie w cennikach gramatur, objętości oferowanych potraw i napojów oraz cen jednostkowych. Zgodnie z prawem ceny potraw powinny być wywieszane w miejscu ogólnodostępnym dla kupujących, wewnątrz lub na zewnątrz lokalu. Cennik powinien ponadto zawierać aktualne informacje dodatkowe umożliwiające łatwą identyfikację ceny z towarem, w szczególności: datę jego wystawienia, pełną nazwę potrawy lub wyrobu, określenie ilości nominalnej potrawy lub wyrobu, wyrażonej w legalnej jednostce miary, zawartej w jednej porcji, w tym zwłaszcza ilości głównego składnika (mięsa, drobiu, ryb), dodatków uzupełniających (przystawek, deserów) i napojów. W przypadku towarów sprzedawanych na sztuki przepisy dopuszczają określenie ilości nominalnej oferowanej porcji w sztukach.

Ponadto w co piątej placówce oferowano niewłaściwej jakości potrawy i napoje, w podobnej ilości placówek stwierdzono nierzetelną obsługę. Zakwestionowano prawidłowość pobierania i wyliczania należności. Stwierdzone wady jakości w wyrobach kulinarnych to przede wszystkim zaniżona w stosunku do deklaracji zawartość farszu, składnika głównego (zwłaszcza mięsnego), oraz wady organoleptyczne takie jak: uszkodzenia, rozklejenia, popękania z wyciekiem nadzienia po obróbce termicznej. W napojach alkoholowych najczęściej stwierdzano obniżoną moc (w drinkach) oraz zaniżoną objętość, a w przypadku naparów kawy zmniejszony udział surowca, z którego przygotowano napar.

fot. mat. prasowe

Wadliwość wyrobów i napojów oferowanych w gastronomii

Wadliwość wyrobów i napojów oferowanych w gastronomii

W 18% placówek nie przestrzegano przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 ze zm.), przede wszystkim z uwagi na nieumieszczanie informacji o szkodliwości spożywania alkoholu oraz w 1 przypadku braku zezwolenia na sprzedaż piwa.

W trakcie kontroli dokonano na miejscu w placówkach gastronomicznych oceny świeżości surowców używanych do produkcji potraw i gotowych wyrobów. Były to: sałata, cebula, pomidory, marchew, ziemniaki, kapusta, pieczarki, filety drobiowe, kebaby, wędlina, twaróg, oleje oraz wyroby kulinarne takie jak: bigos, flaki, pierogi i inne, niestwierdzając istotnych nieprawidłowości.

W niektórych skontrolowanych placówkach potrawy do konsumpcji przygotowywano z zamrożonych surowców, półproduktów i wyrobów kulinarnych, czasami nawet pochodzących z własnej produkcji, np.: w 4 restauracjach i gospodzie przechowywano 22 partie półproduktów i surowców oraz 7 partii wyrobów kulinarnych (w tym 4 własnej produkcji) w stanie zamrożenia, w niezabezpieczonych woreczkach foliowych i bez zachowania segregacji asortymentowej w tej samej zamrażarce, z których następnie przygotowywano potrawy do konsumpcji.
Przeczytaj także: Rynek HoReCa w Polsce 2012 Rynek HoReCa w Polsce 2012

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: